Anställa personal - fråga om skatt, arbetsgivaravgifter och försäkring

18
undrar lite ang anställning personal, jag driver firman själv men behöver anställa en tjej på timmlön( det bli min första anställd), är det A- skatt och arbetsgivareavgifter som jag betalar el.ngt annat också? läste ngt om försäkring?-är det absolut nödvändigt?( vilka slag av dom i så fall?)
74
Du betalar in arbetsgivaravgifter på 31,42 % av bruttolönen, och sen 30 % av bruttolönen i skatt.[br][br]Dvs, om hon får 100 kronor i timmen så är 30 av dessa hennes inkomstskatt, och så betalar du arbetsgivaravgifter på 31,42 kronor.[br][br]Dvs, du ger till henne 70 kronor och till skatteverket 61,42 kronor, per timme hon jobbar.[br][br]I det ligger en massa försäkringar. I vissa branscher kan det vara bra med fler försäkringar, ifall det kan finnas en viss skaderisk.[br][br]Ibland ingår såna försäkringar, branschanpassade, i kollektivavtalet, så du kan ju ringa och fråga facket.
48
hej möjligtvis behöver du en fora försäkring, beror dock på om du har något avtal med facket,  om du ger ut ca 100 kr i lön till den du tänkt att anställa så brukar man behöva ca 50% extra för att täcka arbetsgivaravgifter, semesterersättning samt lite till försäkringsbolaget...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.