Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan

Anställa personal - fråga om skatt, arbetsgivaravgifter och försäkring

undrar lite ang anställning personal, jag driver firman själv men behöver anställa en tjej på timmlön( det bli min första anställd), är det A- skatt och arbetsgivareavgifter som jag betalar el.ngt annat också? läste ngt om försäkring?-är det absolut nödvändigt?( vilka slag av dom i så fall?)
Du betalar in arbetsgivaravgifter på 31,42 % av bruttolönen, och sen 30 % av bruttolönen i skatt.[br][br]Dvs, om hon får 100 kronor i timmen så är 30 av dessa hennes inkomstskatt, och så betalar du arbetsgivaravgifter på 31,42 kronor.[br][br]Dvs, du ger till henne 70 kronor och till skatteverket 61,42 kronor, per timme hon jobbar.[br][br]I det ligger en massa försäkringar. I vissa branscher kan det vara bra med fler försäkringar, ifall det kan finnas en viss skaderisk.[br][br]Ibland ingår såna försäkringar, branschanpassade, i kollektivavtalet, så du kan ju ringa och fråga facket.
hej möjligtvis behöver du en fora försäkring, beror dock på om du har något avtal med facket,  om du ger ut ca 100 kr i lön till den du tänkt att anställa så brukar man behöva ca 50% extra för att täcka arbetsgivaravgifter, semesterersättning samt lite till försäkringsbolaget...
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: