Senaste inläggen

Hur fungerar tävlingar/sponsrade priser

Hej. Om ett företag håller en tävling där priserna i tävlingen är "sponsrade" av andra företag hur fungerar det då med skatten? Som motprestation får dom t.e.x en reklamplats som genererar mer besökare till deras butik.

Vinnaren måste ju alltid betala skatt (<1000kr kontanter <1300kr varuvärde). Om nu då "olles maskintillverkning ab"...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Primera Disc Publisher Pro Xi2

En Primera Disc Publisher Pro Xi2 är till salu!
DVD/CD duplicerare av hög klass som levererar snabbt fantastiska resultat. De som behöver en sådan behöver inte få någon mer beskrivning, ni vet att detta är den mest kvalitativa dupliceraren för kontoret som behöver stora volymer dvd/cd.

Den är i nyskick då den endast producerat...

Kategori: Till salu

Att bokföra vinstpengar?

Hej! Jag har haft en tävling där vinnarna kommer vinna pengar. Jag undrar hur jag ska bokföra detta, måste jag skatta på vinstpengarna? Måste jag lägga på moms? Är det en lön eller vad defineras detta som? Jag är helt nybörjare vad det gäller detta, så förklara gärna för mig, tack!

Packningstejp med eget tryck

Hej!

Finns det någon företag ni kan rekommendera som trycker packningtejp med eget tryck? skall vara endast vanlig text på.

har hittat mängder men många kräver 100st rullar minst, och jag vill inte köpa så många utan 4-5 stycken bara eftersom jag är nystartad.

Finns det någon ni kan rekommendera som kan...

Kategori: Allmänt

Deklarera utan verksamhet?

Startade nytt AB i november, men fick inte momspapper förrän i januari och har inte haft verksamhet förra året. Har nu fått deklarationshandlingar och vet inte om eller hur de ska fyllas i. Kan man bara skriva under "upplysningar" att det inte varit någon verksamhet och sen signatur?

Missvisande Kinesisk annons, headset med eller utan mic?

Hej!

Jag har köpt in 50st headset från Kina. I min förhoppning skulle det inkluderas mic, vilket inte blev fallet.

Som tydligt kan ses på bild 4 är det en mic även i annonsrubriken.

Här är annonsen: Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

avsluta enskild firma

Jag är i tagen med att lägga ner min enskilda firma då den gått dåligt några månader nu.
Jag har börjat med att ändra min preliminärskatt och tänkte nu avregistrera moms, F-skatt och arbetsgivargrejen. När jag skulle göra det kom jag på att jag har en inbetalning kvar från en kund och lite egna fakturor att betala. Kan jag genomföra dessa mo...

Avbryta leasing vid avslut av enskild firma?

Jag har haft en enskild firma i två år men tänker nu kasta in handduken. Jag har tröttnat på att jobba halvt ihjäl mig under sommarhalvåret för att sedan ha nästintill inget det andra halvåret.

Mitt problem nu är att jag tagit en bil på leasing. Jag har bara haft den ett år och har således två år kvar på kontraktet. Hur kan jag "bli...

Radon i Linköping

Tjena.
Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att jobba med radonmätningar och eller radonsanering. Jag har själv gjort en massa mätningar och åtgärder både hos företag, kommuner och privatpersoner. Först och främst så har jag arbetat med själva åtgärderna. Installerat ftx-system, freshar, "radon"fläktar och en massa annat....

Kategori: Söker/eftersöker

Vilket först - årsredovisning eller inkomstdeklaration

Har ett AB och första räkenskapsåret är slut. Jag undrar vad ska man upprätta först - årsredovisninen eller inkomstdeklarationen. Gärna upplysa varför den ena kommer först.

Vill du sälja hos mig?

Jag har i två år drivit företaget Carolines Smyckeskrin där jag säljer handtillverkade smycken och jag har nu bestämt mig för att ta ett nytt steg. Jag kommer framöver att börja sälja produkter även från andra företag som jag väljer ut för att skapa en bra mix. Jag kommer bland annat att börja sälja barnkläder och porslin. Nu letar jag efter fler f...

Kontoutdrag till revisor?

Hej!

jag har en händelse i mitt företagskonto som är en kund jag beställt vara till och skickat till, men fakturan han fick var felaktig och därför kan jag inte bokföra detta eftersom det kommer bli snurrigt när kunden fått annan faktura jag annan, revisor annan.

Min fråga är, revisor bokföringskonsult sköter all pappe...

öppna butik - kostnad?

Hej, jag driver en webshop men funderar på att även öppna en fysisk butik. Jag har börjat att undersöka utbudet och även de kostnader man har för en butik. Vilka kostnader har man för en butik? Dessa kommer jag på
1. hyra (el, värme)
2.kassasystem
3.försäkring
4.butiksinredning
Sedan är det ju sådant som marknadsf...

Hur göra en marknadsundersökning

Om man nu som jag har planer på att starta ett företag/industri.
Hur gör man en bra marknadsundersökning?

Kan man bara ta kontakt med tilltänkta kunder via mail, telefon och fråga ifall dom är intresserade av produkterna?
Eller finns det risk att dom anser det är oseriöst?
Nått annat sätt att tillgå?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Försäljning mot provision

Hej!

Söker ett säljföretag som kan sälja mina tjänster. Jag driver ett företag som sysslar med SEO/Sökmotoroptimering. Tanken är att ni säljer mina tjänster till företag och när ni säljer så får ni betalt.

Priserna rör sig från 300:- per månad och uppåt, till en fastpristjänst för 2500:-

Vi kan diskutera...

Apportegendom vid bildande av AB

Såvitt jag förstår måste en revisor intyga att man har det man säger sig ha för att kunna använda utrustning som apportegendom. Hur går man tillväga och vad kan det kosta? Måste man ha kvitto på allt? Är en apparat som har några år på nacken men ändå funkar perfekt utan värde? Hur räknar man, ska revisorn se kvitton eller varan för att skriva intyg...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta bildemontering?

Hej jag vill starta en bildemontering.
Jag undrar hur man ska hitta kunder som regelbundet vill köpa bildelar?

Kategori: Affärsidéer

TM-Bolag, med lång erfarenhet, söker nya uppdragsgivare!

Hejsan kära företagare!

Jag och en god vän till mig har jobbat inom försäljningsbranschen i många år, inom olika typer utav försäljningsområden och olika typer utav befattningar!
Vi har jobbat inom olika typer av försäljning och vårt eget bolag är relativt nystartat, vilket gör att vi nu söker efter nya samarbetspartners/uppdr...

Bli först på marknaden!

Återförsäljare sökes! Vi söker någon som blir vår mellanhanden i Sverige. Du kan få storkunds rabatt för order om minst även 10 enheter. Vi vill gärna rekommendera vår hemsida: www.rocht.com där du kan få ytterligare information om alla våra produkter.Vi har exklusiva rättigheter för...

Säljare sökes i Norr om Skåne

Link Up AB är ett ungt företag som jobbar med att hjälpa företag med kompletta kommunikationslösningar. Det genom att sälja Ip-växlar, Ip-telefoni, mobilväxlar, mobilabonnemang via partners. Vi erbjuder våra kunder allt ifrån mjuk- och hårdvara till installationer och utbildningar. För oss betyder efterarbetet samt en långsiktig relation med kunde...