Speedledger

16
Hej! JAg är ny på denna sidan, och har inte riktigt koll på hur det funkar.. Jag bokför i speedledger, och har precis börjat och här lite grön, är det någon som är kunnig på det? Jag ska börja med att bokföra att aktieuttag fördelat på 2 pers, och är osäker på hur man gör.. Tacksam för all hjälp  😃


Glömde ju: Jag heter Karie och sköter bokföringen för min man i ett fåmansbolag.  ;)
305
5
Välkommen till sidan Karie![br][br]Du kommer nog hitta massor av bra tips, råd och diskussioner på sidan.[br][br]När det gäller speedleedger så har jag en kusin som programmerar på just det systemet och vad jag har för mig är att de har en egen support som du nog alltid kan ringa. Ingick det något sådant i ert avtal?
16
Hej! Jo de har en jättebra suport, men den är "bara" på själva programmet, det jag jag inte klarar är hur själva bokföringsordern ska se ut, jag vet ju att jag ska kreditera 1930, och sen debitera det kontot där årets resultat ligger, men sen åste jag ju bokföra skatten på 20 procent "nånstans" tills dess att de ska betalas.... Och det är den jag inte klarar av  :-[
2066
22
Hej och välkommen.[br][br]Du bokför inte skatten på utdelning i ett fåmansbolag (och drar inte av någon skatt, det sköts i ägarnas privata deklarationer). Du lämnar i stället in en kontrolluppgift (KU31) till skatteverket.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
Hej igen, det är ett aktiebolag och delägarna har tagit ut en del av vinsten ocj skatten på 20 procent har jag redan betalat till skattemyndigheten, och nu ska det alltså bokföras.. Frågan är om jag ska bokföra ifrån balanserad vinst, eller årets resultat ( vi har brutet räkenskaps år) Karie
1324
4
[quote author=karie link=topic=6525.msg30952#msg30952 date=1264943410][br]Hej igen, det är ett aktiebolag och delägarna har tagit ut en del av vinsten ocj skatten på 20 procent har jag redan betalat till skattemyndigheten, och nu ska det alltså bokföras.. Frågan är om jag ska bokföra ifrån balanserad vinst, eller årets resultat ( vi har brutet räkenskaps år) Karie[br][/quote][br][br]Hur har den skatten betalts till skatteverket. Altså hur redovisades det?[br][br]Hans
16
Inte alls just nu, jag har betalat det . 1930 kredit och årets vinst i debet, men jag ska ju bokföra det när pengarna är betalda till skattemyndigheten, jag har skrivit up det på skatteredovisningsrapporten 20 % skatt, men de ska ju bokföras nu när januari är slut, jag betalade 11 januari..
1324
4
Men företaget skall ju inte betala skatt på utdelningen.[br][br]Ger du en utdelning till ägaren med ex 120 000:- så skall hela beloppet betalas till ägaren. [br]Det enda som företaget sedan gör är att skicka en kontrolluppgift till skm KU31[br][br]Ägaren får sedan själv deklarera utdelningen och betala in som ev efterskatt/fyllnadsinbetalning. [br][br]Hans
1
Hej![br][br]Verkar som du fått de svaren du behöver. Skulle du behöva mer hjälp eller avlastning. Kolla gärna in vår hemsida www.bokforingdeklaration.se.[br][br]Mvh Martina

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.