enskild firma - hur göra med moms?

1
Hej!

Jag har nyss sökt ett jobb som innebär att jag måste ha F-skattesedel och i princip säljer sina tjänster till ett företag. Man får en ersättning per uppdrag och det är ex moms. Jobbet innebär att man skriver/redigerar - kort och gott, jobbar med text.
Hur blir det dock med moms? Om det vore en kund, säg slutliga konsumenten, då hade jag nog fått in beloppet inklusive moms som sedan betalades till Skatteverket. För det är ju inte tanken att jag själv betalar moms.
Så hur gör jag med tjänster som sålts till ett företag och är ex moms..? Måste jag själv betala momsen nu? :o Och om inte, vem gör det isf? Jag är faktiskt rätt förvirrad  :'(
632
3
Låt oss säga att du skulle få 5 000 kr per updprag, exkl moms.[br][br]Då fakturerar du 5 000 kr + 1250 kr i moms. Totalt 6 250 kr. Företaget som anlitar dig drar av momsen och deras kostnad blir bara 5 000 kr, precis som det är tänkt. Du får 5 000 som intäkt och 1 250 kr skickas vidare till Skv.[br][br]Svårare än så är det inte, tror det är så dem tänkt sig också, bara att du missförstått vad de menade när de sa att du skulle få en specifik summa exkl moms.
1324
4
Du som företagare debiterar alltid moms till kunder i Sverige för den typen av tjänster. [br][br]Skillnaden är dock att kunden om det är ett företag får tillbaks denna moms från skatteverket. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.