När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har enskild firma sen ett år. Har tagit emot flera betalningar kontant då kunder betalt för virke etc. Är det olagligt? Det är vad min kompis säger.
Och sen har jag köpt en caddy till firman från en privatperson. Den kost 18000 kr, visst får jag dra av det inköpet? Och hur viktigt är det egentligen med loggbok? Åker jag på böter om jag inte kan visa en loggbok? Tacksam för hjälp🙂
Kontant betalning får du bara ta emot (from 2010) om du har ett certifierat kassaregister eller skriver ut kontantnotor vid varje försäljning. Handskrivna kvitton är inte längre okej. Kontantnotorna måste ha en nummerserie och namn och adress ska finnas på köparen, bland annat.[br][br]Caddyn du köpte får du givetvis "dra av". Det man ska tänka på är att momsen inte är avdragsgill om du köper en bil från en firma.[br][br]Exakt vad som gäller för regler gällande loggbok vet jag inte. Men om du inte förmånsbeskattar bilen och du använder den privat också, ex till och från jobbet, eller i andra ärenden, så skulle inte jag våga parkera hemma i alla fall. [br][br]Har du arbetsplatsen på samma ställe som hemmet är det väl lättare att klara sig.
Tack för bra svar![br][br]Jag har tagit emot kontantbet och handskrivna kvitton för 2009.[br]Det var alltså okej då men är ej okej nu för 2010?[br][br]Om jag köper beg verktyg hur gäller det då? En privatperson kan ju inte ge nåt annat än ett handskrivet kvitto? Jag fick ett handskrivet kvitto på bilen som jag nu köpt å var ju tvungen att betala kontant? Vem släpper en bil mot ett löfte på insättning på banken som tar två dar att gå igenom?[br][br]Stämmer det också att jag kan få böter om jag tex nu då betalar kontant?[br][br]Sen har jag inte greppat detta med momsen helt än. Om jag hade köpt en bil med moms hade jag inte fått dra av momsen? Eller mer rätt är att jag kvittar ingående moms mot utgående moms eller? [br]Men då det gäller bilinköp så gäller då inte att jag kan kvitta den momsen jag ev skulle ha betalt för bilen mot moms som jag skulle betalat till staten?[br][br]Ledsen om det blir lite rörigt:) Jag är ny företagare och försöker att lära mig.[br]
1. Nya lagen om kassaregister gäller alltså dig som säljare av varor. Du får inte sälja saker mot kontant betalning om du saknar kassaregister och inte kan använda kontantnotor. Lagen gäller frn 1/1-10 och innebär alltså att du nu inte får sälja hur som helst, att köpa från en privatperson, mot ett handskrivet kvitto däremot är ingenting konstigt. Om personen vill ha betalt i kontanter så är det mest lämpligt att du tar ut det exakta beloppet från banken eftersom du inte bör hantera kontanter. Men du kan ju också lägga ut detta belopp privat och sedan för över det till ditt eget konto. Finns många sätt att lösa det på, problemet ligger i vilket fall som helst inte i dig som köpare, utan som säljare.[br][br]2. Gällande momsen. Momsen är inte avdragsgill vid köp av fordon så länge inte fordonen krävs för intäkternas förvärvande, exempel på detta är taxifirmor, åkerier mm. Alltså, köper du en bil som kostar 20 000 ex moms, 25 000 inkl moms så betalar du ju alltid 25 000 kr till säljaren. När momsen är avdragsgill så bokför du ingående moms på 2640/1470 och kräver tillbaka dessa pengar från skatteverket. När momsen inte är avdragsgill blir momsen en kostnad för dig, bilen kostar dig alltså 25 000 istället för 20 000 eftersom du inte kan få tilllbaka några påengar från skatteverket. [br][br]Hoppas jag förklarade mig nog tydligt.
Obetydlig omfattning[br][br]Med obetydlig omfattning menas den som bedriver näringsverksamhet med en kontant försäljning inklusive moms som omsätter mindre än fyra prisbasbelopp (för 2010 är ett prisbasbelopp 42 400 kr) dvs 169 600 kr. Dessa företag är automatiskt undantagna från lagens krav och ska därför inte ansöka om undantag.
Jag har byggfirma så det känns som att jag behöver bilen i min verksamhet.[br][br]Sen när det gäller kontant betalning så är det kunder som betalat kontant för material eller för arbete. Och att jag då gett dom ett kvitto. Eller att dom satt in pengarna på mitt konto. Jag har inte skaffat nåt bankgiro än för jag har väldigt liten omsättning. Är bankgiro något man måste ha?[br][br]Tack för era svar:)
Som Ulf nämnde så har vi en ny lag om kassaregister.[br][br]Om kunder betalar dig mindre än 169 600 (totalt alla kunder per år) så är det OK att fortsätta som tidigare. dvs ta kontant betalning. [br][br]Om omsättningen blir högre så skall du ha ett kassaregister för att ta emot kontant betalning. Och då kanske faktura och ett bankgiro kan vara en bättre lösning. [br][br]Hans[br]
Men så bra![br]Min kompis skrämde mig med att om man har kontant bet så kan man åka på böter på 10000kr och att dom stänger firman:)[br]Så jag blev lite orolig!!
[quote author=Byggarn link=topic=6883.msg32308#msg32308 date=1270643964][br]Jag har byggfirma så det känns som att jag behöver bilen i min verksamhet.[br][/quote][br][br]Momsen på bilen får du ändå inte dra av, eftersom transport inte är din huvudsakliga syssla.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.