Senaste inläggen

Fått faktura men firman är avregistrerad

Hej
Vad gör man när man fått en faktura och kolla upp företaget och det visar sig att firman finns men den är avregistrerad för skatt och moms. Kan jag vägra betala? Annars åker jag ju på soc avgifter . På fakturan står det momsbelopp men det har man ingen nytta av? Hur agerar man bäst//

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Egna uttag och insättningar -> vart då?

Hej! 🙂

En liten fråga. 🙂

Jag har kontona 2013 Egna uttag och 2018 Egna insättningar. Dessa konton ökar bara för jag aldrig gör något med dem. (Egentligen är det första gången jag har fått över en tusing på 2013 nu...) Jag antar att man ska kvitta dem mot varandra på något sätt, lägga dem båda på ett annat konto... vid årsslutet. Hur...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Moms vid försäljning av varor inom EU

Jag har sålt en massa varor på plats i Tyskland, samt skickat en massa från Sverige till England.

För allt det här har jag tagit 25% moms av kunderna, som jag tänkte betala in i Sverige.

Men nu när jag deklarerar så finns det en ruta "Försäljning som är undantagen moms - Försäljning av varor till annat EG-land"

Hoppsan, har jag...

Kategori: Företagande över gränserna

SV: Sälja reklamplats, ge tips!

Vad tror ni här på forumet; om hur många sidvisningar per t.ex. vecka man behöver för att någon skall intressera sig för å sälja? Hade vart intressant å höra från någon med erfarenhet.

Kategori: E-handel

Bokföra moms återbetalning

Hur gör jag för att redovisa moms som jag fått tillbaka från föregående år?

Mvh Anna

Vad kan man ta betalt?

Har precis startat enskilt företag och ska utbilda kunder i ett programvara till datorer. Jag har fått två uppdrag redan där jag ska hålla 3 timmars kurser. Jag har räknat med att allt som allt att det tar ca 6 timmar med förberedelser, restid och för och efterarbete. Hur mycket ska jag fakturera på?

Är 400 kr/ tim rimligt eller ska jag ta...

Anställa personal

Jag har lite frågor om att anställa:

1. Hur gör man för att anställa personal?

2. Vad kostar det i form av arbetsgivaravgifter och annat?

3. Var får man tag på avtal man kan använda?

4. Vad har de anställda för rättigheter? Om man t ex skulle lägga ner verksamheten eller vill bli av med någon?

Kategori: Allmänt

Milersättning för hyrd bil?

Jag är egenföretagare och hyr ofta bil för olika uppdrag. Spelar det någon roll huruvida jag debiterar kunden den faktiska hyrkostnaden + drivmedel, eller om jag tar milersättning (41 kr/mil)?  När det är långa sträckor så blir det ju väldigt mycket dyrare för kunden att betala milersättning, medan på korta sträckor går jag back ekonomiskt om jag t...

sälja aktier i fåmansbolag

Hej, om jag ska sälja mina aktier i ett  fåmansbolag. Aktierna är värda cirka 1.5m. Är det då smartare att fixa ett AB som jag först överlåter aktierna till och sedan säljer dem för att 'stoppa in' pengarna i AB't?...  Skattemässigt verkar det vara hugget som stucket nästan, jag tänker på 50/50 (för det gäller väl fortfarande?) gent...

Sälja privata inventarier till företaget - prisuppskattning?

Hej,

jag har några saker som jag äger privat men bara använder i företaget. Jag tänkte därför sälja dessa till företaget (enskild firma). Det rör sig om:

- Allt-i-ett-skrivare (skrivare, scanner, kopiator, fax)
- PA (2 högtalare, mixer, mikrofoner, stativ etc)

Grejerna har några år på nacken, men är såpass oanvända att de fo...

Investera i viner

Jag sitter och dricker ett glas vin och funderar på investeringar och sparande/pensionssparande. Började söka efter information om att investera i vin och det verkar som det skulle kunna vara en bra investering. Det är ju dessutom gott 🙂

Någon som har erfarenhet eller tips så är det välkommet!!
Det skulle t ex vara intressant att se lite...

Kategori: Off Topic

Använda köpta varor i företaget, inventarier.

Hej!

Har importerat en del saker i företaget som är tänkt att säljas.
Dock ska jag nu använda en av dessa som inventarier, hur bokför jag detta enklast?

Är det bara att bokföra köp av inventarier som vanligt?
Antar att frakten ska läggas till med priset i så fall.

Likaså demoprodukter, dvs sådant som ska fotograferas och...

Betala privat faktura med företagets pengar?

Hej.

Kan jag ha ett mobiltelefon abonnemang privat och låta mitt AB betala fakturan? Alternativt redovisa fakturan som utlägg i en månatlig reseräkning där jag redovisar mina övriga utlägg?

Mvh
Telefonkiosken

Förenklat årsbokslut på Skatteverkets hemsida - B10 = Eget Kapital = Moms?

Nystartat och allra första bokföringen/årsbokslut

Jag försökte att upprätta ett förenklat årsbokslut på Skatteverkets hemsida. B10 sägs vara "Eget kapital", klickar man på det kommer man till blanketten "Momsberäkning - Moms i inkomstdeklaration, B10". Ska det vara så där? Om ja, kan nån förklara närmare hur det hänger ihop med eget kapital?...

Bokföra mikrofon i musikföretag?

Hej!

Jag har startat ett företag som sysslar med musikproduktion.
Nu har jag köpt in en studiomikrofon till företaget för 3000 kr.

Stämmer det att jag ska bokföra detta som en övrig kostnad eftersom det är en mindre summa?

1920 Plusgiro debet 3000
6900 Övriga kostnader 2400
2640 Ingående moms 600

Finns det någon...

Köpa AB med leasingbil

Vi håller på ska köpa en AB, där Vdn/ägaren har en leasingbil som går ut slutet 2011.

Hur kan vi nyttja detta på bästa sätt för både köpare och säljare.

Säljare vill ha bilen kvar och lösa ut den slutet 2011.

Köpare vill betlat löpande på bilen åt säljare, för att hålla nere priset på företaget.

Finns det några bra trix...

Gmail apps för företag, är det bra?

Hej!

Vi kollar över hur vi ska göra med vår mail framöver och har kikat på att lägga den hos Google. De har en företagslösning - Google Apps som skulle kunna vara något. Någon som använder det?

Vi vill ju så klart ha kvar vår mej...

Kategori: Inköp

Mötesbokare sökes

Hej!

Nu söker jag någon duktig mötesbokare som kan ta jobb omgående.

Hör av er snarast om ni känner er träffade.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hjälp - konto för att lägga undan skattepengar?

Hej!

Som nystartat företagare vill jag få allt rätt så det vore tacksamt med lite hjälp!

Jag har fått in 20 000 kr + moms från en kund, inbetalning. Inga kostnader.

Inbetalning 20000 kr exkl. moms
Egenavgifter 15,07% (under 26 år gammal) = 3014 kr
Skatt ca 33% = 5605
Pengar kvar = 11381 kr

Stämmer min uträkning?...

Klarar jag av att fakturera på annat vis.

Det är nämligen så att jag har gått och blivit egen företagare sedan några veckor tillbaka och hade nu tänkt hämta in mina två första jobb. (Dessa två jobb är något som inte hör till bolagets ordinarie yrke.)
Jag har ett media företag som pysslar med olika former utav tjänster. Och senast idag har jag fått igenom min f-skattesedel efter att ha...