När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej, jag ska starta en tidning - jag har en firma med mitt personnamn.
vet någon om hur man kan kolla om ett namn finns? ..jag har googlat o kollat på bolagsverket, vem har sista ordet. kan jag ta ett namn så länge det inte finns? ..finns de ändå någon regel om liknande namn, då går de inte?! kan jag skydda mitt namn? blir de lika som varumärkesskydd?
hur lång tid tar allt detta, har lite panik, har skickat till PRV, men inget svar
vet någon samtidigt.. hur o var jag kan kolla om de finns regler för att trycka och dela ut en tidning? finns de vissa normer.. eller vad som gäller.. ? Har googlat även om detta men inte hittat någon bra sida.
Det blir nog svårt att få registrerat bara ett personnamn, tex Lena Andersson, däremot kan du ha större chans med tex Lena Anderssons Tidning.[br][br]Vet inte vad du menar med "regler för att trycka" som du markerat särskilt. Själva trycket lär förutsätta att du levererar originalet till tryckeriet i ett format som de kan hantera men i övrigt bör det vara grönt så länge du betalar vad det kostar.[br][br]Däremot behöver du enligt lag ett utgivningsbevis från PRV. Mer info:[br]http://www.prv.se/Periodisk-skrift/Varfor-utgivningsbevis/[br][br]Ingen aning om vad du tänkt dig för tidning eller upplaga etc men du kan vilja undersöka regler för presstöd, kanske postens portotabeller för större upplagor och kanske om du i själva verket skulle vinna på att ge ut din tidning som ideell förening mm.[br][br]Lycka till!
så tokigt det kan bli..[br]..jag ska ha firman med mitt personliga namn[br]..tidningens namn, vill jag skydda :-), kollade just med PRV o de var grönt, så lätt att bara ringa egentligen.[br]..dom sa även att jag behövde utgivningstillstånd om de var mer än 5 nr[br][br]sedan undrade jag lite om allmänna regler, om de fanns de inom tidningsvärlden.. typ du får bara ha så många annonser på ytan?! du måste ange om det är en annons (som ser ut som reportage)?! du måste ha en faktaruta med viss info? du får skriva om detta?! absolut inte om detta?![br]..har aldrig gett ut tidning, så jag vet liksom inte o kanske de fanns lite generella regler som i allt annat ;-)[br][br]tusen tack för dock[br]Pia
Angående andelen annonser och huruvida det ska synas att det är annonser skulle jag i första hand tänka på mina potentiella läsare - fråga dig själv om du vill driva en seriös tidning eller en oseriös.[br][br]Svensk lag ger i många fall stöd för att skriva om det mesta i en tidning, återigen så länge du är seriös och har en ansvarig utgivare, men du kan säkert få problem exempelvis om du förtalar personer eller grupper eller skriver om kriminell verksamhet.[br][br]Vill du ha mer hjälp så får du gärna avslöja mer om din tänkta verksamhet.
Tack.. jag är nog nöjd så..[br]..känns som jag inte kommer klampa några på tårna :-)[br]..vill nog inte berätta mer, då de e lite nytänk, tror jag ;-)[br][br]Tänkte bara om det fanns något ställe man kunde läsa allmänt om att starta tidning och vad man bör tänka på.[br][br]Tack igen, ha en bra dag[br]Pia :D
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.