Hjälp med NE-blankett inför e-deklaration

17
Hej
Jag har en enskild firma och nu är det dags att fylla i NE-blankett som bilaga till deklarationen. Jag ska e-deklarera. Det är andra året som jag gör detta och har några funderingar som någon kanske kan hjälpa mig att reda ut.

Jag använder mig av SPSC Administration 500 som bokföringsprogram och där kan jag ju ta fram en balansrapport. Min första fråga redan här är: Jag ska ju deklarera för 2011, för dig som använder SPCS, vilken kolumn ska jag titta på? Period eller utgående balans?

Min andra fråga ang NE-blanketten. Raden "Kassa och Bank" dvs B9, är det samma sak som checkräkningskonto? Om checkräkningskontot är ett minusbelopp, hur skriver man in det i NE-blanketten? Vad jag kan se går det inte att skriva in minus-belopp.

Sedan undrar jag över Eget kapital. I min balansrapport från SPCS har jag kontona 2010, 2012 och 2013 där det tillsammans blir en slutsumma för eget kapital. Sedan har jag en kolumn med skulder där jag har kontot 2560 (momsen). Eget kapital och skulden blir då en totalsumma. Men enligt NE-blanketten så ska man ta tillgångar - skulder för att få fram det egna kapitalet. Resultatet i NE stämmer dock inte med vad jag har i Balansrapporten i SPCS. Vad gör jag för fel? Vad har jag missat?

Jag har flera frågor men börjar med detta!

/Jessica
1324
2
Det är ju tråkigt när man använder ett bokföringsprogram som inte matchar NE och förenklat bokslut som man använder. Om du har ett checkräkningskonto med kredit så kontot är minus så får man väll nolla B9 och lägga minuset på B13. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.