Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
2

Vilken företagsform ska vi välja?

Hej!

Vet att det finns massor med info om detta på nätet. Men det är ändå svårt att läsa sig till så jag skulle vilja ha lite tips.

Jag och en vän ska starta upp ett nytt företag. Jag klurar nu på vilken företagsform man ska satsa på. Enskild firma? Alltså att en startar och anställer den andra. Kanske en enormt dålig ide? Eller är det något som görs?

AB, har inte 100 000 att lägga in =/

Handelsbolag är väl det som verkar vettigast?

Tipsa gärna om hur ni skulle ha gjort! Jag är helt ny inom ämnet.

Det som skrämmer mig mest med att starta eget är bokföringen och den biten. Ska man ta en kurs i bokföring innan man sätter igång eller ska man försöka hitta någon billig revisor? Är det lättare att hålla koll på bokföring och sådana saker i en enskild firma än handelsbolag eller är det ungefär lika?

Vore oerhört tacksam för svar!
Flitig skribent
632
3
För AB är det nu endast 50 000 som krävs, vilket blir 25 000 kr var.
Man behöver inte heller ha revisor längre vilket gör att man sparar in lite på kostnaderna.

Om inte detta är aktuellt så håller jag med om att handelsbolag är den bästa lösningen för er.
Toppskribent
2361
49
Börja med varsin firma istället och var kamrater.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Toppskribent
1324
5
Om du vill ha hjälp med bokföringen så är det inte en revisor du behöver. Utan en bokföringsbyrå/konsult. Priset på denna brukar vara mycket lägre.

Hans
Nykomling
2
Tillbaka igen. funderar fortfarande lite. AB är ju som sagt ute ur bilden. HB känns lite "stort" då det är ett litet företag vi tänkte sköta bredvid studierna. Istället för att starta enskild firma och anställa den ena i den. Kan man ha en varsin enskild firma och sedan köra företaget som ett samarbete mellan dessa två firmor?

Mvh Johanna
Flitig skribent
589
2
Det är ju en sån situation handelsbolag är till för.
Kör separata enskilda firmor så är den juridiska biten mycket tydligare och det blir bättre förutsättningarna ATT ni ska FÖRBLI vänner och bättre förutsättningar OM ni blir ovänner!

Ekonomiskt/praktiskt är det ingen större skillnad med att driva en egen enskild firma eller att vara delägare i ett HB.

Bokföringen kommer du inte undan oavsett vilken firmaform du bedriver.

Akta dig för "anställda" i början (Att du startar firman och anställer din kompis)det är något som verkligen kräver administration och blandar in en hel del massa nya regler och juridik som inte uppstår om du kör enskild firma.
Toppskribent
2361
49
Skogstomten och jag är inne på att du kör enskild firma, det kan man klara sig långt på. Detta säger jag som företagsledare och företagare i över 45 år. En anställd som jag hade på 60-talet föreslog jag att han skulle starta företag och arbeta mot mig bl.annat. Som ekonomisk småföretagarexert fick han de bästa råd som kunde ges och vid mer än 30 års samarbete kände han att han skulle ta det lite lugnare vid (över 80 års ålder).
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.