bokföra avbetalning med ränta?

12
Hej, sitter & klurar på hur jag ska bokföra en avbetalning med ränta. Har redan bokfört totalbeloppet & momsen. Hur gör jag nu när jag ska bokföra beloppet för avbetalningen (& räntan) varje månad?
Just nu ser det ut såhär:

K: 21293
D: 4258,6
D: 17034,4

2066
22
K/ skuld- eller bankkonto[br]D/ ränta
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
12
.. men jag har ju redan bokfört totalbeloppet trots att jag inte betalade nånting i butik, enligt[br][br]Bank kredit[br]Moms debit[br][br]när jag sedan betalar av varje månad kan jag ju inte lägga ytterligare på Bank kredit, eftersom totalbeloppet redan är reggat där? samtidigt måste jag ju bokföra räntan på något vis?
1324
4
Kan du inte skriva in dom kontonummer du använt ovan i inlägg ett. Om man inte vet det så kan det ju alltid bli fel om man svarar på din fråga.  Och därför avstår många av oss. [br][br]Hans[br][br]
12
nu har jag lagt totalbeloppet på ett skuldkonto (K), momsen är dragen (D) & resten ligger under inköp/varor (D). [br][br]nu ska jag alltså bokföra första räkningen för avbetalningen. Då antar jag att jag drar det månatliga totalbeloppet på bank (K) & lägger resten uppdelat på ränta (D) & minskande skuld (D). Min räkning ser ut såhär för avbetalningen:[br][br]Köp av vara med 9.95% ränta: 21293 kr[br]Uppläggningsavgifter: 295 kr[br]Ränta: 278 kr[br]Administrativa avgifter: 29 kr[br]Kvarvarande skuld: 21.895 kr[br]Att betala denna månad: 725 kr[br][br]Då drar jag väl 725 kr på banken (K) & 278 kr på ränta (D)? Ska jag då skriva att skulden minskat med 447 kr (D)?
1324
4
Du bör ju på något sätt lägga den administrativa avgiften någonstans också. [br][br]Aha nu började jag förstå. [br][br]Vid inköpet så borde du bokfört[br][br]K: 21293+295    skuldkontot[br]D: 295              bankavg som är momsfritt[br]D: 4258,6        moms[br]D: 17034,4        varor  [br][br]Sedan nu då. [br][br]K 725  Banken[br]D 29 bankavg som är momsfri[br]D 278  ränta[br]D 418  skuldkontot[br][br]Hans[br]
12
Kalas! Tack för hjälpen! Nu klarnade det  :bravo

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.