verifikationsserier mm

5
Hej,

om man bokför i verifikationsserier sätter man då in allt som rör en serie i en pärm? eller kan göra en pärm för varje månad och sätta in varje series verifikat efter varandra? alltså först A-seriens verifikat och därefter B-seriens osv.

Om man låter bli att bokföra med olika verifikationsserier kan man då ändå sätta kundfakturor och leverantörsfakturor i egna pärmar?
1073
139
Om man inte har alltför stor och komplicerad bokföring tycker jag inte det finns någon anledning att hålla på med olika serier. En pärm innehållande samtliga verifikationer i nummerordning med ett månads-register där man för varje månad skriver ut resultaträkning, balansräkning och verifikationslista tycker jag är det optimala. Din fråga gällande hur man ska placera olika verifikationsserier i pärmar tyder på att du tycker att serierna bara krånglar till det hela, men om du prompt ska ha serier så bör de väl sitta i olika pärmar för att det ska vara någon mening.
5
Tack för ditt svar. Nej, jag arbetar helst utan att ha några verserier. Men vi har ganska mycket kundfakturor och det hade varit skönt att ha dem i en egen pärm, och likadant med levfakturor. Fast man kanske kan ha dem i egna pärmar även om man enbart har en verserie?
2066
22
Alla olika alternativ ovan fungerar. Det viktiga är att bokföringen är strukturerad och att det går att härleda vad som hör ihop med vad. Du kan utan problem ha alla fakturor i en egen pärm och en bokföringsjournal för dessa i en annan - i samma eller en annan serie som övriga bokföringen. Viktigt att tänka på är att pärmen med fakturorna är en del av bokföringen och sparas etc på samma vis. Personligen tycker jag flera serier är smidigast att jobba med och har det även i ett företag där hela årets bokföring får plats i samma pärm.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.