Senaste inläggen

Bra ställe att köpa reklamprodukter ifrån?

Hej hej!
Kortfattat söker jag ett bra företag som man kan köpa bra och billiga reklamprodukter ifrån t.ex pennor med tryck eller godis. Jag har försökt googla men får så dåliga intryck. Man tycker att ett reklam som lever på reklam borde ha vettiga hemsidor och sen när man kommer in känns det som att det är ett gäng mellanstadie elever som gjort...

Kategori: Inköp

Ansökan FA-skattesedel

Hej!
Jag har några frågor om skatteverkets ansökan till FA-skattesedel:
Det står att jag ska ange mina inkomster hittills under
inkomståret. Gäller det detta året, alltså bara januari eller har det
med deklarationen i feb att göra?
Betalad preliminärskatt, bruttolön och pension hittills under året, kan
man få reda på dessa upgifte...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skatte/avdragsfråga

Driver idag en websajt som betygsätter och skriver artiklar om spa och spahotell i Sverige. Jag har planer på att låta någon besöka dessa spahotell/spa och bo där en dag eller två för att kunna skriva en artikerl/samt recensera stället. Detta mot att min firma då betalar vistelsen för denna person.

Kan man göra så? Kan min firma ta denna kos...

Vi bokar era besök

Vi bokar era besök

Vi är två killar som är på gång att starta upp ett callcenter, vi har tillsammans 14 års erfarenhet av försäljning och nu är det så att vi söker intressanta projekt att arbeta med då söker vi i första hand projekt som innefattar besöksbokning men allt är av intresse. Hör av er

/Marcus

marcus.nilsson81@comhe...

Kategori: Söker/eftersöker

Koll av företagare

Hej, finns det andra sidor än allabolag och ratsit som man kan kolla om en person har en enskild firma? Stämmer uppgifterna i dessa 2 företag

Bokföring av skatteåterbäring för handelsbolag

Hej!

Många har frågat på på olika ställen hur man bokför skatteåterbäring. Svaret de får är att man inte bokför det eftersom ens egen firma inte är skattesubjekt, eller att man (i de fallen företaget har ett eget bankkonto) bokför det som egen insättning.

Men hur gör man i handelsbolag? Egen insättning kan ju inte bli rätt här.

Jobba vid sidan av företaget

Hej, jag har nyligen startat enskild firma. Jag jobbar extra för att få ihop pengar till lokalhyra där jag bedriver min verksamhet. Lönen från min anställning sätts in på ett privat bankkonto. Sedan för jag över dessa pengar till ett privat "företagskonto". Måste bankkontot vara ett särskilt företagskonto anslutet till post- eller bankgiro? 
Är...

Bokföra årlig föreningsavgift för tjänst i USA

Hej!

Jag har ett musikföretag och prenumererar på en tjänst i USA som ger mig möjlighet att marknadsföra min musik gentemot skivbolag och musikförlag.
Betalningen av tjänsten görs årligen via Internet.

Jag har två frågor:
1. Är medlemsavgiften avdragsgill om mitt företag syftar till att producera musik?
2. Hur ska medlemsavgi...

Start av verksamhet, utan företagsnamn

Hej,
Jag har sagt upp mig och ska starta eget. Hur lång tid brukar det ta för ansökan om bolagsnamn att gå igenom?
(jag vill ju börja fakturera direkt efter uppstarten men får inte "konkurrera" under min anställningsperiod och avvaktar därför med att ansöka om bolagsnamn...)

Kategori: Allmänt

Inköp av tjänster mellan sambo

Jag har en normal anställning i ett större företag men har nyligen registrerat en enskilld firma där jag erbjuder konsulttjänster till andra företag. Min tanke är att min sambo som idag är arbetslös och som kommer att starta ett eget företag (enkilld firma) och sälja marketing och sekretariatstjänster ska utföra de administrativa tjänster åt mitt e...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hitta företag med samma namn

Är det tillåtet för flera enskilda firmor att ha exakt amma namn hos bolagsverket? Jag kan inte hitta några som har wxakt samma namn.

Kategori: Allmänt

Bokföring av förseningsavgift till Skatteverket

500 kr, för att inte lämnat in skattedeklaration i tid  :-[

vad kan det vara för konto tro?

Hur mycket tid per månad lägger ni på lönehanteringen?

Skulle behöva lite statistik på lönehantering.
Vad är tidsåtgången för er per anställd/månad för att hantera löner?
Behöver inte vara på minuten men gärna mellan "tummen och pekfingret".
Tack på förhand
Sussi

Bokföring av löner :(

Hittade ett exempel på expowera.se för hur lönebetalningar bokförs.

Först betalar man själv lönen:

1930   Checkräkningskonto     Kredit 37 800,00
7010 Löner till kollektivanställda Debet 54 000,00
2710 Personalskatt          Kredit 16 200,00
7510 Lagstadgade sociala avgifter Debet 17 722,80
2731 Avräkning l...

Korvvagn

Tror ni det finns några pengar att tjäna på en korvvagn?

Kategori: Affärsidéer

Var bokföra de undanstoppande pengarna?

Så, vi fick för oss att börja spara/investera lite, så vi har stoppat in en del pengar i en fond (MyC4 heter den). Ibland har det kommit pengar därifrån, och ibland har vi skickat in mer.

Bokföringsprogrammet (SpeedLedger) läser av vårt bankkonto, och därför ser det här som in- och utgifter, och SpeedLedger undrar vad vi köpt och sålt. Men p...

Bokföra varor som behövs för renovering av själva försäljningsvaran

Om jag renoverar bilar i syfte att sälja dom när dom är i fint skick igen, var bokför jag då sådana delar som behövs för själva renoveringen? Allt från skruvar till däck.
Kan jag helt enkelt bara lägga dom på 4020 varuinköp eller ska de ligga på ett kostnadskonto? Tänkte att det blir lite svårt vid lagerinventeringen om jag måste se efter vilka...

Skatteverket är elaka...

>🙁 Det blev långt det här - kaske bara är arg då jag klantat mig.

Ja, det är mitt ansvar men nu är det som det är.

Hade en firma vilande sedan 1992 och när jag blåste liv i firman gick allt snabbt. Anmälde F-skatt och moms och så var vi igång. Enskild firma - enkel bokföring så det blev till att bokföra med Visma Enskild firma. Konta...

Köp av tjänst - vilket konto?

BAS 2000 Handelsbolag

Vi har skickat en grej på översättning, som vi sen betalt för. Man kan kalla det "ingående tjänst" eftersom det var uppdrag som vi i vår tur hade från en kund. Vilket konto bokför jag det här tjänsteköpet på?

DIBS (flexwin)

Hej!

Hur svårt är det att göra ändringar i DIBS, flexwin? Jag kan inte programmera för fem öre längre och just nu har jag inte gjort något åt layouten vilket resulterar i att det helt är DIBS grafik och utseende som möter kunderna som betalar med kort.

Nu verkar det som om det inte gör kunderna än så länge, men det lär nog kanske skrä...

Kategori: E-handel