Senaste inläggen

Hur många använder Yahoo idag i Sverige?

Någon som vet hur många procent som använder sökmotorn Yahoo när de söker? Skulle vara intressant att se några siffror på det :nicka

Kategori: E-handel

Bokföra privat köp på företagskortet

Hej,

Jag råkade använda företagskortet på en internetbetalning som egentligen är en privat utgift.

Hur bokför jag detta?

Tack på förhand!
Martin

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Föräldrapenning med enskild firma

Hej!

Jag ska ta ut föräldrapenning till sommar tänkte jag men har inte koll på hur det fungerar. Vad gäller vid enskild firma? Någon här som har erfarenhet?

Jag har mer eller mindre nolltaxerat de sista 3 åren så har inte tagit ut så mycket pengar men lön tar man väl aldrig ut i EF så jag förstår inte hur man beräknar...

Kategori: Allmänt

Måste man vara ansluten till fackförbund och kollektivavtal ?

Måste man vara ansluten till ett fackförbund och ha kollektivavtal i ett bolag som jobbar med flyttstädning? Kan de anställda gå med i detta iallafall?

Lägsta lönerna för reklamutdelning och flyttstädning

Var får man reda på lägsta lönerna för reklamutdelning och flyttstädning?

Funkar idén och vad är nästa steg?

Hej.

Jag har en idé, ( vet inte om det är dum att lägga ut den på ett forum men ) den går ut på att tillverka en plastfilm till villafönster och för skyltfönster.
Filmen ska vara helt klar och komma i flerpack ( kanske 5-10 ), arken ska vara tätt ihopsatta där man kan dra av lager efter lager när rutan blivit smutsig.
...

Kategori: Affärsidéer

få tillbaka moms?

Hej.

Jag har väldigt förvirrad hur detta fungerar egentligen med att få tillbaka moms.

Får man tillbaka all moms man betalt?

Måste veta detta, skall jag räkna momsen som min vinst oxå ?

Exempel jag säljer en parfym för 100sek och då är det 25 kr moms, ska jag räkna momsen som min vinst oxå...

Företag och syr upp kläder!

Hej! Jag håller på att utveckla ett eget klädmärke och söker ett företag som syr upp kläder, helst utomlands. Tacksam för svar 🙂

Kategori: Söker/eftersöker

Hur fungerar tävlingar/sponsrade priser

Hej. Om ett företag håller en tävling där priserna i tävlingen är "sponsrade" av andra företag hur fungerar det då med skatten? Som motprestation får dom t.e.x en reklamplats som genererar mer besökare till deras butik.

Vinnaren måste ju alltid betala skatt (<1000kr kontanter <1300kr varuvärde). Om nu då "olles maskintillverkning ab"...

Primera Disc Publisher Pro Xi2

En Primera Disc Publisher Pro Xi2 är till salu!
DVD/CD duplicerare av hög klass som levererar snabbt fantastiska resultat. De som behöver en sådan behöver inte få någon mer beskrivning, ni vet att detta är den mest kvalitativa dupliceraren för kontoret som behöver stora volymer dvd/cd.

Den är i nyskick då den endast producerat...

Kategori: Till salu

Att bokföra vinstpengar?

Hej! Jag har haft en tävling där vinnarna kommer vinna pengar. Jag undrar hur jag ska bokföra detta, måste jag skatta på vinstpengarna? Måste jag lägga på moms? Är det en lön eller vad defineras detta som? Jag är helt nybörjare vad det gäller detta, så förklara gärna för mig, tack!

Packningstejp med eget tryck

Hej!

Finns det någon företag ni kan rekommendera som trycker packningtejp med eget tryck? skall vara endast vanlig text på.

har hittat mängder men många kräver 100st rullar minst, och jag vill inte köpa så många utan 4-5 stycken bara eftersom jag är nystartad.

Finns det någon ni kan rekommendera som kan...

Deklarera utan verksamhet?

Startade nytt AB i november, men fick inte momspapper förrän i januari och har inte haft verksamhet förra året. Har nu fått deklarationshandlingar och vet inte om eller hur de ska fyllas i. Kan man bara skriva under "upplysningar" att det inte varit någon verksamhet och sen signatur?

Missvisande Kinesisk annons, headset med eller utan mic?

Hej!

Jag har köpt in 50st headset från Kina. I min förhoppning skulle det inkluderas mic, vilket inte blev fallet.

Som tydligt kan ses på bild 4 är det en mic även i annonsrubriken.

Här är annonsen: http://www.dhgate.com/new-earphone-headset-headphone-for-ipod-3g/p-ff80808130b922e80130daa9cceb4411.html

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

avsluta enskild firma

Jag är i tagen med att lägga ner min enskilda firma då den gått dåligt några månader nu.
Jag har börjat med att ändra min preliminärskatt och tänkte nu avregistrera moms, F-skatt och arbetsgivargrejen. När jag skulle göra det kom jag på att jag har en inbetalning kvar från en kund och lite egna fakturor att betala. Kan jag genomföra dessa mo...

Avbryta leasing vid avslut av enskild firma?

Jag har haft en enskild firma i två år men tänker nu kasta in handduken. Jag har tröttnat på att jobba halvt ihjäl mig under sommarhalvåret för att sedan ha nästintill inget det andra halvåret.

Mitt problem nu är att jag tagit en bil på leasing. Jag har bara haft den ett år och har således två år kvar på kontraktet. Hur kan jag "bli...

Radon i Linköping

Tjena.
Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att jobba med radonmätningar och eller radonsanering. Jag har själv gjort en massa mätningar och åtgärder både hos företag, kommuner och privatpersoner. Först och främst så har jag arbetat med själva åtgärderna. Installerat ftx-system, freshar, "radon"fläktar och en massa annat....

Vilket först - årsredovisning eller inkomstdeklaration

Har ett AB och första räkenskapsåret är slut. Jag undrar vad ska man upprätta först - årsredovisninen eller inkomstdeklarationen. Gärna upplysa varför den ena kommer först.

Vill du sälja hos mig?

Jag har i två år drivit företaget Carolines Smyckeskrin där jag säljer handtillverkade smycken och jag har nu bestämt mig för att ta ett nytt steg. Jag kommer framöver att börja sälja produkter även från andra företag som jag väljer ut för att skapa en bra mix. Jag kommer bland annat att börja sälja barnkläder och porslin. Nu letar jag efter fler f...

Kontoutdrag till revisor?

Hej!

jag har en händelse i mitt företagskonto som är en kund jag beställt vara till och skickat till, men fakturan han fick var felaktig och därför kan jag inte bokföra detta eftersom det kommer bli snurrigt när kunden fått annan faktura jag annan, revisor annan.

Min fråga är, revisor bokföringskonsult sköter all pappe...