Senaste inläggen

Starta eget Bemanningföretag / Konsultutföretag

Jag har funderat över att starta ett Bemanningsföretag alt. ett Konsultföretag efter att jag är färdig med min gymnasie & högskoleutbildning. Men undrar om man startar eget inom bemanningsbranschen och endast har timanställd personal och åta sig arbeten som endast kräver timanställd personal i början. (Ex snöskottare).
För att bygga upp ett kont...

Kategori: Affärsidéer

Hur mycket får denna företagare ut varje månad(Räkneexempel)?

Hej,

Om en person med enskild firma, utan andra inkomster har i genomsnitt per månad(omräknat från årsbasis). Inga avskrivningar etc. Kommunal skattesats 32%. 32 år.

Inkomster: 40 000 kr
Utgifter: 20 000 kr.
--------------------------------
Överskott per månad = 20 000 kr.

Hur mycket kan då denna företagare ta ut("att...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kan man tjäna något på att sälja knivar på nätet?

Tror ni man kan tjäna något på att sälja knivar via en webbutik på nätet eller ska man kanske ha ett bredare sortiment?

Kategori: Off Topic

Skillnad mellan distributör och generalagent

Vad är skillnaden mellan distributör och generalagent?

Kategori: Allmänt

Köksknivar

Jag har postat tidigare om att jag tänker sälja knivar via nätet. Vad tror ni om att inrikta sig mot köksknivar? Vilka är kunderna för köksknivar i en webbutik?

Hur utformarar man en bra marknadsundersökning?

Hej!
Är en kille som vid nuläget vill starta eget företag och har fått i uppgift att göra en marknadsundersökning från min rådgivare. Så därför har jag kommit till den här
punkten där jag undrar vad dem viktigaste grejerna är som jag behöver till min undersökning.

Info om undersökningen:
En generell kvantitetsundersökning, där de...

Hur mycket är företag villiga att betala för tidningsannonser?

Hej hej.
Har för ett tag sen fått förtroendet att ta hand om en lokaltidning som skickas ut via mail till ungefär 1300 företag och 2000 privatpersoner.
Tidningen finansieras genom annonser, vilka gäller under hela året. Dvs att köper du en helsida så sitter den i tidningen året ut.

Jag vill nu effektivisera denna tidning genom att ha m...

La ner Handelsbolag. Fakturera via frilansfinans.se. Fördelar och nackdelar?

Hej!

Jag hade ett Handelsbolag tillsammans med två kompisar men vi la ner det för att vi tyckte det var för mycket jobb med deklarationer osv. Vi fakturerade inte så mycket så vi tänkte att vi ska fakturerar via frilansfinans.se och fortfarande använder vårt företagskonto för insättning av pengar. Nu är det så att jag är inte så haj på föret...

Preliminär skatt

Hej!

Jag har precis startat en liten enskild firma som ska drivas på fritiden. Jag angav en omsättning på 40000 och en vinst på 0 första året, jag satte först momsen på 5000 på både utgående och ingående, därefter ringde de och sa att den borde vara 10000 vilket är logiskt. Hur kan man då räkna ut hur mycket preliminär skatt jag behöver beta...

Betala leverantör med kontanter (ej kort!)

Hej! Sökte men hittade inget som direkt överensstämde med det jag funderar kring.

Jag har hittat en ny leverantör som endast tar betalt kontant, och kortapparaten var trasig så jag behöver genomföra köpet med fysiska pengar.

Hur ska jag praktiskt gå till väga för att betala? Min tanke var att ta ut den exakta summan (t.ex. 8673kr inkl...

Tillverkare och grossister

Jag behöver hitta tillverkare och grossister för hemelekronik, hushållsartiklar, bygg och hobby i Asien och i övriga Europa . Någon som vet ? Tacksam för svar.

Kategori: Företagande över gränserna

Behöver du en partner?

Hej,

Jag vill starta ett företag  :winner

För tillfället är jag anställd VD/säljare på ett mindre beamanningsföretag, men jag är trött på att jobba för andra.

Jag är 40 år, bor på Lidingö, jag är och har varit en topppresterande säljare i 17 år inom flera olika branscher.

Den jag söker är en ärlig, seriös och amitiös pa...

Nykomling undrar över avdrag?

Hejsan!

Jo, håller på och planera för att starta en egen firma (enskildfirma) och försöker få till en startbudget! Nu är det så att jag tänker driva firman hemma i min bostad i ett avsatt konto/arbetsrum där även en del produktion/utveckling kommer att ske. Sen tänker jag göra ordning ett uthus på tomten till verkstadslokal till verksamhete...

Nytt år i enskild firm

När jag har gjort ett bokslut i mitt företag som är en enskild firma ska jag då nolla mina balanskonton inför kommande år? Jag tänker främst på kontona 2012, 2013, 2018.

Tjänar man på att ha företag?

Hej!
Jag har börjat på ett nytt företag men fick en chock när jag såg hur mycket skatt man ska betala. Om jag har ett litet företag och tjänar ca 50000 kr förstår jag inte riktigt vad jag ska tjäna på det. Jag fattar att jag kan ta mer betalt för ett uppdrag eftersom uppdragsgivaren inte behöver betala skatt och avgifter, men ändå, är det först...

Lägga ner AB

Jag har ett AB som jag drivit i många år men funderar på att lägga ner det då min största kund har erbjudit mig en anställning.
Jag kommer att ta detta jobb vilket innebär en trygghet och en skaplig lön.
Fram till nu har jag tagit ut lön för att "maximera" utdelning enligt 3:12 reglerna. Detta har inneburit en månadslön på runt 35 000 kr och...

Exklusiva Visitkort

Jag läste många inlägg på forumet där ni frågar om visitkort. Vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag har jobbat med trycksaker i snart 10 år och sett både det ena och det andra.

Det som fungerar bäst är ett visitkort som ger en exklusiv känsla och i standard format (90x55 i Sverige). Skadar inte att lägga på någon finish i form av r...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Sälja knivar till utlandet

Jag planerar att sälja dyrare knivar på nätet. Eftersom knivar är ett smalt område och dyrare knivar är ännu smalare tänkte jag att man kanske ska sälja till utlandet också. Det finns ingen renodlad svensk knivtidning och inte så många websajter i Sverige. Det finns en del utländska tidningar som enbart handlar om knivar. Man borde väl söka sig til...

Mönsterskydd

Hej!

Jag är i startgroparna för att starta eget. 🙂 

Har några frågor angående mönsterskydd. Det är så att jag har hittat en produkt som jag skulle vilja tillverka. Har sett att den säljs för ett ganska så högt pris nu. Jag skulle kunna tillverka den för halva priset. Nu undrar jag hur vet jag om produkten är mönsterskyddad? Man får...

Momsen

Nu har jag gjort min första månad med bokföringsprogrammet, och nu har jag då betalat in momsen tillsammans med allt annat på blanketterna till skattemyndigheten, men hur gör jag nu? JAg har betalat ifrån 1930, säg att summan är 64000:- som ska bokföras, men hur gör jag nu?    :blink