När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Nej se det såhär.
Om du säljer en parfym för 125:- inkl moms så är ju 25:- moms och dom skall skattemyndigheten ha. Så du som företagare har ju då fått in 100:- i ditt företag.
Sedan köper du parfym för 50:- inkl moms så är ju 10:- av dom 50:- moms. Så kostnaden för dig är då 40:-
Sedan om du köper parfymen för 40:- plus 10:- moms och säljer den för 100:- + 25 moms. Så skall du ha tillbaks 10:- av SKM och du skall betala 25:- till skm. Så summan summarum är att du är skyldig skm 15:-
Hans
Man kvittar ju all moms för inköp mot all moms för inkomster.
Men se det såhär.
All moms som kunder betalar till dig är inte dina pengar utan skatteverkets. Och all moms du betalar för dina inköp betalar skatteverket tillbaks till dig.
Det är ju därför jag i exemplet ser 100-40 som din vinst för just denna affär.
Hans
Okej.
Så när en kund köper en vara av mig, så får jag inte tillbaka den momsen som står på kvittot han får ?
Utan jag får endast tillbaka moms av tex varor jag köper in ?
Helt riktigt.
Och altså ännu värre. Den moms som står på dom kvitton kunden får av dig. Den skall du skicka till skattemyndigheten. Dom kan du inte behålla.
Hans
Absolut gör han det.
Sedan hoppas jag att du inte har ett byggföretag för då gäller lite andra regler.
Sedan om du säljer en pryl till en kund och denna kund är ett företag. Så kan ju denna kund få tillbaks momsen.
Så om kunden betalar 125:- till dig så är ju 25:- ev det moms. Dessa 25:- skall ju du skicka skm. Men kunden får sedan tillbaks dom 25:- från skm. Och det är ju helt i sin ordning. På detta sätt blir det bara sista ledet i försäljningen (privatpersonen) som får betala momsen.
Hans
Nejnej, det är en e-handel :)
Min sista fråga här...
När företagare köper något till företaget etc skrivarpapper, så säger dom att dom drar av det på momsen ? vad menar dom då ?
I min tanke menar dom att drar av det på momsen dom betalt in ? Är det samma moms som jag får tillbaka ? då behöver man ju inte dra av de på momsen utan det kommer tillbaka automatiskt ? :s
Om du KÖPER ex skriverpapper. Då betalar du ju pappret och moms.
Och eftersom du sköter din bokföring och sedan skickar in in momsrapport så får du tillbaks momspengarna från skm . = drar av momsen.
Hans
En enkel kurs i företagsekonomi är ganska bra att ha vad man än sysslar med det är då lättare att även om man ej håller på med det vet vad som sker och inte famlar i blindo. Det är ju nästan som att gå med ögonbindel och hoppas att man kommer rätt.
Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.