Det där med skattefri milersättning

18
Läste nyss i nyhetsbrevet Dina avdrag:

[color=purple]"I en enskild firma tar du ut den skattefria milersättningen så här:

Du räknar ihop beloppet vid lämpligt tillfälle, exempelvis en gång i månaden. Sen bokför du på kontot 5618 Skattefri milersättning.

Exempel

Du har kört 100 mil med din egen bil i firma. Du kan lyfta 1850 kronor skattefritt. Du flyttar över pengarna från företagets bankkonto till ditt eget. Bokför så här:

Debet 5618 Skattefri milersättning
Kredit 1940 Bank
Om du inte vill ta ut pengarna nu, så bokför du så här:

Debet 5618 Skattefri milersättning
Kredit 2017 Egna insättningar
Nu har du pengarna tillgodo och kan ta ut dem när det passar dig."
[/color]
och sedan:

[color=purple]"Se upp med ruta 806

När du läser texten vid ruta 806 på deklarations-blanketten kan du lätt få den felaktiga uppfattningen att du bara får dra av belopp över 8000 kronor.

Beloppsgränsen 8000 kronor gäller bara för resor till och från firman.

Allt som du kör i företaget får du dra av från första kronan"[/color]

Men ska jag både bokföra på kontot Skattefri milersättning och yrka avdrag i deklarationen?

1324
2
Detta är 2 helt olika  milersättningar, [br][br]Den första är det som tas upp i deklarationen (INK1) . Här tar du upp resor som alla arbetstagare kan dra av. dvs resor till och från din arbetsplats. Så har du resor från hemmet till ditt kontor (som då inte är i hemmet) så kan du dra av detta men får inte dra dom första 8000:- kronorna (blir 9000:- nästa deklaration 2011).  Dessa resor räknas som privatresor. Och har du kontoret/lagret hemma så blir det ju inget avdrag. [br][br]Sedan har du resor som du kör i ditt arbete. dvs från ditt lager/kontor ut till kund och tillbaks. Eller från ditt hem direkt till kund eller från kunden direkt till ditt hem. dvs inte via kontoret/lagret. [br]Detta bokförs i bokföringen. Och sedan är det färdigt förutom att summan skall in i ett fält på NE blanketten vid deklaration. Detta är dock bara en upplysning. [br][br]Hans
18
:bravo[br][br]Har kontoret hemma, så då blir det inga reseavdrag![br][br]Antar att man ska ha någon form av körjournal. Hur ska en sådan vara beskaffad - finns det några formkrav?
20
Tack för den upplysningen![br][br]Kontot ”5618 Skattefri milersättning” finns inte i min kontolista för Enskild firma, så jag ska skapa ett sådant. Vilken kontoklass ska jag välja i inställningarna? Och hur/vilken rad visas det på vid utskrift av balans- och resultatrapport ÅRL?
20
Nu läste jag följande på en annan sida: [br][br][i]Om du kör med din egen bil i en enskild firma, så kan du ta ut skattefri milersättning. Den är just nu 18 kronor per mil.[br][br]Det är enkelt att ta ut skattefri milersättning ur en enskild firma. Allt du behöver göra är att, vid årets slut, räkna ihop hur många mil du kört i företaget. Sen drar du av beloppet i ruta 806 i företagets deklaration. Du ska inte bokföra kostnaden för milersättning i företaget. [br][br]Skatteverket kan komma att fråga vart du kört och varför. En körjournal stärker dina möjligheter till avdrag avsevärt[/i].  :-\π
1324
2
[quote author=Kontorella link=topic=7154.msg33285#msg33285 date=1274908855][br]Nu läste jag följande på en annan sida: [br][br][i]Om du kör med din egen bil i en enskild firma, så kan du ta ut skattefri milersättning. Den är just nu 18 kronor per mil.[br][br]Det är enkelt att ta ut skattefri milersättning ur en enskild firma. Allt du behöver göra är att, vid årets slut, räkna ihop hur många mil du kört i företaget. Sen drar du av beloppet i ruta 806 i företagets deklaration. Du ska inte bokföra kostnaden för milersättning i företaget. [br][br]Skatteverket kan komma att fråga vart du kört och varför. En körjournal stärker dina möjligheter till avdrag avsevärt[/i].  :-\π[br][/quote][br][br]Detta gällde innan NE blanketten kom. Så nu gäller bokföring enligt tidigare inlägg. [br][br]Däremot körjournalen är ett måste och passar att bifoga verifikationen i bokföringen. [br][br][br]Sedan skall 5618 vara en kopia av 5800 vad gäller data enligt BL Infos lista. [br][br]Hans
20
Tack för upplysningen, Hans!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.