Hur bokför man kundförlust?

18
Hej och tack för en  bra forum.
Jag är helt ny och är väldigt novis vad gäller bokföring. Jag har en enskild firma som är under uppbyggnads fasen. Tyvärr som de flesta företag som säljer varor via internet och webshop så har jag haft vissa kunder som beställde varor men struntat att betala trots påminnelse och inkassokrav. Vi har naturligtvist skickat ärrendet till kronofogden men enligt kronofogden har dessa inte någon utmättbart medel och därför inte kan  betala till oss. vi har med andar ord gjort förlust på visa fakturor. Min frågan är nu hur jag ska bokföra dessa?
MVH NOVIS
1073
139
Det finns konton avsedda för förväntade kundförluster, på vilka man kan bokföra under en period.[br][br]Men slutkonteringen, som du kan göra på en gång ifall kundförlusten är klar, är att bokföra tvärtemot det som bokfördes vid försäljningen. Det blir då debet på intäktskonto och konto för utgående moms, samt kredit på kundfordringskontot.[br][br]Ovanstående gäller om du använder fakturametoden, använder du kontantmetoden och det inte sträcker sig över bokslutet behöver du inte bokföra något alls.[br]
18
Tack för ditt svar.[br]Som jag sa så är jag väldigt novis på bokföringen. Jag använder en bokföringsprogram Unibas. Och det är ganska enkelt och bra program där jag mata in uppgifter och då programmet själv gör en balans. Min frågan är att hur jag ska bokföra dessa kundförlust i programmet. Finns det någon konto för kundförlust.[br][br]tack
1324
4
Kanske någon av följande[br][br][i]6350   Förluster på kundfordringar                530[br]6351   Konstaterade förluster kundfordringar  530[br]6352  Befarade förluster kundfordringar        530[/i][br][br]Hans[br]
1073
139
Jag vet ännu inte vilken metod du använder, men om jag antar att det är fakturametoden så har du bokfört enligt följande när du fakturerade:[br]Kredit 3xxx...........1000 kr[br]Kredit 26xx.............250 kr[br]Debet 1510...........1250 kr[br][br]Som jag skrev tidigare, så kan du temporärt bokföra på ett kundförlustkonto. Faktum är ju dock att du nu bestämt att ovanstående försäljning definitivt inte kommer att inbetalas, den ska då inte längre finnas med i resultaträkningen och momsskulden ska reduceras med aktuellt belopp.[br][br]För att få det rätt i resultaräkning och momsredovisning är det enklaste att då bokföra en ny verifikation enligt:[br]Debet 3xxx...........1000 kr[br]Debet 26xx.............250 kr[br]Kredit 1510...........1250 kr[br][br]
632
3
Säger inte att det är fel som Stig skriver. Jag anser dock att det är bättre att använda ex 6350 istället för 3xxx-konto.[br][br]Momsen för du tillbaka precis som på Stigs verifikation. Resultatet av detta blir ju detsamma, men det syns att du gjort kundförluster. Försäljningen har ju faktiskt ägt rum, och bör inte minskas enligt min mening.
1073
139
Ja, fast du får du väl den effekten att momsredovisningen inte blir riktig.[br][br]Genom att du har minskat utgående momsen men inte intäkten så blir beloppet i ruta 10 (utgående moms 25 %) då inte 25 % av beloppen i ruta 05 - 08.[br][br]Jag tror att Skatteverket slår ner på sådant, då ska du på något sätt manuellt ändra på den momsrapport som bokföringsprogrammet genererar. Låter krångligt...[br]
18
Tack så hemskt mycket för era tips.[br]Nu börjar klarna lite för mig specielt din tips HANS passar min bokföring, problemet är  att jag har gjort tre verifikationer kundfakturer som i vanliga fall närjag får betalt då registerar jag betalningen på " betalningar från kunder". som[br]jag sa tidigare använder jag en förenklade bokföringsprogram " UNIBASTANDARD " där har jag en flik som heter " övrig bokföring" och en " kostnder utan fakturer" som jag kan använda 6530-6531 men jag kan inte kopplar de till tidigare verifikationer d v s till de obetala kundfakturer.[br]Har ni någon tips.
2066
22
[quote author=patris link=topic=7099.msg33137#msg33137 date=1274217354][br]där har jag en flik som heter " övrig bokföring" och en " kostnder utan fakturer" som jag kan använda 6530-6531 men jag kan inte kopplar de till tidigare verifikationer d v s till de obetala kundfakturer.[br]Har ni någon tips.[br][/quote][br][br]Har inte använt programmet, men gissar att du kan bokföra kundfakturan som betald, fast använda t ex konto 1680. Sedan använder du 1680 som motkonto till 6531 och får således bort fakturan från reskontran och bokförd på rätt konto.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
632
3
[quote author=stifor link=topic=7099.msg33135#msg33135 date=1274215924][br]Ja, fast du får du väl den effekten att momsredovisningen inte blir riktig.[br][br]Genom att du har minskat utgående momsen men inte intäkten så blir beloppet i ruta 10 (utgående moms 25 %) då inte 25 % av beloppen i ruta 05 - 08.[br][br]Jag tror att Skatteverket slår ner på sådant, då ska du på något sätt manuellt ändra på den momsrapport som bokföringsprogrammet genererar. Låter krångligt...[br][/quote][br][br]Givetvis får man då se till att omsättningen ändras på momsrapporten. Måste man göra det manuellt så ser jag det dock inte som något problem.[br][br]Omsättningen på rapporten (x) - saldot på 6350 (y). X - Y, kan väl inte vara så svårt.[br][br]Men jag köper precis allt du säger  :)
2066
22
[quote author=stifor link=topic=7099.msg33135#msg33135 date=1274215924][br]Ja, fast du får du väl den effekten att momsredovisningen inte blir riktig.[br][br]Genom att du har minskat utgående momsen men inte intäkten så blir beloppet i ruta 10 (utgående moms 25 %) då inte 25 % av beloppen i ruta 05 - 08.[br][br]Jag tror att Skatteverket slår ner på sådant, då ska du på något sätt manuellt ändra på den momsrapport som bokföringsprogrammet genererar. Låter krångligt...[br][br][/quote][br][br]I SPCS är 6350 kopplat till ruta 5 på momsredovisningen så det fungerar automatiskt. Om det inte är det i övriga program så borde det även där vara en enkel inställning för att ändra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1073
139
[quote author=Jonathan link=topic=7099.msg33149#msg33149 date=1274363337][br]I SPCS är 6350 kopplat till ruta 5 på momsredovisningen så det fungerar automatiskt. Om det inte är det i övriga program så borde det även där vara en enkel inställning för att ändra.[br][/quote][br][br]Ja det låter som en bra lösning.[br][br]Att istället ha som rutin att "komma ihåg" något man bokförde för kanske flera månader sedan och manuellt införa vid momsredovisningen känns inte bra (kan nog fungera för de som har redovisning som huvudsyssla men blir nog lätt fel för många andra).[br]
632
3
[quote author=stifor link=topic=7099.msg33175#msg33175 date=1274425679][br][quote author=Jonathan link=topic=7099.msg33149#msg33149 date=1274363337][br]I SPCS är 6350 kopplat till ruta 5 på momsredovisningen så det fungerar automatiskt. Om det inte är det i övriga program så borde det även där vara en enkel inställning för att ändra.[br][/quote][br][br]Ja det låter som en bra lösning.[br][br]Att istället ha som rutin att "komma ihåg" något man bokförde för kanske flera månader sedan och manuellt införa vid momsredovisningen känns inte bra (kan nog fungera för de som har redovisning som huvudsyssla men blir nog lätt fel för många andra).[br][br][/quote][br][br]Förstår vad du menar. Samtidigt är ju inte kundförluster något som ska bokas nör som helst. Vanligtvis gör man ju detta i bokslutet, men vill man göra det oftare kan man väl ta som vana att göra detta i samband med att man stämmer av och gör klart momsen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.