Bokföringsprogram - även på papper?

21
Hejsan alla!

Om jag har ett bokföringsprogram, måste ändå allt ut på fysiskt papper eller räcker det med en sparad fil?

Tack på förhand!

Ricky
632
3
Förstår kanske inte riktigt hur du menar.[br][br]Filen behöver du ju för att där finns alla transaktioner och saldon.[br][br]Men till varje verifikat ska det ju finnas ett underlag i en pärm.[br]Underlaget ska ju "bevisa" att transaktionen i bokföringsprogrammet verkligen skett.
21
Tack för hjälpen![br][br]Det var precis detta jag menade. Jag var inte säker på om underlaget var tvunget att sitta i en pärm när man har, i princip alla, kvitton liggande i datorn via Paypal osv....[br][br]Ricky
394
1
I bokföringslagen SFS 1999:1078 står i 7 kap 1 § att räkenskapsmaterialet ska bevaras i den form man erhöll det. Det visar att man ska spara materialet från Paypal digitalt, exempelvis som pdf filer.[br][br]"7 kap. Arkivering av räkenskapsinformation m.m. Former för bevarande[br]1 § Räkenskapsinformation skall bevaras i[br][br]1. vanlig läsbar form (dokument),[br]2. mikroskrift som kan läsas med förstoringshjälpmedel, eller[br]3. annan form som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt[br]uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel (maskinläsbart medium)[br]och som genom omedelbar utskrift kan tas fram i sådan form som[br]avses i 1 eller 2.[br][br]Dokument, mikroskrift och maskinläsbart medium med[br]räkenskapsinformation som företaget har [u]tagit emot från någon[br]annan skall bevaras i det skick materialet hade när det kom[br]till företaget.[/u] Dokument, mikroskrift och maskinläsbart medium[br]med räkenskapsinformation som företaget självt har upprättat[br]skall bevaras i det skick materialet fick när[br]räkenskapsinformationen sammanställdes."
Ulf Bjarme
21
Mycket utförligt svar.[br][br]Tack![br][br]Ricky

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.