Senaste inläggen

Är du en IT entreprenör?

Driver du ett framgångsrikt e-koncept i Sverige/väst EU och upplever att din .se marknad börjar bli alltför konkurrensutsatt? Eller har din sajt nått sitt maximum och du börjar bli uttråkad? Då har jag kanske en ny spännande utmaning till dig.

Sverige är fullproppad med kompetenta och framgångsrika IT entreprenörer och det känns som...

Kategori: Söker/eftersöker

Re: Moms i frakt?

Hej.

Jag har en e-handel och har Schenker som fraktbolag.

Behöver jag ange någon moms på frakten ? eller anger jag bara fraktkostnaden enligt broschyren som Schenker gett mig ?

Enligt schenker är priserna ex moms.... Måste jag lägga på moms på frakten nu blir det gött dyrt för kunden :s

M...

Kategori: E-handel

starta skrotverksamhet

Hej

Jag vill starta en skrotverksamhet men vet inte riktigt hur jag ska komma igång?

Jag har läst ett inlägg på en sida att man kan hämta skrot från olika företag som t.ex. rörmokare, bilverkstäder och byggfirmor.

Här är en länk till sidan:
Kategori: Affärsidéer

Telemarketingsäljare med start omgående!

500 Media & Softcom Group är en modern och kreativ reklambyrå. Just nu söker vi säljare till en uppdragsgivare inom skönhet och hälsa. Vårt agerande på marknaden ska präglas av affärsmässighet, helhetsperspektiv, stolthet, drivkraft och mod.

Nu står vi inför expansion och behöver fylla på vårt säljteam med glada, positiva och pigga...

Lära sig bokföra och redovisa?

Hej!

Jag har nyligen blivit egen företagare och importerar varor som jag sedan säljer som en företagare i Sverige.

Jag hade i början tänkt anlita en revisor som bokför och redovisar allting, men jag har funderat på att lära mig detta själv.

Är detta svårt ? Jag har verkligen inte en aning hur man matar...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Tips vid marknadsundersökning?

Hej! (Om jag valt fel forumskategori får ni gärna byta)

Jag har planer på att dra igång en verksamhet i staden där jag ska erbjuda en viss typ av tjänst till privatpersoner.

Denna tjänst är inte utbredd på orten (eller vad jag vet i övriga Sverige) så marknadsundersökningen kommer främst rikta sig mot om tjänsten skull...

Kategori: Affärsidéer

importfråga om tull och moms

Hejsan

för ca ett halvår sedan så beställde jag en vara från kina för 108$ inkl. frakt. Men företaget i kina hade skrivit ner värdet på paketet så det passerade tullen utan moms och tull. Hur ska jag korrekt lösa detta? så att allt blir rätt med bokföring mm.

Kategori: Företagande över gränserna

Billigaste möjliga kuvert och frimärken

Hej,

Jag har nyligen startat ett litet företag vid sidan av mina studier och kommer att frakta småprodukter(exempelvis iphone-skal) inrikes.

Till en början kommer jag köra klassiska posten och då undrar jag hur småföretag får tag på kuvert samt frimärken till bästa möjliga pris.

Någon som har erfarenhete...

Kategori: Inköp

Importkontakter

Hej,

Jag har nyligen startat ett företag vid sidan av mina studier och fokuserar framför allt på elektronikrelaterade produkter.

Jag brinner för att hitta billiga produkter. Min målsättning är helt enkelt att hitta billiga produkter och sälja dessa dyrare i Sverige via Blocket/Tradera till en början.

J...

Kategori: Inköp

Sjuk mitt på dagen - när börjar karensdagen?

En anställd blir sjuk och går hem på måndag mitt på dan, och är sedan borta ett antal dagar.

Börjar sjuklönen då på tisdag morgon, på onsdag morgon, eller på tisdag mitt på dan?

Kategori: HR - Personalfrågor

Avdragsgillt - motion i hemmet

Hej,

Jag är egenföretagare (AB), Ute hos kund 100% i veckan. Jag har insett att det finns lite tid för motion och går i funderingar ifall mitt företag har avdragsrätten att investera i exempelvis i en löpmaskin som jag nyttjar. Det är inte ovanligt att ett företag har exemepelvis ett gym för anställda. Alternativet vore att företaget...

Vi söker säljare!

Jag är VD för ett bolag som jobbar med att sälja annonser. Vi söker nu säljare som vill hjälpa oss med att sälja in detta.

Då vi är ett litet och nystartat bolag kan vi enbart erbjuda provision, dock är provisionen bra!

Söker helst någon med tidigare erfarenheter av annonsförsäljning.

Skicka mig ett mejl...

Bokföra bort f-skatt och moms

Har enskild firma och ett överskott på skattekontot.
Hur konterar jag i bokföringen för f-skatt och moms då, för att momskonto och f-skatt konto ska bli rätt i bokföring?

2650 och 2012 har jag i bokföringen.jag kan ju inte ta 1930 kredit då jag ska betala eller 1930 debet då jag får tillbaka moms.
Jag bokför då jag får...

Drop Shipping- Totala avgiften för lågprisprodukter utanför EU

Hej.

Jag har varit vid kontakt med skatteverket, tullverket samt posten gällande denna fråga. Alla bollar över frågan till andra parter och ingen kan ge ett konkret svar.

Säg att vi utför drop shipping med en produkt+frakt för 100:-

Då blir det ingen tullavgift eftersom totalpriset är under 1400:-
...

Kategori: E-handel

Hjälp med timdebitering vid uthyrning!

Hej på er! Nu är läget så att jag ska precis till att skaffa F-skattsedel. Jag har länge stått i startgroparna men inte kommit igång. Nu har jag fått ett erbjudande av en däckfirma som vill hyra in mig så jag måste skaffa f-skattsedeln här rätt så snart så jag kan börja jobba åt dom och kunna debitera dom.

Men jag har ett problem, ja...

Kategori: Allmänt

Vi hjälper ditt företag med er telefoni

Hej,

Vi erbjuder växellösningar, fast telefoni, mobiltelefoni och bredband till små, medel och stora företag. Vår ambition är att leverera en totallösning som kan hjälpa våra kunder att bli mer flexibla i deras vardagliga verksamhet.

Kontakta oss idag för att se över er telefoni.
Det finns både tid och pengar a...

Någon som provat Reklamfixaren?

Hejsan!

Jag hade tänkt att göra ett liiiitet (lite drygt 100 st) utskick med Reklamfixaren.

Tänkte mest höra om det finns någon som provat och vill dela med sig av erfarenheter/tips? Läste någonstans att genomsnittet på svar på direktreklam är 3 %, kan man räkna med det?

Tack på förhand!

...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köpa Facebook-Likes

Hejsan,

Någon som provat att köpa facebook-likes/fans från FBLikes.se? Står att de garanterar att de är äkta människor, så kan man köpa internationella eller bara Svenska.

Men någon som har erfarenhet? 🙂

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur vet jag om företagsnamnet är tillgängligt?

Hej,

Jag ska starta AB och undrar hur jag vet om ett företagsnamn är tillgängligt. Jag vet att jag kan kolla företag på t.ex allabolag.se. Låt mig ta ett exempel av mitt problem.

Låter oss fantisera och säga jag heter John Schmutzil. Jag vill att mitt företag ska heta Schmutzil AB. När jag besöker en sida som allabolag...

Kategori: Allmänt

När ska man fakturera (tidsperspektiv)?

På skatteverket.se står det följande kring när man ska fakturera:

"Fakturor som gäller bygg- och anläggningstjänster ska du utfärda inom två kalendermånader efter den månad du utförde tjänsterna. Andra fakturor utfärdar du enligt god affärssed för den aktuella branschen."

Arbetar inte med bygg- och anläggningstjänser....