När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Sitter och ska göra min första deklaration ;) Är enskild firma, endast varuförsäljning.
Har förstått som att varulagrets värde räknas som det lägsta av antingen anskaffnings- eller nettoförsäljningsvärdet. Det problematiska är att jag har ett mycket stort antal varor och flera leveranser i veckan, dessutom det mesta från utlandet. Att då föra in anskaffningsvärde för varje grej i ett samlat dokument känns helt oöverkomligt stort. Jag lovar att jag inte är lat, det är bara så ofantligt mycket.
Läste då i RR 2.02 (Redovisningsnämndens råd om varulager) att fastställning av anskaffningsvärdet kan anses olämligt när det rör sig om ett stort antal enheter osv... dvs. jag kan använda först in-först ut-metoden för att fastställa värdet.
Trots detta blir det dock en himla stort jobb. Är därför inne på att beräkna utefter nettoförsäljningsvärdet, men är osäker på om det kommer ge mig det lägsta värdet.
Är det lagligt och helt OK att räkna utifrån en helt egen schablon istället? Jag lägger nämligen på x2 på inköpspriset på i princip alla varor, plus moms 25% på detta belopp. Med den formeln kan jag ju värdera lagret väldigt lätt.
Har du ingen lagerbokföring under året alls? [br][br]Har du gjort en inventering?[br][br]Och hur blir det lättare att beräkna lagervärdet med din formel istället för att beräkna inköpspriset?[br][br]
Jo jag har en lagerbokföring, har en inventering och vet exakt vad jag hade av allt vid årsskiftet.[br][br]När jag beräknar vilket utpris jag ska ta på en vara gör jag såhär: (Inköpspris x 2) x 1,25 (momsen) = Utpris[br][br]Därför tänkte jag att jag får ju ut en procentsats ur det som jag skulle kunna använda för att beräkna lagervärdet, utifrån försäljningspriset.[br][br]Att räkna ut inköpspriset med tull, transportkostnader osv. för varje sorts vara skulle bli mycket tidsödande, då det handlar om hundratals olika varor. [br][br]När jag beräknar det inköpspris jag använder i formeln ovanför, tar jag inte hänsyn till specifika transportkostander och dylikt, så detta måste jag väl räkna ut om jag ska beräkna anskaffningsvärdet?
Du kan schablonberäkna tull och transporter, det vet jag börsnoterade bolag som gör utan knorr från revisorerna. Exempelvis varor av en typ 7%, varor av en annan typ 11% etc. Har alla varor ungefär samma hemtagningskostnader och tull kan du ju rätt enkelt räkna ut vad du betalat under året och dividera med varuinköpskostnaden, och du har en siffra som Skatteverket har svårt att påstå så mycket annat om.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.