Flera EF/HB/KB till ett AB. Apportegendom?

1
Vi är några företag/personer inom samma verksamhetsområde
som jobbar nära varandra, både vad gäller kundkrets och geografi.
Verksamheterna består i att hyra ut inventarierna och tjänster knutna till
dessa. Detta bedrivs endast på "fritiden" och alla personer har andra
anställningar på "dagtid". Omsättning, ca 200kkr/år/företag.

Kanske kan ett samgående vara smart?
Det finns ett flertal frågor som måste besvaras för att få till ett
samgående, och detta är mitt första foruminlägg här på siten.
Jag ska göra mitt bästa för att det ska bli så tydligt som möjligt.

Orsaker till samgående kan vara:
- skilja på privat och företag
- minska fasta kostnader (webbhotell, bankgiro, postbox, telefon, lagerlokal,
försäljning/order/bokföring/fakturering)

En övergång till aktiebolag verkar lämpligt.
Hur bör man tänka för att det ska bli rätt?

Här är exempel på hur det kan se ut idag ("från"-bolagen):

Företag 1
Enskild firma
En person
Inga anställda
Inventariers värde 120kkr bokföringsmässigt

Företag 2
Kommanditbolag
Två bolagsmän
Inga anställda
Inventariers värde 100kkr bokföringsmässigt

Företag 3
Handelsbolag
Tre bolagsmän
Inga anställda
Inventariers värde 90kkr bokföringsmässigt

En Privatperson
Vissa privata grejer som kan användas som inventarier
i verksamheten.

Frågor:
1. Ska AB ha 7st delägare och de får "köpa in sig" med en andel som motsvarar deras andel i "från"-bolaget. Betalning sker genom "försäljning" av inventarier till AB.

2. Vid bildandet - hur ska inventarierna värderas? Bokföringsmässiga värdet i "från"-företaget, inköpskostnad eller det affärsmässiga värdet?

3. Hur bokförs "försäljningen" av inventarierna i "från"-företaget? För att använda de som apportegendom är det (väl) rimligt att de betalas med aktier i
AB?.
I så fall - funkar det att värdet skulle vara 1kkr/aktie och fördelningen per ägare i AB blir efter vilken andel de har i "från"-företaget?

4. Vardera företaget har också inventarier som redan är avskrivna, men som ännu har ett affärsmässigt värde i det nya AB, hur ska dessa värderas? Finns det risk för skattemässiga nackdelar i "från"-bolagen?

5. Hur ska inventarierna avskrivas i nya bolaget? Ytterligare 5år som om det var nya saker, eller kvarvarande tid baserat på när de ursprungligen anskaffades?

6. Finns det fördelar/nackdelar med att istället ombilda ett av företagen till AB? Och avsluta de andra?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.