Senaste inläggen

Bokföring av "studsande" eget uttag från HB

Jag skickade pengar till mig själv från bolaget, och pga något banktrassel så studsade de tillbaka, och jag betalade därför ut dom igen.

Det ser alltså ut så här på kontoutdraget:

-14000
14000
-14000

I vanliga fall kanske man skulle ignorerat de två översta posterna, men nu har jag SpeedLedger som läser av mitt kontoutdra...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bra, säkra betalningssätt till leverantör utomlands

Hej allihop!

Jag har hittat en leverantör i kina som jag funderar på att köpa ifrån. Jag har kollat upp företaget och allt verkar vara i sin ordning. Jag funderar dock att åka dit och hälsa på innan jag betalar och skickar hem varorna.

Saken är att jag inte vet hur betalningen ska gå till!! Jag vill gärna se, känna på och "seala" förp...

Kategori: Företagande över gränserna

Vem står för kostnaden??

Vi beställde en TV för att sälja vidare till en kund. Nu kom TV'n aldrig fram... Vi beställde en ny och betalade fakturorna. DHL har efter påtryckningar gått med på att betala för TV'n som kommit bort. Idag hade pengarna kommit in på kontot, fast 1000:- för lite. Grrrrr

Tog kontakt med dom och de hävdade att de inte betalar ut moms...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

newbeefråga: Moms mellan företag i EU?

Hej, Jag är både oinsatt och värdelös på bokföring... vi kan börja där.

Jag har en enskild firma där jag köper produkter från England som jag sedan säljer via webben här i Sverige till slutkund.
Som det är idag betalar jag moms på fakturorna från England (normalt 15%) och sedan tar jag ju ut 25% för mina kunder i Sverige.

Nå...

Butiksidé.

Jag hittade denna fantastiska sida via google, och de tyckte ja va bra 🙂

Ja är lite i "starta eget" spåren, men jag har varken utbildning lr nån grund på just de jag tänkte.
Jag bor i en liten by som heter Bergsjö, vet inte hur många som bor här, men de är ett par tusen. Finns typ ica, systembolag, bibliotek, bank, kommunhus, mack o x an...

Kategori: Affärsidéer

Aktiebolag och fråga om revisor vid uppstart!

Hej!

Novis men håller på att starta ett AB.

Fråga 1:
Jag har fått krav av bank och andra finansiärer att själv lägga in min 300 000.

Min fråga är hur jag ska göra när jag registrera till bolagsverket.

Ska jag sätta in allt som aktiekapital eller bara sätta in 100 000 och resten som ?? VAD?

Fråga 2:
Revisor k...

Bokföra momsåterbäringen "dubbelt"?

Ber om ursäkt om frågan finns besvarad sedan tidigare, är inte kompis med sökfunktionen på forumet. 🙂

Jag har en enskild firma och har således samma skattekonto privat som för företaget. När jag har en större ingående än utgående moms trillar ju dessa pengar in på skattekontot som är mitt lönekonto i banken. Sedan sätter jag in beloppet på...

Uppdelning av el- tele- och förmåner.

Har precis köpt ett litet lantbruk, med första elräkningarna ställde jag mig frågan hur man gör med dem. Gissningsvis gör bostadshuset av med ca 5000 kwh, medan resten förbrukar 15000kwh, tidigare har iaf totalförbrukningen varit 20000kwh.

Hur gör man i bokföringen och deklarationen? Vem kan avgöra hur mycket jag ska stå för privat, är det...

begagnat parti

Hej

Händelseförlopp (har inte hänt men skulle mycket väl kunna hända):

Jag köper ett parti begagnade saker på blocket. Betalar förskott (konto till konto) och ber om ett kvitto/kvittens.

Paketet kommer och allt ser bra ut förutom kvittensen som saknas, säljaren går inte att få tag i/vägrar skicka kvittensen. Lite hårt, men vi l...

reklammation / återbetalning hur bokföra?

Hur bokför man en återbetalning om en kund lämnar tillbaka en vara?

Flera poster jag inte vet hur de ska bokföras

Hej, jag startade en enskild firma i början av förra året och skaffade mig då ett firmakort via min bank, plusgiro. Jag har sen dess inte förstått hur jag tar ut pengar till mitt privata bankkort, så jag har tyvärr fått använda firmakortet när det blivit akut.
Än så länge har det inte blivit några jättesummor och det har inte heller skett allt f...

Ansvar när man anlitar en bokföringsbyrå?

Vi har anlitat en bokföringsbyrå som vid årets revision visat sig vara katastrof.

Kundfakturor är bokförda som kostnader, inga avstämningar alls under året, bokat bort diffar på balanskonton (upp mot 200 000 kr på ett och samma balanskonto) till ägarens avräkningskonto. All bokföring måste göras om för hela året. Katastrof!

Vad har v...

hjälp med starta butik

hejsan. jag är 20 år gammal och jag kan inte så mycket om företagande men jag kan lite grann och jag försöker lära mig om lite allt möjligt. nu till saken. jag vill verkligen öppna en jaktbutik, inte nu men om 3 år kanske. inte vet jag. jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt innan. jag är själv väldigt jaktintresserad och känner att jag skul...

Moms EU och fel vid momskontroll (dec 2009)

Hej,

Vid momskontroll säger programmet att jag gjort fel, men jag förstår inte var.

Har sålt en tjänst till Frankrike och där jag inte skall debitera moms.

D/1930 5562:-
K/2614 1390:50
D/2645 1390:50
K/3130 5562:-

Ser ut som om 2614/2645 inte tar ut varandra, utan momskontrollen anger avvikelse på -1390:50.
<...

Min ide

Hei!

Bor i Sverige (gift med en svenske  :-*) og har en ide for en brukthandel som baserer seg på brukte klär og utstyr (hovedsakelig til barn) osv..hvor overskuddet av salget skal gå til skole/fritids/foreninger/idrett osv her i kommunen: altså overskudd av salg går til alle BARN av lokalsamfunnet her jeg bor.
Målet er at det kan få fol...

Reseavdrag - privat bil

Hej, När jag gör olika arbeten så använder jag min privata bil. Kan jag notera resorna jag gör och räkna ut ett schablon belopp på 18:-/mil och sedan lägga det som en kostnad i bilresekontot?

Bokför jag på detta sättet?:

Egen insättning kredit belopp
resekostnader debet belopp

ingen moms eller?

Är det såhär det går till?

Hejsan!

Sitter med mitt första bokslut och har frågat runt lite och läst i Skatteverkets broschyrer. Dock är jag lite förvirrad. Jag har Enskild Firma, Kontantmetoden och redovisar moms årvis. Använder "iOrdning" som bokföringsprogram.

Jag har bokfört allt under 2009 så nu är det bara att föra in årets resultat till 8999 osv kvar.
...

Spelbolag

Funderar på om man får (och om man skulle hitta kunder) till ett spelbolag där man som kund får köpa in sig via andelar.

Ponera att jag har vunnit mycket pengar på Stryktipset och att jag är en bra tippare och vill starta ett spelbolag för att kunna spela större (dyrare) system där jag säljer andelar som kunder får köpa in sig i. Andelskost...

Hjälp med varuinköp från EU samt kommission (moms osv)

Jag skulle behöva vägledning med min bokföring.
Bakgrund
Jag har en enskild firma och köper in varor från bland annat EU-länder. Dessa varor lägger jag sedan upp på ett annat företags hemsida och får med jämna mellanrum utbetalningar från dom för de varor som sålts. Jag betalar en kommisionsavgift till dom för varje såld vara, detta är det en...

Skriva ihop ett Uppdragsavtal

Jag ska mot timersättning sköta bokföringen åt några mindre företag i min f:a.

Hur formulerar jag lämpligat ett avtal med mina kunder?
Det är dom 4-5 förtsa meningarna jag inte får till.

Bilagor med själva arbetsuppfiterna på har jag knåpat ihop.

Tack på förhand.