bökföra köp med kreditkort

22
Hej, jag har suttit och försökt att komma på hur man bokför ett köp med ett kreditkort som är kopplat till ett företagskonto som senare betalas via en faktura. Jag använder faktureringsmetoden. Kan någon hjälpa mig med detta?
Vänliga hälsningar
Ewa Karlsson
ekpresenter
2066
2
Om det betalas med faktura låter det inte som det är kopplat till kontot. Om man gör det petigt så ska varje affärshändelse bokföras, alltså något liknande: [b]Vid inköpet[/b] K/2419 Skuld till kortföretaget (eller lämpligt annat konto för skulden) D/2641 moms D/4010 inköp eller kostnad [b]När du får fakturan[/b] K/2440 Leverantörsskuld D/2419 Skuld-kontot, avräkning mot tidigare inköp [b]När du betalar fakturan[/b] K/1930 Bank D/2440 Leverantörsskuld Sen tror jag det är många som bara sparar alla kvitton och häftar ihop dem med fakturan när den kommer och bokför allt då.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
22
Hej, tack för ditt svar. Kortet är kopplat till bankkontot då beloppet automatiskt dras från kontot i mitten på månaden efter inköpet. Jag kan inte välja att betala på något annat sätt när jag har använt kortet. Leverantören får ju betalt direkt så det blir ju ingen leverantörsskuld. Skulden blir ju till "banken" om du förstår hur jag menar? Jag trodde att jag skulle bokföra inköpet på något konto typ "kreditkortsinköp" och sedan bokföra mot bankkontot när fakturan från banken betalas. men jag kanske har fel? Vänliga hälsningar Ewa
ekpresenter
2066
2
Ja...2419 i mitt exempel ovan.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.