Beräkna varulagrets värde med egen schablon?

24
Sitter och ska göra min första deklaration ;) Är enskild firma, endast varuförsäljning.

Har förstått som att varulagrets värde räknas som det lägsta av antingen anskaffnings- eller nettoförsäljningsvärdet. Det problematiska är att jag har ett mycket stort antal varor och flera leveranser i veckan, dessutom det mesta från utlandet. Att då föra in anskaffningsvärde för varje grej i ett samlat dokument känns helt oöverkomligt stort. Jag lovar att jag inte är lat, det är bara så ofantligt mycket.

Läste då i RR 2.02 (Redovisningsnämndens råd om varulager) att fastställning av anskaffningsvärdet kan anses olämligt när det rör sig om ett stort antal enheter osv... dvs. jag kan använda först in-först ut-metoden för att fastställa värdet.

Trots detta blir det dock en himla stort jobb. Är därför inne på att beräkna utefter nettoförsäljningsvärdet, men är osäker på om det kommer ge mig det lägsta värdet.

Är det lagligt och helt OK att räkna utifrån en helt egen schablon istället? Jag lägger nämligen på x2 på inköpspriset på i princip alla varor, plus moms 25% på detta belopp. Med den formeln kan jag ju värdera lagret väldigt lätt.

Råd och tips? Har jag förstått detta rätt?
1165
16
Har du ingen lagerbokföring under året alls? [br][br]Har du gjort en inventering?[br][br]Och hur blir det lättare att beräkna lagervärdet med din formel istället för att beräkna inköpspriset?[br][br]
24
Jo jag har en lagerbokföring, har en inventering och vet exakt vad jag hade av allt vid årsskiftet.[br][br]När jag beräknar vilket utpris jag ska ta på en vara gör jag såhär: (Inköpspris x 2) x 1,25 (momsen) = Utpris[br][br]Därför tänkte jag att jag får ju ut en procentsats ur det som jag skulle kunna använda för att beräkna lagervärdet, utifrån försäljningspriset.[br][br]Att räkna ut inköpspriset med tull, transportkostnader osv. för varje sorts vara skulle bli mycket tidsödande, då det handlar om hundratals olika varor. [br][br]När jag beräknar det inköpspris jag använder i formeln ovanför, tar jag inte hänsyn till specifika transportkostander och dylikt, så detta måste jag väl räkna ut om jag ska beräkna anskaffningsvärdet?
1165
16
Du kan schablonberäkna tull och transporter, det vet jag börsnoterade bolag som gör utan knorr från revisorerna. Exempelvis varor av en typ 7%, varor av en annan typ 11% etc. Har alla varor ungefär samma hemtagningskostnader och tull kan du ju rätt enkelt räkna ut vad du betalat under året och dividera med varuinköpskostnaden, och du har en siffra som Skatteverket har svårt att påstå så mycket annat om.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.