När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag ska ta ut föräldrapenning till sommar tänkte jag men har inte koll på hur det fungerar. Vad gäller vid enskild firma? Någon här som har erfarenhet?
Jag har mer eller mindre nolltaxerat de sista 3 åren så har inte tagit ut så mycket pengar men lön tar man väl aldrig ut i EF så jag förstår inte hur man beräknar detta.
Försäkringskassan behöver fastställa din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) för att veta hur mycket de ska betala ut till dig. (SGI ligger till grund för både sjukpenning och föräldrapenning.)
SGI baseras på hur stora nettointäkter du har haft, om du inte är i uppstartsskedet (som jag tror är de första 2-3 åren) då du kan få en schablonmässig SGI baserat på vad du skulle ha tjänat som fastanställd.
Angående taxerade kontra verkliga intäkter skriver de såhär på FK:s hemsida:
"[b]Inkomst av näringsverksamhet
När du är egen företagare redovisar du inkomst av näringsverksamhet till Skatteverket. Den inkomst som ligger till grund för beräkningen av din sjukpenninggrundande inkomst blir inte alltid samma som underlaget för skatteberäkning.
När Försäkringskassan beräknar din sjukpenninggrundande inkomst kan den summa som du redovisar under ”Överskott” eller ”Underskott” i deklarationen öka eller minska om du har använt dig av expansionsfonder eller periodiseringsfonder.[/b]"
Utifrån det tror jag inte att SGI blir "nollad" därför att du nolltaxerar. Jag har själv aldrig använt expansions- eller periodiseringsfonder, men de brukar fråga om det när jag lämnar in nya uppgifter.
Snårigt är det, så mitt råd är att först läsa lite på FK:s hemsida så att du lite hum om grundbegreppen, och sedan ringa och fråga hur det blir i ditt fall.
De brukar faktiskt alltid vara väldigt hjälpsamma!
Oh, tack för utförligt svar! :)
Ja så utförligt det kan bli förstår jag. Jag brukar ha lätt för sådana här saker men detta är fan i mig en djungel med fallgropar och allt :unsure:
Ska göra som du sa. Läsa på lite till och ringa dem,
Tack igen!
Man gjorde om reglerna för något år sedan men tidigare var det så att man för att få ut sgi beloppet vid barnafödande var man tvungen att ha den om jag inte minns fel i 8 månader före utaget. Jag kan hålla med om att det är krångligt. Själv hade jag skriftligt när man ville ändra men jag fick rätt i högre instans. Nu tror jag att det är max 4 år mot tidigare max 5 år.
Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.