Senaste inläggen

Tips på hur man effektivt använder Google Adwords?

Hej, jag undrar om det finns några som är grymma på google adwords och vet hur man kan optimera sin dagliga budget och kunna konvertera besökarna till försäljningar.

Är tacksam för allt hjälpsamt!

Kategori: E-handel

frågor om att starta AB

hej,

jag funderar på att starta ett AB och har ett par frågor;

vad kostar det konkret att starta ett AB (alltså initiella kostnader, och löpande årskostnader, för allt jag behöver).

firman kommer initialt inte dra in några pengar alls, och i utgifter kommer vara serverhyra etc, så utgifterna kommer ocks...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Mentor/affärspartner sökes: fastighetsbranschen

Hej!

Jag söker en mentor/affärspartner med erfarenhet av fastighetsbranschen.

Lite om mig:
Mitt gamla yrke som musiker har varit mycket givande men nyligen har jag börjat leta efter olika sätt att uppnå mina ekonomiska mål genom att skapa passiva inkomstkällor.

Min första passivt inkomstkäl...

Kategori: Söker/eftersöker

Undrar lite vad ni tycker om min hemsida.

Tjena! Har startat en liten webshop som säljer roliga, annorlunda och smarta saker. Jag undrar vad ni tycker om sidan, konstruktiv kritik är välkommen.

Sidan heter www.funkystore.se

Det är mest själva sidan i sig jag söker kritik på, men jag ber er ha överseende med att det är lite tomt med produkter just nu. Det beror...

Kategori: Feedback

Bokföra banklån

Hej!

Jag undrar hur man bokför ett banklån för köp av fastighet. Pengarna på lånet gick direkt till säljaren.
Kan man använda konton för "långfristiga skulder till kreditinstitut" och "byggnader och mark".
Driver näringsverksamhet i enskild firma och är helt grön.

Tacksam för lite hjälp!

Frågar ang. provisionsförsäljning

Jag funderar på hur det fungerar om jag via min hemsida även säljer åt andra på provision. Dvs. betalningen från kunden går precis som vanligt via min hemsida men jag köper inte dessa varor i förväg utan tar vid köptillfället istället ut en provisionsavgift. Hur gör jag då när jag betalar ut pengarna till denne andre person? Måste den personen fakt...

Gå minus, för att sedan dra av underskott?

Hej

Har tänkt på en idé som jag tänkte lufta här. Ni får säga om jag tänker rätt och om det är en bra idé. Driver egen firma.

Jag planerar att i år ha mer utgifter än inkomster i min lilla sidoverksamhet för att jag har hört att man får dra av underskott. Vad jag vet har jag heller ingen skyldighet från skatteverket at...

Visma enskild firma

jag använder visma enskild firma men vet inte hur jag i det programmet lyfter moms på de inköp till företaget jag gör från mitt privata konto. Jag bokför som en egen insättning men hur lyfter jag momsen på dessa inköp ?

Traktamenten?

Hej! Jag är lite ny på företagsområdet och skulle va tacksam för lite hjälp! Jobbar som frilansjournalist och åkte häromdan från Uppsala till Gävle för att göra en intervju. Nu undrar jag vad och hur jag kan dra av kostnaderna.

Jag har dels tågresekostnaden t.o.r.
Sedan har jag representationslunch, dvs, jag bjöd de jag interv...

Liten lokal i Stockholm sökes

Letar efter en liten lokal i Stockholm, gärna hyfsat centralt. Med liten menar jag max 40 kvm.

Jag bleker tatueringar med laser och ska ev snart också börja med nikotinavvänjning med laserterapi.

Jag är inte kräsen, så kom gärna med förslag eller kontakter!

Jackie

Kund har ny adress - ändra obetald faktura?

Hej!

Jag har en kund som tidigare inte ville betala en faktura. Vi har nu kommit överens och de har bett mig att skicka fakturan igen.

Är det bara att ändra på originalfakturan och skicka igen?
Den är redan bokförd enligt faktureringsmetoden.

Söker produkter(Accessoarer)

ag driver webshopen Trendystuff.se där jag i dagsläget säljer solglasögon. Tanken är att utöka med fler accessoarer.

Så om du känner till bra leverantörer eller har aker själv som kan passa in, tveka inte att kontakta mig.

daniel.karlsson@trendystuf...

Spcs jämföra olika års bokföring

Hej.
Hur jämför jag min bokföring i maj 2011 med maj 2010, om jag har spcs bokföringssystem?

Mvh evae

Bokföra kredit

Hej,
Jag driver en enskild firma och har en fråga som förhoppningsvis någon av er kan svara på.

Hur bokför jag en leverantörsfaktura i bokföringen 2011, som fanns med bland obetalda fakturor i deklarationen 2010 till en summa på 6000 kr. Vid betalningen betalade jag bara 5000 då jag utnyttjade en kreditfaktura på 1000 kr.

Skattekonto

Hej,har en enskild firma och har betald till skattekonto extra 40.000kr för framtida skatt. Jag ska betala F-skatt ca 5.000kr per månad,men jag får alldrig någon inbetalningsavi från skatteverket,de tar 5.000kr per månad från min skattekonto. Hur ska jag bokföra detta?. Jag måste ju redovisa i min bokföring att jag har betald F-skatt.Tackar för hjä...

VAT utanför EU-land

Hej!

Har precis fått en offert från en tjänsteleverantör utanför EU. På offerten ligger det även VAT på priset och jag undrar om dom verkligen kan lägga på VAT?

Hoppas någon kan hjälpa mig!

MVH

R

Tips på hur vi ska fixa hemsidan

Hej!

Har lite tankar angående att få igång en hemsida då vi vill göra det enklare för kunden att handla men vet inte hur jag ska få till det, det vi vill få till är att vi kommer sätta ett produkt nummer på våra maskiner som vi har sålt till kunden så att när kunden behöver beställa nya förnödenheter till denna produkt så ska kunden...

Kategori: E-handel

Hur bokföra deklarationshjälp?

Hej!

Jag har anlitat ett konsultföretag som stöd för att göra årets deklaration.

Hur bokför jag deklarationshjälpen i praktiken?
Vilka konton i BAS-kontoplanen bör användas för det?

Tack för hjälpen.

sälja samma vara som en annan ?

Ha en liten fråga om att sälja samma sak som någon annan .
Ha hittat flera varor som jag kan köpa som inte ha något märke .
Och vet att dom här varorna säljs av en annan och dom ha satt sitt egna märke på dom .

Kan jag då köpa samma sak och sätta mitt egna märke på dom .

Eller hur funka de?

...

Kategori: Inköp

Hjälp med namnval

Hej alla,

Jag är snart igång med att starta eget och har många tankar kring namn.
Jag kommer jobba med näringsterapi, örtterapi, akupunktur, men även så småningom med hästar i samma inriktning.

Namnet jag funderat på är Northern Biocare.

Tacksam för lite hjälp! :cheer:

Kategori: Feedback