Slopad revisionsplikt för alla mindre företag

822
48
Detta är hämtat ur den senaste artikeln från Charlotta Andersson, vår expert inom bokföring och redovisning. (Om varför du ska sköta redovisning/bokföringen)

Charlotta skriver:

Intressant förslag om ny regel år 2010

Tänkte nämna ett spännande förslag för er som missat. Enligt en utredning föreslås, slopad revisionsplikt för alla mindre företag. Det kan vara en sur kostnad i slutet på varje år för många företag. Bolag som ändå måste ha en revisor i slutändan för revisionen, måste ligga högre än minst två av nedan nivåer:

    [li]Omsättning över 83 miljoner[/li]
    [li]Över 50 anställda[/li]
    [li]Balansomslutning över 41,5 miljoner kronor[/li]

Det här förslaget ligger ännu på utredningsnivå. Jag vet att många små bolag ändå hoppas att det kommer gå igenom. I nästan alla andra EU-länder är de små företagen redan undantagna från revisionsplikt. Det enda lika stränga land som Sverige i frågan är Malta idag.
632
3
Kan tillägga att det var på G redan till i år från början. Nu ser det dock inte ut som om det kommer att tas något beslut i frågan förrän efter valet.
822
48
Ja vi får hoppas att de får tummarna ur och snabbar på!  :bravo
1
Det här med att slopa revisionsplikten är nog ett ganska dåligt förslag. Som det är nu kan kriminella gäng t ex inte starta aktiebolag för de får inte tag i någon som vill vara revisor för deras bolag. När man slipper ha revisor blir det mycket fler oseriösa bolag man möter i affärslivet. Det är väl som med Svensk Bilprovning. Man avstår gärna själv från att besiktiga sin egen bil om man slapp men man vill att alla andra bilar i trafiken skall vara kontrollerade så att man slipper möta bilar utan fungerande bromsar och styrning mm. Likaväl som att det är bra om alla bilar är kontrollerade så är det bra att alla företag är kontrollerade så att man själv slipper kontrollera varje företag man skall handla med.
151
Slopad revisionsplikt är ett bra förslag. Det skall vara enklare för små företag, då växer dessa och vi får fler arbetstillfällen.[br][br]Och vad kriminella gäng beträffar så finns det revisorer som man kan muta, tro mig.
MVH Richard Andréasson
822
48
Regeringen slopar nu revisionsplikten![br]Cirka 250 000 aktiebolag slipper kravet på revision och regeln kan börja gälla redan från 1 november 2010. [br][br]Möjligheten att slippa anlita en revisor gäller privata aktiebolag som uppfyller minst två av följande tre kriterier. Högst tre anställda, högst 1,5 miljoner kr i balansomslutning och högst 3 miljoner kr i nettoomsättning.
1165
Regeringen påstår att detta "kostar" 1,3 miljarder i minskade skatteintäkter, från revisorerna då antar jag. Jag får inte det att gå ihop.[br][br]Till att börja med påstår man glatt att revisorskostnaden för så här små företag är 10-20.000kr/år, vilket jag tror är tilltaget i rejäl överkant. Jag betalade t.ex. 6.000kr för min revision. Sedan är ju en besparing för företagen något som påverkar deras resultat uppåt, och därmed beskattas. Jag tror att påverkan på statskassan är ytterst liten, och det är en välkommen reform för alla små företagare som omsätter så det räcker till deras egen lön.
632
3
Mycket av den tid revisorna idag lägger ner på kunden kommer inte att försvinna. Den kommer bara flyttas över till bland annat aukt redovisningskonsulter och övriga ekonomer.Detta beror givetvis helt på vad det är för ett bolag, ett vilande aktiebolag kommer det ju bli stor skillnad på. Men bankerna kommer fortfarande ställa krav och mycket stora krav ställs även på ovan nämnda redovisningskonsulter när de gör bokslut och årsredovisning.
1165
Jag tror inte heller att allt kommer att försvinna, utan endast en mindre del. Och då blir man ju ännu mer frågande till regeringens påståenden att man dels lyfter bort 2,5 miljarder i bördor från företagen, och att det belastar statskassan med 1,3 miljarder. [br][br]Förvisso är det valår, men...
632
3
Tror dock de kommer dra in lite pengar också. Genom att ge skatteverket lite mer resurser så kommer de granska betydligt hårdare, då säkerligen främst de som valt att klara sig helt själva. Detta kommer troligen också leda till en del intäkter i form av skattetillägg då folk gör fel. Det kommer också vara en del som tycker att de klarar sig själva, och då inte kan minimera skattekostnaderna, eftersom de saknar den kompetensen.[br][br]Men vi får väl se vad det blir av det hela!
18
Jag skrev en artikel. Det tycks dock vara påsk stängt hos publicerarna, så jag klistar in nedan:[br][br]Beträffande [b]revisionsplikten[/b] för de minsta bolagen, så är nu regeringens slutliga förslag, att revisionsplikten kan väljas bort för ca 72 % av Sveriges bolag om vissa kriterier är uppfyllda.[br][br]Privata bolag som kan placera sig efter minst två av nedan kriterier ska enligt förslaget fortsättningsvis [u]ha en [/u] kvalificerad revisor:[br][br][color=red]•[/color] Fler än 3 anställda (i medeltal)[br][color=red]• [/color] Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning[br][color=red]• [/color] Mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning[br][br]Ett och samma kriterium ska ha varit uppfyllt under två år i sträck.[br][br]Revisionsplikten måste även fortsättningsvis tillämpas på aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning(bolag i syfte att användas inom vård, omsorg och skola) och finansiella företag. De måste ha minst en revisor.[br][br]Likaså moderbolag i koncerner som överskrider gränsvärdet 3 / 1,5 / 3 är revisionspliktiga, även om moderbolaget inte ensamt överskrider gränsvärdet.[br][br]När ett aktiebolag inte kan matcha sig efter två av ovan punkter/ kriterier och väljer att inte längre ha någon revisor, så krävs ett aktivt beslut. Det innebär att beslutet ska tas från bolagsstämma där man även beslutar om samma ändring i bolagsordningen. Att den befintliga revisorn ska entledigas. [br][br]Det gäller även före att se över avtalet mellan bolaget och revisorn, så ingen betalningsskyldighet föreligger. En ändring av bolagsordning ska sedan registreras hos bolagsverket.[br][br][b]Revisorns mandattid[/b][br][br]Mandattiden för en revisor har ju tidigare varit 4 år. Det har nu ändrats till 1 år.[br][br][b]När träder ändringen i kraft?[/b][br][br]Regeringen har föreslagit att ändringen ska träda i kraft [b]1 november 2010[/b]. Emellertid måste årsredovisningen för det räkenskapsåret revideras. De nya bestämmelserna ska tillämpas för räkenskapsåret som påbörjas 1 november eller senare. [br]De bolag som har kalenderår behöver revidera först räkenskapsåret 2011. Beslutet om att inte ha en revisor får inte tas före första dagen på det räkenskapsår som påbörjas närmast efter 1 november 2010. Ändring av bolagsordning gällande entledigande av revisor får fattas tidigast 1 januari 2011 för aktiebolag som har kalenderår.[br][br]Källa: Björn Lundén information AB[br][br]Kommentar: [br]Företagsklienter hos mig har betalar minst 12 000 kronor hos sin revisor för en revision, trots att de mesta förarbetet är utfört. Kostnaden påverkas ju troligen även i relation till vart bolaget eller revisorn befinner sig. Storstäder har för det mesta ett högre pris. Granskning kommer nog krävas fortsättningsvis av en del andra intressenter, som banker o.s.v. Dock med möjlighet till en lägre kostnad. Det kommer även ske genom så kallade bokslutsrapporter.[br][br]Charlotta Andersson, SRF aukt.redov.konsult[br]http://www.somhemma.biz/
7
Äntligen!  :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.