Senaste inläggen

Reseersättning och hotell?

Vad är det egentligen som kan tänkas ingå i "reseersättning" på fakturan till kund? Är det bara fysiska resor/transporter, eller ska man även räkna in hotellkostnaden där? Om inte, vad brukar man kalla övernattning på fakturan?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

starta eget samt försörjningsstöd ?

Tja!

Hoppas jag hittat rätt topic.

Jag vill starta eget inom webhandel. Den ska starta på hobbynivå vid sidan om min tills vidare-anställning och gärna växa så jag en dag kan leva på mitt företagande.
Men kruxet är att jag är inte säker på att få behålla min anställning året ut.
Jag har forskat runt och inte hittat en lösning so...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Deltidsanställd och konsult

Hej,

Har en fundering gällande konsultverksamhet och deltidsanställning. Situationen som uppstått är att jag är deltidsanställd på ett företag som tidigare varit en kund. Nu behöver de mer tid av oss och en annan person som är anställd av mitt bolag skall utföra det arbetet och vi undrar nu om det på ngt sätt kan vara olagligt. Dvs. att jag...

Kategori: HR - Personalfrågor

Söker tillverkare i Kina, Kina kontakt alt grossist(cykel)

Hej kära forumsdeltagare!
Jag söker som rubriken lyder en tillverkare av cykelkomponenter i Kina, alternativt en grossist av cykelkomponenter om det är ekonomiskt hållbart.

MVH

Erik Jansson

Kategori: Söker/eftersöker

MOMS vs Lokalöverlåtelse - Hur fungerar det?

Hej allihop!

Första inlägg på forumet och direkt "to the business"  :nicka

Funderar på följande:
Jag vill köpa en lokal för restaurangverksamhet. Säljaren har enskild firma, jag är också en sådan. Det står INGENTING om moms på kvittot/överlåtelseavtalet, endast totalbelopp (t.ex. 100 kr).
Har jag rätt att dra av momsen i bokför...

Inköp med studentrabatt

Hej!

Jag äger ett HB och behöver en dator för att sköta företagets hemsida osv. Dock undrar jag en sak:

Jag är också student så jag har tillgång till studentrabatt på datorn i fråga och undrar om jag kan använda detta OCH köpa genom företaget.

Sedan undrar ja...

Kategori: Inköp

Q&A Internetmarknadsföring

Hej,

Jag håller på att skapa ett gäng korta videos där jag svarar på frågor som rör marknadsföring via internet. Har du några frågor besvarar jag gärna dessa!

Det kan vara allt ifrån "hur du hittar de bästa sökorden för din sida", "vad som bäst hjälper din placering hos google" till "vilka olika möjligheter det finns för att hitta fle...

Kategori: E-handel

Komplett Verksamhet

sålt

Kategori: Till salu

Nu sitter jag i skiten! eller?

Hej! Deklarationsdag idag. Tänkte bara fylla i uppgifterna och skicka in. Gjorde en Skatteuträkning först för att se hur mycket jag ska betala i skatt. Fick en CHOCK!

Kan ni hjälpa mig och förklara. Här kommer först lite siffror(ungefärliga).
Jag har både en momsbefriad inkomst och en inkomst "med" moms.

Momsbefriad inkomst: 170 00...

De gav mig ett annat företagsnamn - vad ska jag göra?

Jag tänkte registrera samma bolagsnamn som min domän men det godkändes inte då det inte är tillräckligt utstickande ur mängden, om jag däremot hade skrivit tex. en stad efter namnet hade det godkänts.

Så de valde mitt tredjehandsalternativ som är mitt Förnamn.
Det kommer nu kosta 700 kr att ansöka om nytt namn (betalat redan 900 kr för na...

Kategori: Allmänt

Bokföra eget kapital som ingående balans vid årsskiften?

Hej.
Jag har lite funderingar kring hur man bokför eget kapital mellan årsskiften.
Säg att jag 2008 gjorde en vinst efter skatt på 10'000kr. Ska det bokföras som ingående balans 2009 då och hur påverkar det deklarationen för 2009?

Jag har fått för mig att man bara bokför och deklarerar årets händelser och när nästa år startar är m...

Konton för återköp, reklamationer samt för skatteåterbäring.

Hej, jag undrar vilka konton man använder för ett återköp/reklamation av vara man köpt?

En variant av detta är när en kund som betalat för en vara och inte är riktigt nöjd med den, eller snarare en del av varan. Vi kommer överens om att jag återbetalar en del av summan. Hur bokföra det?

Sedan skatteåterbäringen och årsbeskedet från b...

Hur sker skattebetalningen?

Jag undrar hur det går till med skatteinbetalningen för företag.

Väntar man tills slutet av bokslutsåret och betalar in vinsten, eller betalar man in skatten varje månad beroende på hur mycket man sålt eller betalar man in skatten varje månad med den preliminära skattedeklarationen som grund?

Bokföra faktura man betalar direkt?

Om jag erhåller en faktura som jag inte betalar direkt kan jag bokföra den enligt följande:

2440 - Kredit - 69kr
4011 - Debet - 55kr
2641 - Debet - 13,75kr
3740 - Debet - 0,25kr

Och sen när jag betalar kör jag:

1930 - Kredit - 69kr
2440 - Debet - 69kr

Men min fråga är nu hur jag bokför om jag lägger en bestäl...

Bokslutsunderlag B4 och förlust vid inventarieavyttring

Hej!

Jag har för enkelhetens skull alltid skrivit av mina inventarier med 20%-regeln i både bokföring och deklaration för att siffrorna ska vara lika på bägge ställena, men nu stöter jag på patrull!

Jag köpte en inventarie 2008 för 10500 kr + moms, och sålde den 2009 för 7200 kr + moms, då avskriven med 2100 kr

Bokförde såhär:<...

Deklarera, dra av räntekostnader?

Jag läste just detta på Skatteverket.se:

Räntor
De räntekostnader du har för lån i verksamheten får du dra av. Amorteringar får du däremot inte dra av, eftersom det inte är en kostnad. Du gör i stället avdrag för det du har köpt för de lånade pengarna.

Var i bilagan är det jag gör avdrag för detta?
Och var gör jag avdraget för a...

Starta eget - lojalitetsparagraf

Hej!

Jag är idag fast anställd som programmerare på ett större företag. På fritiden sysslar jag med teckning, animation och musik. Det har för mig länge varit en dröm att starta ett eget företag, och arbeta med en kombination av dessa områden (ej konkurrerande). Jag har varit öppen både med min chef och HR om saken, och planerar att begära t...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföra kontant uttagsavgift till vilket datum?

Om jag hämtar ut 100kr från mitt kreditkort den 1a Januari så bokför jag det enligt följande:

2013 - DEBET - 100kr
2410 - KREDIT - 100kr

När jag sedan får min faktura från kreditbolaget (säg den 30 Januari) så ser jag att dem har tagit en kontantuttagsavgift den 2a Januari på (t.ex.) 10kr.

6983 - DEBET - 10kr (Kontantuttagsa...

Bolag med samma namn

Konstig fråga kanske men tror ni det finns flera företag som har exakt samma namn? Enskilda firmor får ha det om de ligger i olika län. Jag har sökt på bolagsverket men inte hittat några. Hur tror ni man ska göra för att hitta dem om det finns några?

Kategori: Allmänt

marginal i bemanningsföretag?

Hejsan,

Satt och funderade nu under helgen på bemanningsföretag.

Vad tar ett bemanningsföretag inom vården för marginal i sina tjänster? Som tex, personliga assistenter, sköterskor, läkare osv?

Någon som vet?

Kategori: Inköp