Senaste inläggen

Jag har betalat för mycket?

Hej,

Jag fick en faktura på 3062 kr. När jag sedan betalade måste de ha slagit slint i huvudet då jag råkade betala 3063 kr till leverantören. Alltså 1 krona för mycket. Hur bok för jag detta då leverantörsskulden endast är på 3062? Använder mig av fakturingsmetoden.

Tacksam för alla svar 🙂

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med att starta eget företag

Hej!

Jag är helt ny här inne på detta forumet så kanske lägger saker lite fel men ska göra ett försök.

Det är såhär att jag håller på att ta fram lite racing detaljer till bilar. Först och främst va tanken att bara göra till min egen bil men då jag märkte att intresset fanns från fler än mig så började jag gå i tankarna på att börja t...

Kategori: Affärsidéer

Söker revisor/redovisninghjälp.

Hej,

Är det någon som har tips på bra revisor eller någon som kan agera redovisningshjälp per telefon eller privata mail? helst någon som är bekant med Uni_Bas och inte kostar allt för mycket. Jag har enskild firma och finns i stockholm. Behöver någon så snart som möjligt.

Tack.

Gratis marknadsföring och gerillamarknadsföring

Att marknadsföra sitt företag ska inte behöva kosta en massa pengar! Vi startar en tråd där vi kan brainstorma fram idéer till hur man kan marknadsföra sitt företag gratis eller näst intill gratis. Idéerna får gärna vara galna, lånade, för offline och online-marknadsföring, ja vi kör på så ser vi vart det leder 🙂

Tanken med tråden enkel: At...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

handla på postförskott som enskild firma

Hej alla.
Har precis startat min enskilda firma och har köpt in lite prylar för att dra igång. Jag har pyntat in 5000kr från egen ficka i företaget, och har köpt lite datordelar jag kommer behöva i mitt it-företag.

Utan att tänka mig för så beställde jag häromdagen ett nytt grafikkort. Detta tog jag som företagare, eftersom det är till fö...

Hitta grossist som säljer material för att skapa väggvinyler

Hej!

Är det någon som vet någon grossist eller något som kan sälja blanka blad eller vad man ska säga så att man kan göra vägg vinyler?

Kategori: Söker/eftersöker

Sälja smycken till butiker.

Hej, undrar om det finns någon/några resande säljare med egen F-skattsedel  här på forumet som är intresserad av att ha fler produkter med sig på visningar?
Jag designar smycken i antik look och även sockersöta...handgjorda i bra kvalitet och jag har två kollektioner, en "sockersöt", är riktat till tjejer, passar för både barn och vuxna. Kollek...

Lettland (Handla från Lettiskt bolag och sälja i Sverige) Eu bidrag???

Eu bidragsjungeln är lite rörig. Finns det någon här som vet vilken typ av eu bidrag man kan söka??? Att stötta de baltiska länderna har jag hört att det ska finnas något med, men har ej funnit något.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Malmö - Ekonomiskt kunnig

Hejsan!

Jag har planer på att starta en mindre klädbutik i Malmö som kommer importera från bl.a Kina. Därför söker jag en ekonomiskt kunnig person som kan allt från förtullning till bokföring och annat på den ekonomiska fronten samt kan hjälpa till i butiken vid behov.

Du ska vara social och gilla att jobba. Vi ska kunna bolla idéer m...

två företag?

hej, vill fråga om hur sköter man bokföring när man har två enskilda firmor- jag menar i två olika områden- ska man bokföra all tillsammans eller för sig?

Anställa personal - fråga om skatt, arbetsgivaravgifter och försäkring

undrar lite ang anställning personal, jag driver firman själv men behöver anställa en tjej på timmlön( det bli min första anställd), är det A- skatt och arbetsgivareavgifter som jag betalar el.ngt annat också? läste ngt om försäkring?-är det absolut nödvändigt?( vilka slag av dom i så fall?)

Kategori: HR - Personalfrågor

Del i lokal i Södertälje

Hej!

Jag driver ett företag som heter Aldestams - vi säljer brudaccessoarer till slutkonsument o butiker. Vi har nu nått det stadiet att vi är redo att öppna en fysisk butik (har i dagslägt webbutik bara).

Men det ekonomiska steget är stort från nätbutik till fysisk butik o därför undrar jag om det finns andra i Södertäljetrakten som...

Hitta en tillverkare

Hej!

Jag har en idé på en produkt som jag skulle vilja hitta en tillverkare till, i sverige.
Om ni såg draknästet när det var 2 tjejer som presenterade något verktyg för att ta ut heta plåtar i ugnen så nämnde dom att dom tillverkade dom i sverige för 15 kr /st om jag inte minns helt fel?

min produkt är i samma hantverksstil så att...

Kategori: Allmänt

Hur bokför man kundförlust?

Hej och tack för en  bra forum.
Jag är helt ny och är väldigt novis vad gäller bokföring. Jag har en enskild firma som är under uppbyggnads fasen. Tyvärr som de flesta företag som säljer varor via internet och webshop så har jag haft vissa kunder som beställde varor men struntat att betala trots påminnelse och inkassokrav. Vi har naturligtvist s...

enskild firma - hur göra med moms?

Hej!

Jag har nyss sökt ett jobb som innebär att jag måste ha F-skattesedel och i princip säljer sina tjänster till ett företag. Man får en ersättning per uppdrag och det är ex moms. Jobbet innebär att man skriver/redigerar - kort och gott, jobbar med text.
Hur blir det dock med moms? Om det vore en kund, säg slutliga konsumenten, då hade...

Pastavagn

Hej!

Någon som har erfarenhet av, eller kunskap om, att driva en sk "pastavagn"? Dessa finns ju på ett antal orter i landet, men hur väl brukar de fungera? Är de ofta lönsamma, eller är det som vilken korvmoj som helst?

Filibastis

Flera förslag på webbaserad affärsidé

Hejsan, är ny här då jag hittade forumet idag. Har hängt på flashback med mer eller mindre seriösa personer tidigare, får hoppas man får vettigare svar här.

Det är som så att jag skulle kunna säga att jag är ganska grym på att programmera webbsiter och liknande, men inte lika grym på att komma på idéer. Eller åtminstone inte på att utveckla...

fel beräknat faktura

Hej!
Jag råkade skicka till kunden fel beräknat fakturan
summan var 8680
moms 2170 belopp att betala skulle vara alltså 10850, jag råkade skriva fel 10790 och kunden har betalad denna fakturan. hur ska jag rätta felet och hur ska jag bokföra den?
tack för hjälpen

Hur upskatta omsättning så man vet för försäkring?

Är min omsättning alla pengar som kommer in? Dvs både för jobb och material.
Eller är det bara inkomst för jobb under ett år?

Humor med Gary Larson :)

Stötte på denna http://www.wulffmorgenthaler.com/top10.aspx  :mrgreen:

Fast få saker slår en Gary Larson och en till Gary Larson  :LOOOL

Kategori: Off Topic