Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Medlem
13

Några frågor kring årsbokslut för handelsbolag

Har försökt läsa till mig information här på forumet men inte lyckats hitta svar på dessa frogor  🙁

Jag tar hand om bokföringen i ett mycket litet handelsbolag där alla bolagsmän är fysiska personer. All bokföring under 2009 är gjort manuellt utan något dataprogram (för att lära sig hur bokföring ska gå till...). Jag har nu några saker jag funderar över:

1. Hur börjar man nästa års bokföringsblad? Saldot på bankkontot samt eget kapital ska ju på något sätt in i nästa års blad. Kan jag helt enkelt skriva på första raden de överförda beloppen eller hur brukar man göra?

2. Såg att det kommit lite ränta på bankkontot. Jag förmodar att räntan hanteras som vilken intäkt som helst, eller?

3. Vi rapporterar moms kvartalsvis.  Den sista december nollställde jag momskonton och överförde mellanskillnaden till 2650 (kredit). Hur tar jag upp detta i nästa års (2010) bokföringsblad? På samma sätt som posterna i fråga 1, eller?

4. Hur hanteras denna momsskuld i bokslutet? Eller är det så att momsen har ingenting med bokslutet att göra i och med att den påverkar inte resultatet..?

Kanske dumma frågor men jag är väldigt tacksam för svar.

Tar samtidigt gärna emot några tips på ett dataprogram för bokföring...

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.