Problem: Bilar som kör fort på gatan utanför vårt hus + barn som leker på tomten = farlig kombination.
Önskad effekt: Sänkt hastighet hos fordonen som kör förbi. SKylten "Kör sakta, lekande barn" har tappat sin effekt (respekteras inte).
Lösning: SKulle det inte vara effektivt med en trehjuling i papp, dvs en fejkad trehjuling som man kan ställa ut vid vägkanten?
Jag fick embryot till idén när jag själv såg en trehjuling vid vägkanten och instinktivt bromsade samtidigt som jag tänkte "var är barnet". Jag har tidigare sett ett program på TV om hur britterna skapade pansarvagnar i papp för att lura tyskarna under WW2 och någonstans där fick idén form.
Jag tänker mig en enkelt byggsats i röd papp som ser ut som en trehjuling. Den behöver givetvis inte vara funktionell och inte heller särskilt detaljerad, formen och färgen tror jag ger bra effekt ändå.
Trehjulingen kan man sedan ställa ut bredvid tomten eller i korsningen närmast och det fiffiga är att man kan flytta den efter någon dag. På det viset slipper man "tillvänjningseffekten" som annars lätt uppkommer (hur många har inte en klisterlapp på dörren om att släcka ljusen, och hu många kollar på den?).
Jag ser två problem:
[li]Priset: Byggsatsen får inte vara dyr då den lätt försvinner, regnar sönder, blir påkörd osv...
Placeringen: Man kanske inte får ställa saker var som helst
[/li]
[li][/li]
Vad tycker ni om idén?
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign
- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang
http://www.rekowebdesign.se