Bokföring vid löneutbetalning

5
Hej.

Jag driver eget AB där jag är ensam anställd.
För att underlätta min bokföring har jag tänkt att betala ut min lön för hela året som en klumpsumma vid ett tillfälle nu i april så att jag slipper hålla på med detta varje månad. Jag sköter min egen bokföring jag har brutet räkenskapsår (1/9-31/8).

Kan skatteverket ha några synpunkter på detta?
Ska det bokföras på något annorlunda sätt?

MVH Tjamo
2066
22
Skatteverket har inga synpunkter på hur mycket lön ett företag betalar ut till en anställd (eller egen företagare, same same). Så länge skatten betalas in och sköts är det lugnt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
15
Att tänka på är att bokföringsår inte är detsamma som kalenderår. Om du därför betalar ut ersättning för perioden 1/1 - 31/12 så skall du bokföra lönen för 1/9 - 31/12 som ett förskott som belastar nästa bokföringsårs resultat. Om du däremot betalar ut lön för 1/9 - 31/8 nu så kan du får du tänka dig för så att du inte passerar några brytpunkter i skatteskalorna eftersom inkomsten beräknas på kalenderår.[br][br]Rent formellt vet jag inte heller om det kan tänkas bli problem med att Skatteverket ser så stor förskottslön som ett lån till dig, vilket är "aja baja".
632
3
Vill du ta lön i april på 350 000, och betalar in sociala avgifter på detta, så är jag övertygad om att skatteverket inte bryr sig om att du inte betalar ut något senare.[br][br]Du kan tom göra såhär att du bokför den summan nu i april, betalar avgifter och skatt på den summan, men bara tar ut 20 000 i månaden, resten ligger som en skuld till dig i bolaget.
5
Tack för svaren.[br][br]Swetrot: Det är väl just frasen "betala ut för" som är viktig här. Får jag betala ut ex 350 000 FÖR april månad som lön till mig själv och välja att ta ut o kr i lön årets övriga månader?[br][br]MVH Tjamo
1165
15
Ja, du får ta ut hur mycket lön du vill under en månad, under förutsättning att det inte äventyrar företagets existens. Det gäller som sagt bara att ha tungan rätt i mun när du formulerar underlaget.
1324
4
Problemet med att ta ut en så stor lön på en gång kan dock vara skatteinbetalningen. Och här vet jag inte hur skatteverket resonerar. [br][br]Vet ju själv när jag höll på med utbetalningen av avgångsvederlag. Då skulle företaget räkna denna engångspost som en månadslön. Och får man en så hög månadslön så blir det en hög marginalskatt på denna utbetalning, Om jag skulle gjort på annat sätt skulle jag jämka innan utbetalning vilket skulle varit mer jobb än jag bedömer bokföringen , [br]OK man får ju tillbaks skatten efter deklarationen men ändå. [br][br]Så just skatteinbetalningen är nog något du skall kolla upp i detta fall. [br][br]Hans [br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.