Senaste inläggen

Behöver hjälp med att fylla onlineformuläret på bolagsverket

Hej,

Jag behöver hjälp med att fylla i onlineformuläret på bolagsverket eftersom jag ska starta ett AB, kan du göra det mot en mindre peng så hör gärna av dig via pm.

Tack på förhand

Kategori: Söker/eftersöker

Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter, VD- förvirrande

1-Jag försöker fylla i onlineformuläret på bolagsverket för att starta ett AB, men blev väldigt förvirrad gällande Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter, VD. Jag antar att välja en VD är obligatoriskt, men hur gör jag med Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter? Måste jag ha dem båda?

2- Det finns även ett alternativ som heter "Arbetsgivarup...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bra bok om att starta fysisk butik?

Hej!

Har haft min webshop i ca 1 år och det går förvånansvärt bra 🙂 Men jag är väldigt sugen på att öppna en kompletterande fysisk butik.

Har ni några bra tips på böcker som konkret behandlar hur man startar upp en butik? Jag skulle vilja läsa en bra tipsbok helt enkelt, på vad man ska tänka på. Har tittat på den här: Kategori: Allmänt

Hastighetsdämpande effekt...

Ofta kommer idéer som svar på problem, denna poppade upp i mitt huvud igår...

Problem: Bilar som kör fort på gatan utanför vårt hus + barn som leker på tomten = farlig kombination.

Önskad effekt: Sänkt hastighet hos fordonen som kör förbi. SKylten "Kör sakta, lekande barn" har tappat sin effekt (respekteras inte).

Kategori: Affärsidéer

Vill ha hjälp med vad mittt företag skall heta. Har just nu inga ideer.

Hej,

Jag skall starta ett bolag som skall hålla på med oberoende konsulttjänster inom Riskmanagement och Informationssäkerhet.

Jag försöker hitta på ett namn som låter som ett konsultbolag där namnet skall vara enkelt att säga samt vara kort.

Om det är ngn som har en idé så är jag tacksam för alla ideer.

/geomiria

Kategori: Allmänt

Starta eget kurs skatteverket - Är de bra?

Det tipsas ofta om skatteverkets starta eget kurser men jag har aldrig hört om någon som varit där.

Har du eller vet du någon som varit där? Vad tyckte du eller personen om kursen?

Nu i Maj hålls en rad träffar och säkert fler till hösten. Kategori: Allmänt

Hur mycket ta i bensinersättnig när man gör byggjobb?

Jag vet inte om jag är på rätt forum nu?
Men jag vet inget annat heller🙂
När jag gör byggjobb, hur mycket bör jag ta av kunden per mil i ersättning?
Och om jag tar tex15kr milen så läggs det på moms och skatt och egen avg på det också eller? Så egentligen får jag bara ut kanske 6kr  per mil då?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vad ska mitt företag heta mer? Godkändes ej.

Hej igen alla kunniga  🙂
Jag registrerade ett bolagsnamn för några veckor sedan men det var inte tillräckligt "unikt" och godkändes ej så nu ska jag lägga till ett ord för att göra det mer unikt.

Låt os säga att bolagsnamnet jag ansökte om var "Accessoar", jag undrar om någon kan tipsa mig vad för ord jag ska ha efter?

Jag fundera...

Hur mycket skall jag egentligen avsätta för skatter, moms och avgifter?

Det här med att ha företag är verkligen en djungel och jag är otroligt förvirrad.
Revisorn ger något otydliga svar och jag vågar knappt fråga igen. Känner mig som ett barn som är 3 år.

Jag frågade revisorn och fick svar 40% skall sättas undan för skatter och avgifter. Sen är det ju det med momsen och övriga avdrag mumlade han.

Det...

Bekräfta ägare av ett företag?

Jag håller på att göra en ny webbsida där användare kan lägga upp befintliga företag i ett register. Ägarna av företaget kan i ett senare skede registrera sig som ägare av just det företaget. När ägaren har fått sitt företag under kontroll kan han betala för att få företaget att synas bättre i listor, ungefär som traderas system för när man vill at...

Hur bokför jag expantionsfonsskatten/egen avgifter när slutskattsedeln kommer

Hej!

Jag undrar hur jag skall bokföra expansionsfondsskatten samt egenavgifterna, när slutskattsedeln kommer? Skall de bokas mot årets skatt resp. egk??

Hur bokföra momsen?

Hej!
Behöver hjälp med hur man bokför detta;

Prel. skatteinbetalning mars, 12 maj - 5000 kr

Ingående moms mars - 500 kr
Utgående moms mars - 0 kr
Momsrapport mars - få tillbaka 500 kr (2611-2641 nollade till konto 2650)

Hur bokför jag nu när jag betalar in prel.skatt och har moms att få tillbaka? Jag ska ju vad jag för...

Behöver en person som kan göra en hemsida likt spreadshirt.se

Behöver hitta en människa i stockholmsområdet som kan göra en hemsida likt spreadshirt.se

Billigaste fraktsättet

Vilket fraktsätt är billigast inom Sverige för paket som väger några kilon? Är det bussgods, dhl, schenker, posten eller något annat?

Kategori: Off Topic

Novis måste bokföra "holdingbolag"

Behöver lite hjälp här. Det är så att jag har ett AB där jag måste få ihop bokföringen lite snabbt. Det finns ingen direkt verksamhet i bolaget utan jag har det av skattemässiga skäl. Det som har hänt i bolaget är:

dec -08 insättning av aktiekapital 100 000
under -09 har jag köpt och sålt lite aktier och fonder
under april -10 har jag...

bokföra resor under 9000 kr ?

Hej,

Ska jag lägga inn i min bokföring alla resor til/från jobbet?  Även dom som kommer innan jag når gränsen för 9000 kr då jag kan börja dra av från skatten. Jag tycker dette blir lite konstigt i mitt räkenskapsprogram Visma Enskild Firma då programmet värkar behandla alla resor/milärsetning som utgifter från första krona. Det är vel utgif...

Eget kapital

Hej,

Jag har en fråga ang. eget kapital. När jag läst om vad eget kapital är så har jag förstått det som att det är företagets "skuld" till mig. I detta räknas bla. mina insättningar,uttag,företagets vinst/förlust vid årets slut.

Men när jag tittar runt i olika trådar på nätet så har jag läst att man skall nollställa skatteskuld (inb...

Krävs tillstånd om man säljer paraplyer på stan?

Har en ide om att gå runt på stan under regniga dagar och sälja paraplyer.
Tror ni jag behöver tillstånd för det?
Har läst någonstans att det inte krävs tillstånd om man går runt och säljer. Stämmer detta? 🙂

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hospitality Inn söker en driven säljare med F-skatt

Hospitality Inn är Sveriges första och enda webbaserade databas inom hotell, restaurang och turism. En liknande produkt inte finns idag - trots att behovet är stort i en bransch som är i ständig tillväxt. Vi vänder oss främst mot företag samt skolor och andra branschrelaterade utbildningsorgan.

Säljuppdraget består av att få ut produkten och...

Aweber - autoresponder

Finns det någon som kan hjälpa mig förhoppningsvis helt gratis om
var i Aweber jag skriver in uppföljningsbrev/säljbrev ex:

- Uppföljningsbrev till de som fått min gratisprodukt genom att de har skrivit sitt namn o e-postadress och då hamnar i epostlistan?
- Var jag skriver tackbrev till de som köpt min produkt?
- Var jag skriver i...

Kategori: E-handel