Senaste inläggen

Lettland (Handla från Lettiskt bolag och sälja i Sverige) Eu bidrag???

Eu bidragsjungeln är lite rörig. Finns det någon här som vet vilken typ av eu bidrag man kan söka??? Att stötta de baltiska länderna har jag hört att det ska finnas något med, men har ej funnit något.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Malmö - Ekonomiskt kunnig

Hejsan!

Jag har planer på att starta en mindre klädbutik i Malmö som kommer importera från bl.a Kina. Därför söker jag en ekonomiskt kunnig person som kan allt från förtullning till bokföring och annat på den ekonomiska fronten samt kan hjälpa till i butiken vid behov.

Du ska vara social och gilla att jobba. Vi ska kunna bolla idéer m...

Kategori: Söker/eftersöker

två företag?

hej, vill fråga om hur sköter man bokföring när man har två enskilda firmor- jag menar i två olika områden- ska man bokföra all tillsammans eller för sig?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Anställa personal - fråga om skatt, arbetsgivaravgifter och försäkring

undrar lite ang anställning personal, jag driver firman själv men behöver anställa en tjej på timmlön( det bli min första anställd), är det A- skatt och arbetsgivareavgifter som jag betalar el.ngt annat också? läste ngt om försäkring?-är det absolut nödvändigt?( vilka slag av dom i så fall?)

Kategori: HR - Personalfrågor

Del i lokal i Södertälje

Hej!

Jag driver ett företag som heter Aldestams - vi säljer brudaccessoarer till slutkonsument o butiker. Vi har nu nått det stadiet att vi är redo att öppna en fysisk butik (har i dagslägt webbutik bara).

Men det ekonomiska steget är stort från nätbutik till fysisk butik o därför undrar jag om det finns andra i Södertäljetrakten som...

Hitta en tillverkare

Hej!

Jag har en idé på en produkt som jag skulle vilja hitta en tillverkare till, i sverige.
Om ni såg draknästet när det var 2 tjejer som presenterade något verktyg för att ta ut heta plåtar i ugnen så nämnde dom att dom tillverkade dom i sverige för 15 kr /st om jag inte minns helt fel?

min produkt är i samma hantverksstil så att...

Kategori: Allmänt

Hur bokför man kundförlust?

Hej och tack för en  bra forum.
Jag är helt ny och är väldigt novis vad gäller bokföring. Jag har en enskild firma som är under uppbyggnads fasen. Tyvärr som de flesta företag som säljer varor via internet och webshop så har jag haft vissa kunder som beställde varor men struntat att betala trots påminnelse och inkassokrav. Vi har naturligtvist s...

enskild firma - hur göra med moms?

Hej!

Jag har nyss sökt ett jobb som innebär att jag måste ha F-skattesedel och i princip säljer sina tjänster till ett företag. Man får en ersättning per uppdrag och det är ex moms. Jobbet innebär att man skriver/redigerar - kort och gott, jobbar med text.
Hur blir det dock med moms? Om det vore en kund, säg slutliga konsumenten, då hade...

Pastavagn

Hej!

Någon som har erfarenhet av, eller kunskap om, att driva en sk "pastavagn"? Dessa finns ju på ett antal orter i landet, men hur väl brukar de fungera? Är de ofta lönsamma, eller är det som vilken korvmoj som helst?

Filibastis

Kategori: Affärsidéer

Flera förslag på webbaserad affärsidé

Hejsan, är ny här då jag hittade forumet idag. Har hängt på flashback med mer eller mindre seriösa personer tidigare, får hoppas man får vettigare svar här.

Det är som så att jag skulle kunna säga att jag är ganska grym på att programmera webbsiter och liknande, men inte lika grym på att komma på idéer. Eller åtminstone inte på att utveckla...

fel beräknat faktura

Hej!
Jag råkade skicka till kunden fel beräknat fakturan
summan var 8680
moms 2170 belopp att betala skulle vara alltså 10850, jag råkade skriva fel 10790 och kunden har betalad denna fakturan. hur ska jag rätta felet och hur ska jag bokföra den?
tack för hjälpen

Hur upskatta omsättning så man vet för försäkring?

Är min omsättning alla pengar som kommer in? Dvs både för jobb och material.
Eller är det bara inkomst för jobb under ett år?

Humor med Gary Larson :)

Stötte på denna http://www.wulffmorgenthaler.com/top10.aspx  :mrgreen:

Fast få saker slår en Gary Larson och en till Gary Larson  :LOOOL

Kategori: Off Topic

Behöver hjälp med att fylla onlineformuläret på bolagsverket

Hej,

Jag behöver hjälp med att fylla i onlineformuläret på bolagsverket eftersom jag ska starta ett AB, kan du göra det mot en mindre peng så hör gärna av dig via pm.

Tack på förhand

Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter, VD- förvirrande

1-Jag försöker fylla i onlineformuläret på bolagsverket för att starta ett AB, men blev väldigt förvirrad gällande Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter, VD. Jag antar att välja en VD är obligatoriskt, men hur gör jag med Styrelseledamöter, Styrelsesuppleanter? Måste jag ha dem båda?

2- Det finns även ett alternativ som heter "Arbetsgivarup...

Bra bok om att starta fysisk butik?

Hej!

Har haft min webshop i ca 1 år och det går förvånansvärt bra 🙂 Men jag är väldigt sugen på att öppna en kompletterande fysisk butik.

Har ni några bra tips på böcker som konkret behandlar hur man startar upp en butik? Jag skulle vilja läsa en bra tipsbok helt enkelt, på vad man ska tänka på. Har tittat på den här: Kategori: Allmänt

Hastighetsdämpande effekt...

Ofta kommer idéer som svar på problem, denna poppade upp i mitt huvud igår...

Problem: Bilar som kör fort på gatan utanför vårt hus + barn som leker på tomten = farlig kombination.

Önskad effekt: Sänkt hastighet hos fordonen som kör förbi. SKylten "Kör sakta, lekande barn" har tappat sin effekt (respekteras inte).

Vill ha hjälp med vad mittt företag skall heta. Har just nu inga ideer.

Hej,

Jag skall starta ett bolag som skall hålla på med oberoende konsulttjänster inom Riskmanagement och Informationssäkerhet.

Jag försöker hitta på ett namn som låter som ett konsultbolag där namnet skall vara enkelt att säga samt vara kort.

Om det är ngn som har en idé så är jag tacksam för alla ideer.

/geomiria

Kategori: Allmänt

Starta eget kurs skatteverket - Är de bra?

Det tipsas ofta om skatteverkets starta eget kurser men jag har aldrig hört om någon som varit där.

Har du eller vet du någon som varit där? Vad tyckte du eller personen om kursen?

Nu i Maj hålls en rad träffar och säkert fler till hösten. Kategori: Allmänt

Hur mycket ta i bensinersättnig när man gör byggjobb?

Jag vet inte om jag är på rätt forum nu?
Men jag vet inget annat heller🙂
När jag gör byggjobb, hur mycket bör jag ta av kunden per mil i ersättning?
Och om jag tar tex15kr milen så läggs det på moms och skatt och egen avg på det också eller? Så egentligen får jag bara ut kanske 6kr  per mil då?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring