Jag skulle vela starta ett eget företag, men det är så jäkla svårt att få något begrepp om allting. Jag kan absolut ingenting om sådant här, jag har försökt pratat med mina föräldrar, men dom är allt för oinsatta och hävdar att "man inte ska hålla på med sådant man inte känner till". Visst, dom har rätt, jag kan ingenting om sådant. Men som man säger; "Att inse att man är okunnig är ett bra steg mot kunskap". ;D
Jag har samlat pengar rätt länge, jobbar nämligen helg på ett café, har samlat pengar nu i cirka 7 månader för min företagsidé. Visst, jag kanske inte har mycket pengar i det stora hela, vet inte ens hur långt det räcker. Jag har cirka 18.000 kronor. Men jag har en fördel i det här, sen jag var 11 år (är 17 nu) så har jag hållt på att utveckla hemsidor.
Så att fixa en webshop med snygg design är för mig inga problem, har kollat närmare på olika lösningar och det kan jag helt klart sätta mig in i. Med andra ord, den tekniska biten får jag gratis (Folk har vänt sig till mig ett flertal gånger och velat ha hjälp med e-butiker och liknande).
Har även bekostad kurser i kinesiska (mandarin) två gånger i veckan senaste 2 åren för att kunna underlätta kontakter. Känns som det hade varit billigt att fixa mina saker från Kina.
Problemet är bara att resten har jag inte en susning om, vet inte ens vart jag ska vända mig, vad jag ska söka efter. Jag har försökt kolla upp lite leverantörer, men även där så lackar mina kunskaper. Har absolut noll rutin, kan ingenting om hur man registrerar, verifierar sin butik hos visa och dylika företag, deklarerar, mixtrar med moms och olika EU-stadgar, yada yada osv.
Så, hur fasiken gör jag? Har verkligen försökt att kolla upp saker, googlat, läst på forum osv. Allting jag har fått är massa lösa trådar från olika håll som inte har gett mig någon riktig klarhet.
Mina föräldrar kan jag knappast räkna med stöd ifrån heller. Så, hur gör jag egentligen? Kräver inte att ni ska skriva en utförlig guide, men jag skulle uppskatta en liten puff i rätt riktning med hela mitt hjärta.