Preliminärskatt för äkta maka i EF?

29
Hej alla experter!  ;)

Min man har en EF som nästan bara jag jobbar i, detta faktum i kombination med att min man har ett vanligt jobb med hyfsad inkomst gör att vi vill att hela överskottet ska tillfalla mig. Vad jag förstår så kan man inte vara anställd om man är äkta make/maka när det rör sig om EF utan man ska då istället göra en preliminär självdeklaration. Detta innebär i så fall att man (jag) betalar F-skatt utan att jag är företagare. Någon som kan bekräfta att det är så här eller ska man göra på annat vis? Jag har talat med Skatteverket men fått lite otydliga svar.

Tack på förhand!
Cecilia
1073
139
Ja, det stämmer att medhjälpande make/maka ska skatta arbetet som inkomst av näringsverksamhet och bör då lämna in en preliminär självdeklaration.[br][br]När det gäller den del av vinsten som läggs på dig ska den vara skälig lönemässigt, i princip de timmar som du jobbar * marknadsmässig lön för aktuellt arbete.[br]
29
Tack![br][br]Haha! Marknadsmässig lön hade varit trevligt men det blev det inte första året (2009), kanske i år om vi får lite tur och inte enkom behöver lita till skicklighet :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.