skattskillnader AB och enskild firma

14
Jag trodde att jag förstod skillnaden i skatt mellan AB och enskild men nu när jag har försökt tyda skatteverkets broschyrer så är jag inte så säker mer.
Hur fungerar det egentligen?
I enskildfirma har man inkomstskatt och egenavgifter ca 31 +30% eller liknande
i AB betalar man sig själv lön så alltså skatt & arbetsgivaravgifter hur mycket ungefär? 31+31 %?
men betalar man sen efter detta bolagsskatt på vinsten? Då betyder det ju att jag först betalar skatt på min vinst och sen skatt
när jag året efter tar ut det i lön?
eller tänker jag fel?
394
1
Ja du tänker rätt. I ett AB får man först betala bolagsskatt (26,3 %) på utdelningen och sedan skatt på 20-55 % hos mottagaren innan utdelningen kan användas privat.
Ulf Bjarme
2066
22
Nja. Företaget betalar skatt på vinsten. Om du tar ut lön minskar vinsten. Om du betalar ut lön först året efter kommer du få högre vinst första året och betala skatt på denna, å andra sidan kommer du betala mindre skatt nästa år då företagets vinst kommer minska med den lön du tar ut.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Jonathan har ju helt rätt där. Sedan har du ju alternativet i ett AB att ta ut skattade pengar som utdelning och bara betala 20% skatt på dom. Här finns det ju en schablonsumma som kan tas ut (eller om man betalar mycket löner så kan man enligt en formel ev få fram ett högre belopp) Kom dock ihåg att utdelningen inte är pensionsgrundande och den påverkar ej sgi (sjukpenning) Hans
2360
49
Det talar för att ha enskild firma och inte minst i starten då SGI kan vara bra som skydd vid olika tillfällen. Att stirra sig blind på pensionen tycker jag man ska akta sig för. Det är viktigare att leva gott i 45 år än kanske några år som pensionär, däremot att investera pengarna i företaget kommer att ge bättre avkastning i framtiden än pension i ett hål. Man har på ett annat sätt tillgång på sina pengar på ett helt annat sätt än AB samt mindre administration och kostnad i EF. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
90
1
Ni får inte missa att nämna att du aldrig kan ta ut lön i EF. Det är egna utag och du blir skattad för vinsten. Det som någon kallar lön i EF är alltså ett eget uttag om man äger ett enskild firma. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.