Senaste inläggen

Kompanjon sökes

Hej,
söker kompanjon som vill starta nytt ftg med mig.

/Karin  😃

granstrom.karin@gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

Driver HB, men funderar på AB. Fördelar gentemot nackdelar!?

Hejsan!
Driver idag ett mellanstort HB, och gör nu en nysatsning. Innebär, fler anställda, mer ekonomi i omlopp osv.. Önskar hjälp av kunnigt folk vad fördelarna är med ett AB! Tacksam för alla kommentarer och förslag.

Hur svårt är det att byta bolagsform? Hur går man tillväga?
Rent ekonomiskt? Fördelar med att driva AB? Egen ekonomi...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Er erfarenhet av sociala medier?

Skulle vilja veta vad ni andra företagare har för erfarenhet av marknadsföring inom sociala medier som blogg, facebook, twitter, bilddagboken, flickr mm?

Att nätverka via ex blogg och facebook tar ju en del av vår tid.
Är tiden du spenderar värt det i faktiska resultat?

Och hur gör man för att få fler medlemmar till facebook och tw...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Företagsnamn... hjälp!

Hej!

Jag är på väg att bli egen företagare och ska nu "döpa" mitt företag, hade ett bra namn som Bolagsverket tyvärr inte kunde godkänna. Har liksom fastnat i det namnet och behöver hjälp att komma vidare.

Jag ska via e-handel tillverka inbjudningskort och monogram till olika fester såsom bröllop, födelsedagar, studentfiranden, dop m...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Driva eventföretag inom musik & upplevelse. Hjälp tack! =)

Jag har länge vridit och vänt mig i tankarna kring att skapa det "perfekta event'et". Ett event inom musik och upplevelsebranschen, i folkmun även kallat disco. Jag har gjort en uppsjö med mindmaps och gjort av med flera kilo papper med nedkluddade tankar och idéer. Jag har även varit i kontakt ett par gånger med en helt underbar person på Eta...

Kategori: Affärsidéer

TM-Bolag

Hejsan!
Jag postar denna tråd  pga av att jag har länge velat starta ett företag inom försäljning och planerar nu att göra det inom den snaraste framtid. Därför skulle jag gärna vilja ha lite tips och trick och gärna lite tyck till från personer som idag redan driver ett försäljningsbolag.

Det jag har tänkt att rikta in mig på att telemar...

namn på företag som ska syssla med datorsupport

Hej

Jag är student och har tänkt starta ett företag som hjälper privatpersoner med datorproblem och annat teknikrelaterat strul. Det känns absolut som att det finns en marknad och de flesta andra företagen riktar sig till andra företag.

Jag sitter nu och filar lite på vad jag ska kalla företaget. Eftersom det är IT jag ska hålla på m...

HB eller AB som student?

Hej!

Jag har lite funderingar som jag gärna skulle vilja ha svar på, då jag är relativt novis inom området. Jag och min sambo är studenter, vilket vi kommer vara ett antal år framöver. Vid sidan av studierna har vi tänkt att starta upp en liten verksamhet, där vi köper in varor billigt och säljer dyrt.  :mrgreen:

Vi har båda 100% CSN...

Hur startar man butik?

Hej!

Jag funderar på att starta en klädbutik (butikslokal i Sthlm samt webbshop). Till att börja med vill jag sälja andras märken och så småningom mitt eget också. Men det är på sikt. Själva konceptet har jag ganska klart för mig men jag har inte den blekaste aning om hur jag börjar.

Så hur börjar jag?

Hur stort lager bör jag k...

Får man och hur gör man?

Hej jag har en fråga som jag önskar svar på.
Om jag skulle vilja starta en webshop som säljer t.ex enbart Simpsons saker eller t.ex enbart Hello Kitty saker, får man göra det bara så där eller vad krävs?
Vart vänder jag för att fråga om lov och vad skulle kunna hända om jag gör det utan lov?
Jag vill göra allt på rätt sätt så det inte blir...

Lager från hobbyverksamhet till enskild firma?

Hej!

Jag är precis i startgroparna att gå från hobbyverksamhet till enskild firma. Har dock en fundering som jag inte riktigt lyckas hitta något bra svar på någonstans. Jag har i dagsläget ett lager med material och ett lager på färdiga varor från min hobbyverksamhet och jag vill ju ta in detta i den enskilda firman. Hur bokför jag detta?

Delägare sökes, Webbutvecklare!

Jag är en företagsam 21åring, som letar en företagspartner(Ca.18-35år).
Vi kommer dela på företaget, 50 / 50.
Min partner skall komplettera mig med sin IT/Data och Server kunskap, vilket också blir ditt ansvarsområde i företaget.
Dina arbetsuppgifter blir att programmera hemsida. Hemsidan kommer vara mycket avancerad så kräver stora kunska...

Skattekonto i Visma Enskild Firma

Bokför enskild firma med Visma Enskild Firma sedan uppstarten i september ifjol. Första kvartalsmomsen blev en momsfordran på några hundra kr åter från Skatteverket vilket utbetalades och jag bokförde som återbetald moms.

Efter andra momsperioden fick jag tillbaka en större summa, men hade nu begärt utbetalningsspärr på skattekontot så penga...

Bokföra moms vid inköp från annat EU-land

Jag sökte lite och hittade några äldre trådar men tyckte mig inte kunna finna svar på mina funderingar nedan.

Nu har jag gjort min första beställning från ett annat EU-land och jag har meddelat leverantören mitt VAT-nummer så jag kommer inte att behöva betala moms.

Jag kör med faktureringsmetoden och redovisar moms kvartalsvis, nuvara...

Ändra layouten på PHPbb3-forum

Vi har nu fått in ett nytt uppdrag hos quickhelp.se.
Uppdraget går ut på att ändra layouten på tre sidor på ett webb-forum.

Deadline: 2010-03-11

Mer information finns på vår hemsida.

Låter detta intressant?
Lägg ditt bud på www.quickhelp.se eller kontakta oss på info@quickhelp.se.

Kategori: Söker/eftersöker

Sälja klockor

Tror ni det är lätt att sälja klockor via en webbutik?

Delägare hos arbetsgivare

Jag har blivit erbjuden att gå in som delägare hos min arbetsgivare (A). Dealen är sådan att jag får köpa in mig till 5% under 3 år. Pris för detta är 300.000.(100’/år) Företagets omsättning låg 2007 på ca 11 mSek, med ca 17% vinst. Under 2008 gick företaget samman med ett annat, ungefär lika stort företag (B) och bildade (C).  Nu är omsättningen i...

Baskontoplan - EUkontoplan

Hej! Jag letar efter motsvarigheten till basplanens 3041 försäljning av tjänst i eu-kontoplanen men tycker inte det finns något konto där som matchar.. Har köpt ett bokföringsprogram som använder euplanen.
Tacksam för hjälp!
Hälsningar Kiki

Momssättning och Bokföring.

Hej.

Ett exempel.

T.ex.
Kund har betalat 158:-
Paypal tar 8,62:- i avgifter
Det kvarstår 149,38 :-
35:- var frakten till kund

Vad ska vara utgående moms?
158 * 0,2
= 31,6
eller
158-35= 123*0,2
= 24,6

Produkten säljes för:
123
Frakten ligger på:
35
Sammanlagt blir det 158
<...

Vad får jag köpa/inte köpa in genom mitt AB?

Hej,

Nybörjare på detta:

Finns det någon generell regel kring vad jag får eller inte får köpa in och sedan dra av momsen?

Jag tänkte köpa in en dator och en cykel som används i verksamheten, men sen tänkte jag köpa in lite böcker också? Får jag göra det - både fack-och-skönlitt? Får jag handla mat på Maxi och dra av momsen (f...

Kategori: Inköp