Senaste inläggen

En mentor/partner med juridisk kunskap sökes

Kategori: Söker/eftersöker

avskrivning

Hej
Jag driver en restaurang och köper in 5 soffor á 11250 kr exkl moms ett företag kommer dit och äter då råkar en av hans anställda förstöra en soffa men företaget går med på att ersätta soffan så jag fakturerar han för soffan och beställer en ny. Soffan var ju en inventarie, hur ska jag bokföra så det blir rätt med inventarier och moms.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Eget Företag som plåtslagare

Hej!

Jag är för närvarande anställd på ett plåtslageri och har jobbat där i några år. Men nu har funderingar börjat komma upp i mitt huvud om jag skulle skaffa f-skattsedel och hyra ut mig själv till samma firma som jag är anställd av nu.

En av mina frågor är då, kommer det bli någon markant inkomst-skillnad för mig? (...

Guiding i livet/starta eget för erfarenheten?

Hej!

Jag tänkte presentera mig och min situation lite snabbt innan jag kommer till min fråga; Kille 20 år, bor och jobbar i Oslo sen ett år tillbaka. Ska flytta tillbaka till min hemstad i Sverige i början av augusti, planen är att jobba 6 månader och sen utbilda mig till något inom mediakommunikation eller ev. åka ut och resa för at...

Kategori: Affärsidéer

Bokföra tillgodokvitton

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med hur man bokför tillgodokvitton.

Lite bakgrund:
Butik som ger ut tillgodokvitton vid reklamationer från kunder. Butiken ger dessutom ut tillgodokvitton till kunder som betalat med presentkort men inte handlat upp hela beloppet.

Hur bokför man vid utlämnandet av til...

Bokföra avbetalningsköp utan handpenning

Bokför man ett avbetalningsköp, där ingen handpenning läggs vid köp på samma sätt som med handpenning vid köpet? Dvs Kan jag dra av hela momsbeloppet vid köpet, lägga upp köpet ( i detta fall- dator+ skrivare), som inköp förbrukningsinventarie och lägga det som ett kortfristigt lån?
Och - läggs avgifterna för avbetalningsköpet som räntekostn...

Söker webdesigner / programmerare till projekt

Söker en programmerare med erfarenhet av att bygga hemsidor.
Du ska bo i Helsingborg eller omnejd och vara intresserad av att bli delägare i ett innovativt projekt i utbyte mot din kunskap.

Hör av dig.
Peter.j.re at gmail.com

Kategori: Söker/eftersöker

avskrivning årsbokslut

Hej alla,
Blev just medlem och har en fråga ang kontona 1229 och 1220.
Kör sedan några år enskild firma, har alltid bokfört själv men lämnat över årsbokslutet till ett Pro. I år tänkte jag försöka mej på även bokslutet. Sitter alltså och gnuggar de grå med varierande framgång...
Tror att jag har fattat avskrivning hyfsat med ko...

Vem betalar parkeringsboten?

Företagsbilen (obs! ej tjänstebil) har fått en parkeringsbot. Vem betalar - företaget eller föraren? Och om företaget kan betala - hur bokförs detta?

Tacksam för svar.

Bilersättning

Jag har nyligen startat enskild firma och undrar lite över bilavdrag. Hur fungerar det om jag äger bilen privat och vill ha ersättning med 18,50 per mil ? Måste jag då ligga ut med detta under hela året och sen göra avdrag i deklaration eller finns det nåt sätt att få dessa pengar löpande ? Det handlar ju om ganska mycket pengar då jag räknar med e...

Fraktkostnad Tallinn-stockholm?

Hej!
Har äntligen lyckats få distributionsrätten för ett underbart märke (nagelprodukter) som kommer shippas över hit från Tallinn.

Undrar vart jag kan få reda på fraktkostnader ?
Finns det nån tabell för olika vikter / storlekar osv...

sen har jag hört att man bör försäkra varje frakt, hur går man tillv...

Kategori: Företagande över gränserna

Behövs tillstånd laga mat över öppen eld utomhus?

Behöver jag tillstånd för att:

Tillaga mat på grill/ över öppen eld utomhus för grupper?

Så kallad vildmarksmat.

Kategori: Off Topic

Sålt inventarie hur göra med bokföringen...

Bokföringsmässigt värde efter avskrivningar är 26000:-

Sålde inventarierna för 24000:-

Hur ska detta bokföras?

Hur räkna ut sociala avgifter?

Har en nystartad enskild firma, så jag är lite grön på eget företagande och har dessutom fått totalt hjärnsläpp känns det som.
Hur som helst, i sommar ska jag ta ett sommarvikariat, som jag fakturerar på firman då det är i samma bransch.
Frågan är dock vad jag ska fakturera, så att det ska bli rätt.
Det de skulle betala ut i...

Reklamation av webshopsleverantör.. Hjälp!

Har haft väldigt mycket strul med min leverantör av webshop och undrar om jag kan få tillbaka mina pengar jag lagt ut på dem, när dom lovat det skriftligen i mail. Tacksam för tips och råd om hur man skall gå tillväga och om det är lönt att bråka om det (c:a 5600kr)

Leverantören har inte gjort något alls för att hjälpa mig igång, ell...

Kategori: Allmänt

Hyra lokal av mig själv

Jag har ett importföretag som jag driver som handelsbolag, hyr sedan en butikslokal där jag säljer mina varor.
Nu har jag behov av ett större lager, ca 70 kvadratmeter, och då jag bor på en gamal gård har vi ett uthus som skulle passa perfekt, det är en separat byggnad med egen ingång.
Kan jag som privatperson hyra ut denna lokal till...

Göra avdrag för inköp av cykel?

Cyklar ibland till mina jobb. Då jag redan har alla verktyg på plats dvs. Är det ok att då inköpa en cykel till företaget och göra avdrag för den?

Aktiehandel genom handelsbolag

Jag och en kompis vill börja med aktiehandel i mindre skala till en början. Vi studerar båda och vill göra det som en fritidssysselsättning.

Vinner vi något på att göra det genom ett HB? Vår vinst kommer ju beskattas högre än om vi hade investerat privat.
Det jag funderar på är om man redovisar någon vinst om man har alla fö...

Import från Taiwan

Jag har köpt lite varor från Taiwan (2011-04-07).

Varor $310
Frakt $65
Summa SEK2389,01

Hur gör man för att bokföra detta i mitt HB? Jag har inte fått några papper från tullen om man nu får det?

Rätt att i efterhand ta ut en hyra

Hallo
har en enskild firma och för några år sen bröt jag med min syster som var delägare i grejer i företaget.

En del grejer finns fortfarande kvar som vi två är delägare på,
Jag har inte förbjödd min syster att använda grejen men jag har använt den flitigt.

Vi har inte skrivit avtal eller gjort upp om hy...