Senaste inläggen

Starta eget bidrag?

Hej alla.

Jag har länge gått i tankarna att starta ett eget företag, har jobbat 13 år som IT-Tekniker inom Support och Administration. Jag funderar nu på att starta upp en hemside rörelse

- Skapa hemsidor
- Administrera hemsidor
- Sökmotor optimering av hemsidor

Min kundbas är till en början tänkt att vara småföretag, dvs...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Skydda namn - varumärke

Hej, jag ska starta en tidning - jag har en firma med mitt personnamn.

vet någon om hur man kan kolla om ett namn finns?
..jag har googlat o kollat på bolagsverket, vem har sista ordet.
kan jag ta ett namn så länge det inte finns?
..finns de ändå någon regel om liknande namn, då går de inte?!
kan jag skydda mitt namn? bli...

Kategori: Allmänt

Det där med skattefri milersättning

Läste nyss i nyhetsbrevet Dina avdrag:

[color=purple]"I en enskild firma tar du ut den skattefria milersättningen så här:

Du räknar ihop beloppet vid lämpligt tillfälle, exempelvis en gång i månaden. Sen bokför du på kontot 5618 Skattefri milersättning.

Exempel

Du har kört 100 mil med din egen bil i firma. Du kan lyfta 1...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur nätverkar man?

Som rubriken lyder så undrar jag hur man nätverkar och skapar nya kontakter? Jag har lärt mig att för att lyckas med sitt företag så gäller det att ha pengar, motivation samt kontakter. Många säger att man ska ha kunskap om sitt område, och det håller jag med om. Men samtidigt kan den kunskapen köpas, därför skrev jag pengar.

Jag har både pe...

Kategori: Off Topic

någon som erfarenhet av sfgruppen

Hejsan hittade ett intressant företag (sfgruppen), frågan om det är bra eller dåligt?

här kommer en kort beskrivning av vad de sysslar med:

Starta eget idag

Nu kan du starta din egen riktiga verksamhet utan vare sig firmaregistrering, f-skatt eller annan administration.

Du kan köra igång från dag 1 med allt som krävs för...

Starta en webshop med försäljning av designade smycken

Hejsan alla företagare och blivande företagare  ;D

Jag, min kära mor och två syskon tänker starta en webb baserad butik med försäljning av smycken. Vi känner ett gäng smyckes designer som har riktigt fina produkter som vi vill förstås sälja på nätet.

Men hur går det till egentligen med betalning och frakt via en hemsida. Har förstått...

Kategori: Affärsidéer

Ingen moms på importen

Hej,

Skickade hem lite prylar som ska säljas från Kina och de kom fram som de skulle, dock vart det ingen Moms/Tull på paketen (helt okej att det inte vart Tull, tull fria varor så..) men moms borde det väl blivit? iofs gör det väl inget då momsen betalas fullt när varorna säljs? men kan det bli problem ändå här? bör man ringa tullverket och...

Kategori: Företagande över gränserna

schablonmalls tillverkare

Hej!
Jag undrar om det finns någon här eller vet något företag som man kan köpa egen designade schablonmallar hos?
Alltså, jag kommer på motivet och de gör mallarna åt mig.
Behöver då endast några få ex av varje mall eftersom man kan ju använda en flera gånger om.
Har gjort mallar själv förut i vanligt papper, men det blir för mycket py...

Kategori: Söker/eftersöker

Ingående balans i nystartat företag

Har nyss startat företag(egen firma) och har en fråga om start vid bokföring.
Jag har köpt en del material från "egna" bankkonto (har inget särskilt för firman) men hur ska jag göra vid bokföringen? Ska jag börja med en "egen insättning" till kassan eller hur ska jag göra? Kassan kan väl inte vara negativ? Ska jag räkna ihop det jag köpt och sen...

Bokhandel i mindre ort

Hej,

Jag och min bror har tillsammans kommit till insikten att vi jättegärna skulle vilja starta ett eget företag i form av en bokhandel. Vi är inte pengadrivna utan är nöjda med att få det att gå runt då det är livsstilen och affären i sig vi är drivna av.

Vi bor i en ort vid namn Vingåker och populationen ligger omkring 11 00 person...

Kan delägarskap tvingas bort?

Jag är delägare i ett mindre AB och är orolig för framtiden.

Kan delägare som tillsammans är i majoritet tvinga bort mitt delägarskap? T.ex. genom att överföra kunder och kapital, kanske till och med sitt delägarskap, till ett annat nytt bolag, och kursa nuvarande bolag så att jag och övriga smådelägare (som tillsammans inte är i mandat) får...

Kategori: Off Topic

Sälja saker utan företag?

Hej!

Jag har funderat på en sak. Jag har sett väldigt många som säljer egna smycken/kläder osv på bloggar och liknande. Många är under 18 år och/eller har inget registrerat företag (betalar ingen skatt osv) Hur lagligt är det egentligen? 

I behov en väldigt liten finansiering

Hej!

Jag är en ung kille som senaste tiden satsat hårt på min lilla verksamhet med bas online. Jag har ett nytt projekt igång och det är nästan redo att lanseras men jag har märkt nu i sluttampen att det fattas cirka 20 000kr för att jag ska kunna komma igång ordentligt utan att allt strular och jag riskerar att det hela går i graven.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Öppna egen klubb/nattklubb

Hej,

Är lite nyfiken på vad som krävs enligt reglerna för att få etablera klubb/nattklubbar i Sverige och Berlin (Tyskland). Jag har hört att för att få öppna en klubb så måste det finnas tillgång till varm mat på stället?  ???

Alltså minst 5 olika varmrätter, låter ju helt absurt om man enbart ska öppna en klubb som ska servera alkoh...

Sälja mina kläder

Hejsan, jag blev medlem här idag och jag har tittat lite i de olika ämnena och trådarna. Dock så är de flesta gamla och jag har hört av mig till ett par som skrivit svar i andra trådar, men de verkar inte finnas längre (inga aktiva mailadreser dvs).
Iallafall, det är såhär. Efter att ha blivit sjukt besviken på gymnasiet, mentorer i skolan och t...

En "Youtube" site om hälsa och motivation

*Jag går och tänker på en informations sida om hälsa och motivation baserad på vatenskaplig fakta där informationen presenteras i form av video och animationer på svenska!

*Sidan innehåller också ett uppslagsverk med nyttig information, tillgänglig på ett intressant och lättläst språk.

*Snygg design och lättnavigerad, en mulitmedia...

Bemannings företag för funktionshindrade?

Hej jag har en liten affärs idé som jag tänkte kolla med er andra samt få respons för den.

Jag lider själv av Adhd och vet flera andra personer som lider av samma funktionshinder men även personer med dubbeldiagnoser.

Tack och lov så har jag en utbildning och driver idag ett eget mindre event företag i egen regi och funderar på att...

hur bokför man leasingbil

Har en enskild firma och ska bokföra första faktura för leasinbil.Eftersom det är bara halva moms kan man dra av , hur ska jag bokföra det.Fakturan ser ut så:

LEASINGAVGIFT  = 2.000kr
UPPLÄGGNINGSAVGIFT = 600kr
ADMINISTRATIONSAVGIFT = 50kr
MOMS 25% på 2650 = 662.50kr
ATT BETALA = 3.312.50kr
Vilka konto ska jag använda att bok...

Rikskapitalister investerare sökles till unikt projekt!

Hej jag är fjärde generationens företagare i från en välkänd jurist familj som har kommit på en unik affäridé.
Jag har med en vän suttit ner och skissat på en modell och har tänkt att göra en protyp på produkten som eventuellt om intresse finns ska ut på marknaden sommaren 2011.

Har gjort en anmälan på patentverket på min produkt som bes...

Kategori: Söker/eftersöker

Köp av hyreslokal

Jag har för avsikt att öppna min första egna butik och har noterat att centralt belägna hyreslokaler inte sällan erbjuds till högstbjudande eller motsvarande av avlämnande hyresgäster, dels att de kan vilja ha täckning för nyligen gjorda renoveringar vilket jag kan ha förståelse för och lättare motivera men alltsom oftast även för "bra läge" mm.