Senaste inläggen

Bokföra bort f-skatt och moms

Har enskild firma och ett överskott på skattekontot.
Hur konterar jag i bokföringen för f-skatt och moms då, för att momskonto och f-skatt konto ska bli rätt i bokföring?

2650 och 2012 har jag i bokföringen.jag kan ju inte ta 1930 kredit då jag ska betala eller 1930 debet då jag får tillbaka moms.
Jag bokför då jag får...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Drop Shipping- Totala avgiften för lågprisprodukter utanför EU

Hej.

Jag har varit vid kontakt med skatteverket, tullverket samt posten gällande denna fråga. Alla bollar över frågan till andra parter och ingen kan ge ett konkret svar.

Säg att vi utför drop shipping med en produkt+frakt för 100:-

Då blir det ingen tullavgift eftersom totalpriset är under 1400:-
...

Kategori: E-handel

Hjälp med timdebitering vid uthyrning!

Hej på er! Nu är läget så att jag ska precis till att skaffa F-skattsedel. Jag har länge stått i startgroparna men inte kommit igång. Nu har jag fått ett erbjudande av en däckfirma som vill hyra in mig så jag måste skaffa f-skattsedeln här rätt så snart så jag kan börja jobba åt dom och kunna debitera dom.

Men jag har ett problem, ja...

Kategori: Allmänt

Vi hjälper ditt företag med er telefoni

Hej,

Vi erbjuder växellösningar, fast telefoni, mobiltelefoni och bredband till små, medel och stora företag. Vår ambition är att leverera en totallösning som kan hjälpa våra kunder att bli mer flexibla i deras vardagliga verksamhet.

Kontakta oss idag för att se över er telefoni.
Det finns både tid och pengar a...

Kategori: Söker/eftersöker

Någon som provat Reklamfixaren?

Hejsan!

Jag hade tänkt att göra ett liiiitet (lite drygt 100 st) utskick med Reklamfixaren.

Tänkte mest höra om det finns någon som provat och vill dela med sig av erfarenheter/tips? Läste någonstans att genomsnittet på svar på direktreklam är 3 %, kan man räkna med det?

Tack på förhand!

...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köpa Facebook-Likes

Hejsan,

Någon som provat att köpa facebook-likes/fans från FBLikes.se? Står att de garanterar att de är äkta människor, så kan man köpa internationella eller bara Svenska.

Men någon som har erfarenhet? 🙂

Hur vet jag om företagsnamnet är tillgängligt?

Hej,

Jag ska starta AB och undrar hur jag vet om ett företagsnamn är tillgängligt. Jag vet att jag kan kolla företag på t.ex allabolag.se. Låt mig ta ett exempel av mitt problem.

Låter oss fantisera och säga jag heter John Schmutzil. Jag vill att mitt företag ska heta Schmutzil AB. När jag besöker en sida som allabolag...

När ska man fakturera (tidsperspektiv)?

På skatteverket.se står det följande kring när man ska fakturera:

"Fakturor som gäller bygg- och anläggningstjänster ska du utfärda inom två kalendermånader efter den månad du utförde tjänsterna. Andra fakturor utfärdar du enligt god affärssed för den aktuella branschen."

Arbetar inte med bygg- och anläggningstjänser....

Fackförbund och kollektivavtal

Behöver jag ha kollektivavtal för de anställda i mitt städbolag? Vad ska de tillhöra för fackförbund? Omfattas alla anställda automatiskt av kollektivavtalet?

Mobilabonnemang med pott på företaget för privat bruk

Hej!

Jag ska skaffa en mobiltelefon och tänkte självklart ta den på företaget. Jag vet att det är helt ok för skatteverket om man använder en företagstelefon privat om man har ett fastprisabonnemang. Men min fråga nu är om det är någon som vet vad som gäller om man har ett abonnemang med pott. Är det ok att använda telefonen privat s...

Partners, uppdragsgivare och idéer

Hejsan!

Jag driver företaget Enkel Media här i Stockholm. Vi är inriktade på webbutveckling och webbdesign med inriktning på Microsofts plattformar.

Vi vill väldigt gärna komma i kontakt mer duktiga designers som vill hjälpa oss med interaktionsdesign och webbdesign i allmänhet. Vi finns självklart till förfogande för...

Skicka-vykort-tjänst på "nytt" sätt. Någon som vill hänga med?

Hej!
Jag sitter på en idé som jag tror kan vara rimlig och rolig, men känner att jag behöver någon med mig och lite tips på vägen.

Jag funderar på en tjänst där användare ska kunna skicka egentagna kort med text till vänner och familj. Som ska skickas ut av mig eller någon annan via posten.

Tanken är mycket enke...

Kategori: Affärsidéer

En himla massa fakturor

Hejsan. Jag har en fråga om fakturering vid försäljning. Säg att man säljer småtjänster mellan 10kr och 50kr, hur hanterar jag fakturor på så små belopp? Tjänsten ligger på nätet och försäljningarna överstiger 100 om dagen (till företag). D.v.s ett berg varje dag. Vissa företag beställer c.a 10 gånger i månaden så de 10 kanske man kan klumpa ihop t...

Bestäms maxutdelning år 2012 av 2012 eller 2011 års lönesumma?

Det här är möjligen en väldigt dum fråga, men för säkerhets skull:

Är det total lönesumma år 2011 som ligger till grund för hur mycket utdelning man får ta ut år 2012?

Det borde ju rimligen vara så, eftersom man inte vet hur året utvecklas, men det är ju inte alltid alla regler är rimliga ur vår synpunkt ...

Hur skapa verifikat för utdelning?

När man ger lön till sig själv och andra gör man ju med löneprogrammet (eller för hand) en lönespecifikation, som man ger till bokföringsfirman.

Men vad för verifikat ger man dem om man betalat ut utdelning till sig själv och andra ägare? Har sökt på "utdelningsspecifikation" men det ger inga relevanta träffar.

Man kan...

Hur hanterar man det bäst om man ligger efter med skatten?

10 mars vill Skatteverket ha ca. 100.000 kr av mig.

Jag har fakturor ute på över 200.000 kr, med förfallodag 30 mars.

Jag har frågat kunderna snällt om det är möjligt att få betalt fort, men misstänker att den gubben inte går.

Är det bäst att ta fakturorna och bokföringen och gå till en bank och be om e...

Hur ofta får man ta ut utdelning?

Jag läste nånstans att man får ta ut utdelning en gång per år.
När jag försökt bekräfta att en sån regel finns hittar jag bara formuleringen att utdelning "normalt" delas ut en gång per år. Och då får man ju intrycket av att det är rätt valfritt. Utdelningen ska bestämmas av bolagsstämma, har jag förstått. Vi är två ägare. Räcker det med att...

fskatt hur räkna ut ?

enskild firma redovisar moms och fskatt en gång per månad i bokföringsprogrammet kan man se resultatet varje månad man bokfört.
avskrivningar görs sista månaden på året så det är inte med.

min fråga är hur räknar jag ut rätt fskatt på resultatet varje månad? jag fyller 25 år i år får bara dra 14% i regionalt nedsättning...

Drömmer du/din kompis (webbutvecklare) om "de stora"...

Jag (marknadsförare) och partner (nationalekonom) ska utmana en marknad på internet. Den växer och vi har varit mycket noggranna i utformningen. Vi är den 5/3 i steg 2 i en hårdgranskning av oberoende part efter att resultatet i steg 1 blev mycket bra. Dock saknar vi en webbkunnig (avancerad) som kan producera det vi önskar. Vi vill inte belåna kom...

Hur bokföra felaktig inbetalning av kund?

En kund har felaktigt betalat samma faktura två ggr och dessutom lyckats betala en annan faktura med tusen kronor för mycket. Ska nu återbetala beloppet, men vilket konto bör jag debitera? Det ska ju liksom bli osynligt - utom på bankkontot förstås.
Tacksam för goda råd/