Senaste inläggen

Vad ska mitt företag heta mer? Godkändes ej.

Hej igen alla kunniga  🙂
Jag registrerade ett bolagsnamn för några veckor sedan men det var inte tillräckligt "unikt" och godkändes ej så nu ska jag lägga till ett ord för att göra det mer unikt.

Låt os säga att bolagsnamnet jag ansökte om var "Accessoar", jag undrar om någon kan tipsa mig vad för ord jag ska ha efter?

Jag fundera...

Kategori: Allmänt

Hur mycket skall jag egentligen avsätta för skatter, moms och avgifter?

Det här med att ha företag är verkligen en djungel och jag är otroligt förvirrad.
Revisorn ger något otydliga svar och jag vågar knappt fråga igen. Känner mig som ett barn som är 3 år.

Jag frågade revisorn och fick svar 40% skall sättas undan för skatter och avgifter. Sen är det ju det med momsen och övriga avdrag mumlade han.

Det...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bekräfta ägare av ett företag?

Jag håller på att göra en ny webbsida där användare kan lägga upp befintliga företag i ett register. Ägarna av företaget kan i ett senare skede registrera sig som ägare av just det företaget. När ägaren har fått sitt företag under kontroll kan han betala för att få företaget att synas bättre i listor, ungefär som traderas system för när man vill at...

Hur bokför jag expantionsfonsskatten/egen avgifter när slutskattsedeln kommer

Hej!

Jag undrar hur jag skall bokföra expansionsfondsskatten samt egenavgifterna, när slutskattsedeln kommer? Skall de bokas mot årets skatt resp. egk??

Hur bokföra momsen?

Hej!
Behöver hjälp med hur man bokför detta;

Prel. skatteinbetalning mars, 12 maj - 5000 kr

Ingående moms mars - 500 kr
Utgående moms mars - 0 kr
Momsrapport mars - få tillbaka 500 kr (2611-2641 nollade till konto 2650)

Hur bokför jag nu när jag betalar in prel.skatt och har moms att få tillbaka? Jag ska ju vad jag för...

Behöver en person som kan göra en hemsida likt spreadshirt.se

Behöver hitta en människa i stockholmsområdet som kan göra en hemsida likt spreadshirt.se

Kategori: Söker/eftersöker

Billigaste fraktsättet

Vilket fraktsätt är billigast inom Sverige för paket som väger några kilon? Är det bussgods, dhl, schenker, posten eller något annat?

Kategori: Off Topic

Novis måste bokföra "holdingbolag"

Behöver lite hjälp här. Det är så att jag har ett AB där jag måste få ihop bokföringen lite snabbt. Det finns ingen direkt verksamhet i bolaget utan jag har det av skattemässiga skäl. Det som har hänt i bolaget är:

dec -08 insättning av aktiekapital 100 000
under -09 har jag köpt och sålt lite aktier och fonder
under april -10 har jag...

bokföra resor under 9000 kr ?

Hej,

Ska jag lägga inn i min bokföring alla resor til/från jobbet?  Även dom som kommer innan jag når gränsen för 9000 kr då jag kan börja dra av från skatten. Jag tycker dette blir lite konstigt i mitt räkenskapsprogram Visma Enskild Firma då programmet värkar behandla alla resor/milärsetning som utgifter från första krona. Det är vel utgif...

Eget kapital

Hej,

Jag har en fråga ang. eget kapital. När jag läst om vad eget kapital är så har jag förstått det som att det är företagets "skuld" till mig. I detta räknas bla. mina insättningar,uttag,företagets vinst/förlust vid årets slut.

Men när jag tittar runt i olika trådar på nätet så har jag läst att man skall nollställa skatteskuld (inb...

Krävs tillstånd om man säljer paraplyer på stan?

Har en ide om att gå runt på stan under regniga dagar och sälja paraplyer.
Tror ni jag behöver tillstånd för det?
Har läst någonstans att det inte krävs tillstånd om man går runt och säljer. Stämmer detta? 🙂

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hospitality Inn söker en driven säljare med F-skatt

Hospitality Inn är Sveriges första och enda webbaserade databas inom hotell, restaurang och turism. En liknande produkt inte finns idag - trots att behovet är stort i en bransch som är i ständig tillväxt. Vi vänder oss främst mot företag samt skolor och andra branschrelaterade utbildningsorgan.

Säljuppdraget består av att få ut produkten och...

Aweber - autoresponder

Finns det någon som kan hjälpa mig förhoppningsvis helt gratis om
var i Aweber jag skriver in uppföljningsbrev/säljbrev ex:

- Uppföljningsbrev till de som fått min gratisprodukt genom att de har skrivit sitt namn o e-postadress och då hamnar i epostlistan?
- Var jag skriver tackbrev till de som köpt min produkt?
- Var jag skriver i...

Kategori: E-handel

Fördelar/nackdelar anställd eller konsult?

Hej. Jag är i diskussion med ett mycket litet företag angående anställning. Jag har blivit erbjuden en anställning, men ej ännu skrivit något formellt avtal. Jag fick idag förfågan om jag skulle kunna tänka mig en lösning där jag agerar konsult för dem och fakturerar istället för löneavi. Till en början kommer tjänsten vara deltid, men till nästa å...

Reseersättning och hotell?

Vad är det egentligen som kan tänkas ingå i "reseersättning" på fakturan till kund? Är det bara fysiska resor/transporter, eller ska man även räkna in hotellkostnaden där? Om inte, vad brukar man kalla övernattning på fakturan?

starta eget samt försörjningsstöd ?

Tja!

Hoppas jag hittat rätt topic.

Jag vill starta eget inom webhandel. Den ska starta på hobbynivå vid sidan om min tills vidare-anställning och gärna växa så jag en dag kan leva på mitt företagande.
Men kruxet är att jag är inte säker på att få behålla min anställning året ut.
Jag har forskat runt och inte hittat en lösning so...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Deltidsanställd och konsult

Hej,

Har en fundering gällande konsultverksamhet och deltidsanställning. Situationen som uppstått är att jag är deltidsanställd på ett företag som tidigare varit en kund. Nu behöver de mer tid av oss och en annan person som är anställd av mitt bolag skall utföra det arbetet och vi undrar nu om det på ngt sätt kan vara olagligt. Dvs. att jag...

Kategori: HR - Personalfrågor

Söker tillverkare i Kina, Kina kontakt alt grossist(cykel)

Hej kära forumsdeltagare!
Jag söker som rubriken lyder en tillverkare av cykelkomponenter i Kina, alternativt en grossist av cykelkomponenter om det är ekonomiskt hållbart.

MVH

Erik Jansson

MOMS vs Lokalöverlåtelse - Hur fungerar det?

Hej allihop!

Första inlägg på forumet och direkt "to the business"  :nicka

Funderar på följande:
Jag vill köpa en lokal för restaurangverksamhet. Säljaren har enskild firma, jag är också en sådan. Det står INGENTING om moms på kvittot/överlåtelseavtalet, endast totalbelopp (t.ex. 100 kr).
Har jag rätt att dra av momsen i bokför...

Inköp med studentrabatt

Hej!

Jag äger ett HB och behöver en dator för att sköta företagets hemsida osv. Dock undrar jag en sak:

Jag är också student så jag har tillgång till studentrabatt på datorn i fråga och undrar om jag kan använda detta OCH köpa genom företaget.

Sedan undrar ja...

Kategori: Inköp