Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 14 år sedan

Bokföra momsinbetalning


Hej,

Jag har deklarerat momsen för första gången. Nu ska jag betala in ca 5000 kr till skatteverket.

Jag har läst någonstans att man ska nollställa momsen på nåt sätt, men jag förstår inte hur.

Hur bokförs detta?

Tack på förhand!
Martin
Skulle vara väldigt tacksam om någon vill förklara för mig.

Mvh
Martin
Toppskribent
1324
5
Detta med moms är ju en rundgång. Ett exempel. Din momsperoid är kvartal och du skall deklarera momsen för första kvartalet 2012 (dvs jan - mars)

Under perioden har du gjort 2 saker för att göra det enkelt. Du har ju fler och får lägga ihop dom.

Du har sålt för en summa av 30000:- plus moms. Så kunden betalade dig 37500:- och du bokförde dom 7500:- på konto Kredit 2611.
Sedan har du handlat för 10000:- plus moms och du betalade alltså 12500:- och bokförde då momsen på 2500:- Debit 2641.

Därav fick du att du skall betala moms på 5000:- när du tar ut momsrapporten.
Men nu måste du då nolla momsen för hela perioden. Du lägger då in en verifikation på sista dagen i perioden (31/3 i detta fall) Att du använder denna dag är mycket viktigt.

Och den blir då
2641 Kredit 2500:-
2611 Debit 7500:-
2650 Kredit 5000:-

På detta sätt är då momsen för hela perioden 0 för både 2611 och 2641. Och du har parkerat skulden på 2650.

Sedan skall du ju betala momsen den 12 maj.
Och när du betalar bokför du.
2650 Debit 5000:-
1930 Kredit 5000:-

Så nu är alla momskonton noll.

Hans
Tack för det väl förklarande svaret Hans!

Mvh
Martin
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.