Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter, VD- förvirrande

30
1-Jag försöker fylla i onlineformuläret på bolagsverket för att starta ett AB, men blev väldigt förvirrad gällande Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter, VD. Jag antar att välja en VD är obligatoriskt, men hur gör jag med Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter? Måste jag ha dem båda?

2- Det finns även ett alternativ som heter "Arbetsgivaruppgifter", jag kommer inte att anställa någon. Men jag antar att jag själv är anställd på mitt AB? Man ska fylla i Datum för första löneutbetalning, Beräknat antal anställda samt Beräknad lönesumma under inkomståret. Måste jag fylla i den om jag ska driva bolaget själv?

Hoppas på lite hjälp.

Tack på förhand
1165
15
Du behöver inte ha någon VD. Eftersom bolaget är en egen juridisk person med eget organisationsnummer måste det alltid finnas en firmatecknare. Därför krävs det minst en styrelseledamot, lämpligen du själv, och en styrelsesuppleant som inte behöver göra något alls förrän den dagen du utträder ur styrelsen för ditt bolag. I princip handlar det mest om att utifall att det händer dig någonting så skall någon annan kunna avsluta bolaget. Vanligast är att man har sin make/maka, sambo, förälder eller myndigt barn som suppleant i små bolag.[br][br]Vad gäller arbetsgivaruppgifterna så är det ingenting jag känner igen, så det överlåter jag till någon annan att svara på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.