Jag behöver lite vägledning i företagsmörkret!
Då jag har varit arbetslös i 90 dagar, har jag möjligheten att via AMS ansöka om StartaEget-Bidgrag - vilket jag valt att göra då jag länge velat vara min egna chef.
Jag sitter nu med "Budgetblankett för HB och Enskild Firma", tanken är att jag skall bedriva Enskild Firma i detta fall.
Jag har lite funderingar gällande budgeten. Jag är medveten om att det är rena gissningar, men detta känns lite underligt att bara gissa fram tyvärr då det känns som att man kan komma helt åt skogen med siffrorna, och således få avslag.
Jag har valt att köpa in produkter för 3883SEK, när samtliga produkter är sålda och 25% moms är dragen samt inköpskostnaden för produkterna, så kvarstår i ren vinst 23.847SEK.
Tanken är ju att min lön skall vara MINST vad jag får i A-kassa, vilket idag ligger på låga 7.500 ungefär (tack Alfa!).
Jag är medveten om att jag skall räkna min lön + 100% för övriga avgiver som skall betalas för mig.
Låt då säga att jag vill ta en lön på 8.000 i början, detta innebär att jag måste ha, 16.000 i "lönepengar".
Av de 23.847SEK som jag hade kvar i ren vinst, kvarstår då 7847SEK.
Alltså mer än det dubbla gentemot vad jag köpte varorna för ifrån början.
Jag kan alltså beställa in samma produkter, och ändå ha 3964SEK kvar i ren vinst till företaget.
En del utav dessa försvinner på inköp av material till företaget.
E.x vadderade kuvert, etiketter osv osv.
MEN, då är ju förutsättningen att jag säljer samtliga produkter på en månad, vilket jag är tveksam till att jag kommer att göra!
Min tanke är dessutom att ha ett lite mindre lager, fast större urval då det känns som att möjligheten för sålda produkter blir större då. Vissa produkter kanske säljer av ganska fort, men då är det något som man är medveten om och kan beställa in fler vid nästa beställning.
Så jag har lite funderingar gällande budgeten.
Hur kan jag beräkna intäkter så att folket på A-Kassan är nöjda!?
Mvh,
Niclas