Senaste inläggen

Privat bil som används för aktiebolag och enskild firma

Hej!
Jag har aktiebolag (AB) och enskild firma (EF). Min egen bil använder jag för tjänsteresor för bägge verksamheter. Pratade med en från Skattemyndigheten och hon säger att det räcker gått och väl om man har en enda körjournal . Eftersom det handlar om en och samma bil, man ska skriva in alla resor, men man ska markera vilken verksamh...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur mycket blir kvar? Hjälp att räkna :(

Jag behöver lite hjälp att räna ut hur mycket som blir min vinst, jag har egen firma men inga anställda.
Om jag säljer en vara för tex. 2000 kr och köper in för 1000kr, hur mycket blir min vinst? Vilka avgifter är det man drar av?

Kategori: Allmänt

Webbyrå, ta handpenning innan arbete?

Hej!

Jag håller på med min webbyrå och snart är det dags att ta emot kunder.

Jag undrar följande av erfarna webbyrå ägare hur gör ni:

Tar ni handpenning innan ni startar arbetet med sidan? jag tänkte att jag ska göra detta för att ingen ska dra sig ur affären när man jobbat med arbetet.

Va...

Ny leasingbil! Hur bokför jag alla olika steg?

Hej
Har skaffat ny leasingbil i bolaget.
Anskaffningskostnad 319000
Månadsavgift 5157
Första förhöjd leasingavgift 63984
Restvärde efter 36 mån 95976
Alla belopp ex moms
Hur bokför jag??
- anskaffning?
- månadskostnaderna från leasingbolaget?
Samt - behöver jag bry mig om implic...

Min affärsidé: Guldsmedsbutik, men var?

Hejsan!

Jag håller på att utbilda mig till guldsmed och när jag tagit mitt gesällbrev så vill jag vara redo att starta upp en egen butik. Min idé är följande:

En butik, väldigt centralt där jag säljer, förutom mina egna alster, smycken från smyckesformgivare som inte är lika kända som ex. Efva Attling och Thomas Saabo....

Kategori: Affärsidéer

Juridiskt bunden eller inte?

Har i princip muntligt och via mail gått med på ett uppdrag i mitt företag (om förutsättningarna är "de rätta"). Men sen kom det upp ett annat uppdrag som på många sätt är bättre, är jag rent juridiskt bunden till det första uppdraget även om jag inte har skrivit på något? Ett företag måste väl rimligtvis kunna dra sig ur så länge inget är påskrive...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Musikbranschen i Sverige omsätter miljarder

Den svenska musikbranschen är en miljardindustri. Under 2010 omsatte branschen 5,2 miljarder kronor på den inhemska marknaden. Musikexporten omfattade närmare 800 miljoner kronor.

Tillväxtverket och intresseorganisationen Musiksverige har för första gången låtit kartlägga den svenska musikbranschens omsättning, både på den inh...

Kategori: Nyheter

Medarbetarundersökningar

SLUTA GÖRA TRADITIONELLA MEDARBETARUNDERSÖKNINGAR!

Det är min slutsats efter att ha läst en bok skriven av personer som har arbetet med traditionella medarbetarundersökningar i cirka 30 år. De menar att strukturen är fel, att det finns för många felkällor i insamlad data, och att det är nästan omöjligt att göra något riktigt bra av r...

Kategori: HR - Personalfrågor

Hur bokför jag skatteinbetalning?

Hej!

Hur ska jag bokföra inbetalningen av skatten till skatteverket?

Tack för all hjälp man får genom att bara läsa i detta forum! 🙂

MVH UK

Kommun vill upphandla min tjänst

Hej entreprenörsvänner! 🙂

Först lite bakgrund
Jag har tankar på att starta upp ett miljökonsultföretag med fokus på kommunala och regionala organisationer. Privata sektorn finns med i bakhuvet men jag har framförallt erfarenhet från offentlig sektor varför det inte blir aktuellt i ett första skede...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Uppdrag inom transport och logistik

Hej!
Vi söker kunder och samarbetspartners inom transport. Kan vara allt från enkla bud till bohagsflytt. Är intresserade av utbyte av reklam genom hemsidor där båda har utbyte av det.

Kategori: Söker/eftersöker

Undersökning om vår webshop (vinn presentkort)

Eftersom jag gillar undersökningar så kör jag en till för min andra verksamhet ;) (har en annan här under).

Jag skulle uppskatta om ni vill svara på frågorna i denna korta undersökning. Man kan vara anonym men vill man ha chans att vinna ett presentkort behöver vi din mailadress.

https://docs.google.com/spreadsheet/vie...

Parallell import borde kunna vara Ok? (usa->swe)

Hej

Jag är på gång att börja sälja en ny typ av produkt jag inte sålt förut.
Det finns idag två stycken distributörer för det märket här.
OM det är så att tillverkaren inte har något avtal med dessa två distributörer som ger dom rätt att exklusivt sälja inom sverige, är det då ok om jag säljer samma produkter men från e...

Hur säljer ni eran produkter ni importerar?

Hej.

Är sugen på att starta ett importföretag.
Och jag undrar hur ni gör/har gjort för att sälja era produkter här i Sverige.

Min tanke är att köpa hem en större mängd av något och sedan sälja till en butik.
Är detta ens möjligt eller har alla egna inköpare osv.

Lite tips och erfarenheter o...

Kategori: Företagande över gränserna

BG stämmer inte på bokslutsdagen med 201 kr, hur boka bort?

Jag har letat överallt i bokföringen och hittar inte de 201 kr som saknas för att BG ska stämma med årsavslutet på bokslutet. Hur kan jag boka bort dessa pengar så att BG stämmer? Det måste jag väl kunna göra då diffen är så liten??

Hur bokföra anlitad studiomusiker?

Hej!
Jag har ett musikföretag och har nyligen anlitat en studiomusiker som tar betalt per timme.
Han har skickat en faktura som jag har betalat via postgiro.

Hur kan jag bokföra det?
Funderar på att använda kontona 1920 Postgiro (Kredit), 6500 övriga externa tjänster (Debet) samt 2640 Ingående moms (D).
:b...

Hur bokför man avdraget för ökade levnadskostnader?

Hej

Jag har en enskild firma och var under en veckas tid på en annan ort och arbetade.

Jag såg på skatterverkets hemsida att man kan göra avdrag för ökade levnadskostnader och för logi.

Jag bodde hos mina släktingar och tänkte att jag borde kunna göra schablonavdraget på logi(105kr)?

Så...

Häva avtal då kund ej kan använda vår tjänst?

Hej!

Jag driver en webbutik och har Payer som betallösning för kort- och internetbandsbetalningar samt faktura. En av mina bästa kunder kan ej längre handla mot faktura hos oss, då kreditkontrollen på kunden plötsligt inte godkänns. Kunden har inga anmärkningar eller dylikt. Har nu fått detta svar från Payer:

Tyvärr...

Lön ur AB, vilken månad?

Jag har ett AB, hyr ut mig själv till andra företag. Sedan 1 januari -12 ska jag börja betala ut lön till mig.
Arbetet som utfördes under januari, faktureras sista jan med 30 dagars villkor, arvodet får jag således slutet på februari.

Frågan är: Hur gör jag med arbetsgivardeklarationen? Den ska ju fyllas i och alla skatter ska...

Är man tvingat anställd i eget Aktiebolag?

Jag driver både enskild firma och aktiebolag.

Jag tar inte ut lön i aktiebolaget utan jag lever på inkomsterna från enskilda firman.

Är man automatiskt anställd i sitt aktiebolag eller kan man registrera sig som att man inte är det?

Anledningen till frågan är helt enkelt att ett av kraven för att inte ha...