K10 vid förlängt räkenskapsår?

18
Startade AB i höstas och har förlängt räkenskapsår (även om det verkar som att Skatteverket inte riktigt fattat det). I deklarationen nu så står det att jag ska lämna bilaga K10. Stämmer det och - i så fall - hur fyller man i en sådan?
18
Svarar själv, efter koll med Skatteverket. Jodå, man ska tydligen lämna K10 även om man inte gjort bokslut. Fick väl ingen riktigt förklaring, men men... Och att fylla i den var ju inte så svårt, om man bara tog det lugnt och läste instruktionerna! 8)
6
Jag är i samma sits, tänkte passa på att fråga, vad fyllde du i rutan "antal andelar 20110101"? Jag ägde ju 0 andelar du men det kan man inte fylla i. mvh Fredrik
18
Jag var lite snabb när jag skrev att det var bara att fylla i. Enligt det felmeddelande som dyker upp om man försöker skriva 0, så ska man inte lämna K10 i detta fall: "Du har angett att du äger 0 andelar och då ska du inte fylla i bilaga för Kvalificerade andelar i fåmansföretag. Det är bara den som äger andelar vid årets ingång som har rätt att beräkna gränsbelopp. Du kan välja att ta bort bilagan genom att klicka på länken 'Ta bort' längst ned på sidan, eller fortsätta registrering av bilagan genom att ange antal ägda andelar med antal större än 0." Vilket ju känns korrekt på något sätt. Jag var hos en revisor idag och de hade också problem med detta och skulle kolla med Skatteverket hur det ligger till. De har lovat att meddela mig, jag postar när jag får mer info.
18
Nu har jag fått revisorns svar, efter deras kontakt med Skatteverket. "Första året då bolaget startats eller köpts så blir blanketten mycket oinformativ, endast nollor står angivna just pga att man inte äger andelarna vid årets ingång och detta delat med totala antalet andelar blir ju noll… Blanketten måste därför inte lämnas in och därav stoppmeddelande på hemsidan. Om man ändå vill lämna in K10 elektroniskt så kan man skriva att man äger 1 andel vid årets början och sedan förklara detta i rutan för övriga upplysningar." Jag tog bort bilagan, och under "annan anledning" angav jag att jag startat bolaget under året.
6
Perfekt.. Tack för svaret. Jag gör samma sak.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.