Marknadsförings hjälp

4
Jag är formsprutnings- och produktionstekniker och tanken är att starta eget inom detta område. Någon som har några tips och ideer hur man kan marknadsföra detta. Fokus är mot andra företag men även konsumenter om man hittar ett bra produkt att tillverka i plast.
Är mycket tacksam för alla svar.
2066
2
Vad kan man tillverka på detta sätt och vilka volymer krävs för att det ska vara rimligt?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
367
46
Först och främst vill jag uttrycka min glädje och beundran över att du vill tillverka saker. Producera istället för att importera. Det är bara sådana företagare som leder till tillväxt i landets ekonomi.Du är värd all uppmärksamhet och stöttning som finns. (Importörer som vill kränga billiga saker från lågprisdiktaturer eller rot & rut-leverantörer som lever på skattesubventioner drar bara ner BNP) Har du redan maskinell utrustning? Du har ju redan ett viktigt kapital i ditt yrkeskunnande. Har du tillräcklig branschkunskap om konkurrensläget? D.v.s. känner du till om det finns produkter som dina etablerade konkurrenter har svårt för att leverera? Vanligt är att nya uppstickare erbjuder sig att leverera små serier, testserier, provserier, är mer personliga och serviceminded d.v.s hungriga och kan ställa upp med kort varsel. Producera på helger och semesterperioder o.s.v. och på så sätt visa leverantörsfördel. Den gamla hederliga s.k. Gnosjöandan, som varit så avgörande för svenska industriella framgångar innehöll bl. a. entrepenöriella inslag som att om någon anställd fick för sig att starta eget så erbjöds han att till en början få bli underleverantör till sin f.d. arbetsgivare -finns det någon sådan möjlighet i ditt fall? Finns det speciella produkter som du föredrar att tillverka eller rättare; Speciella sektorer/ produktgrupper/branscher som du gillar mer än andra? Tänker du sälja själv eller anlita proffs? Har du gott om stålar eller behöver du låna? M.a.o. har du finansieringen klar? Allt det här är ju sådant som ligger under vattnet på det isberg som marknadsföring innebär. Marknadsbearbetningen som sådan är den traditionella. Kartlägg och bearbeta alla som köper in sådana varor som du vill tillverka. Återkom gärna så skall du få ett antal bearbetnings- och påverkanmodeller som industrin använder i sin marknadsföringsmix. Lycka till! Imre.R
Redaktuellt
10
Vill börja med att tillägga att jag helt saknar erfarenhet men ville ändå tillägga något för att du kanske har nytta av det eller om någon kan komma med egna erfarenheter från området. Det som i mitt huvud låter smart är att skaffa någon utställningsbandaroll (sån man har på mässor) med företagsnamnet på m.m och ställa sig på ett torg med sina produkter/tjänster och tjöta lite med dem lokala. Känns i min värld som man kan skaffa sig mycket kontakter på det viset om det nu inte är så att telefonförsäljarna som står på köpcenteran har förstört konceptet. Har någon erfarenhet och provat på detta får ni gärna svara på hur det fungerar. Mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.