Senaste inläggen

Sänka kostnaden för Bokföring http://ecentralen.se/

Hejsan,
Jag vill tipsa om en tjänst vars syfte är att sänka kostnaden för bokföring. Kolla in länken http://ecentralen.se/ - Där finns info om hur du kommer vidare.

MVH Gunnar

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta eget fastighetsservice

Hej på er!

Går i tankar att starta eget med inriktning på fastighetsservice.
Inriktning mot privatpersoner som äger fritidshus eller villa...

Någon som gett sig på detta som kan ge lite bra tips?

MVH Mange

Kategori: Affärsidéer

Föra över privata inventarier till enskild firma!

Kan man flytta över inventarier som är inköpta för privata pengar när den enskilda firman var vilande och som nu är uppstartat igen?

Bokslutsunderlag R1/R2 - Kundfordran fg år

Hej igen,

Sitter med det förenklade bokslutet och får inte ihop det på bokslutsunderlag R1/R2 (Försäljning). Det som snurrar till det är Kundfordran föregående år.

Bakgrund:
Bokslut 2010 fanns en kundfordran på 5091 kr som står i ruta B7.
I bokföringen är det bokfört: "Kundfordran"/"Försäljningskonto"

Avdrag för bredband EF

Hej,

Får avdrag för bredband i EF göras? Firman drivs hemmifrån.

Bredbandet är en förutsättning för att få inkomster i företaget. Utan bredband inga inkomster alltså. Har läst en del och förstått att bredband inte är avdragsgillt eftersom Skatteverket anser att man skulle haft kostnaden privat ändå. Tycker ändå att det...

Ta ut mer lön vissa månader?

Är det ok att ta ut mer lön vissa månader än andra (AB)?

Ponera att man brukar ta ut 25.000 i månaden, är det ok att då ta ut låt säga 55.000/månad ett par månader och sen återgå till 25.000 igen?

Borde inte vara några problem kan jag tycka, men det går ju att använda för att få lägre vinst att skatta på. Och om det gå...

Avdrag för lokal i egen bostad EF

Hej,
Får man som EF göra avdrag för lokal/arbetsrum i bostadsrätt enligt schablonavdrag 4000 kr även om det inte är ett särskilt rum som används? Sitter vid köksbordet och sköter firman. Övriga förutsättningar uppfylls.
Tack på förhand!

Restaurangerfarna sökes som bollplank och gratistestare!

Hejsan!
Jag håller på att ta fram en ny tjänst som ska hjälpa restauranger få fler gäster.

Jag skulle gärna bolla konceptet med någon som har erfarenhet från restaurangbranschen.

Så hör gärna av er om ni är har intresse för branschen!

Med vänlig hälsning
Joakim

Kategori: Allmänt

Onlineverktyg för brainstorming

Någon som känner till några verktyg eller plattformar för att köra brainstorming online? Gärna visuellt där man lätt kan följa vad de andra i gruppen tycker och tänker.

Alla tips är välkomna!

Kategori: Allmänt

Första årsredovisning för enskild firma

Hej!
Jag är en ny företagare och det är för första gången som jag ska skicka deklarationen i den här statusen.
Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig med förklaringen - "step-by-step"- vad jag borde göra när det är dags att deklarera.
Jag har lämnat min bokföring till en bokförare, men deklarationen vill jag göra på egen...

Skatteavdrag för enskild firma och privat?

Min fru är både anställd och har enskild firma på deltid, som ska köpa en dyr maskin att dra av före skatt. Säljaren har leasing hyrköp eller kontant. Det kan bara dras av i företagsbiten till 100%?

Osäkert i så fall om inkomsterna täcker utgifterna så man får ta av pengarna från anställningen.
Enda lösningen jag ser är att m...

Bokföra bilförmån

Om en anställd har bilförmån på 3.258 kr/mån kan ja bokföra den så?

7010...D...29 155
7510...D...10 184
7512...D....3 258
7519..............K...3 258
2710..............K...7 993
2730..............K..10 184
1940..............K..21 162

Skatt och soc avg räknar jag belopp...

Köpa mat tex?med företagskortet

Hej!

Hur är det nu, jag är nystartad företag så jag tar inte ut någon lön på ett bra tag från mitt företagskonto och privat har jag just nu ingenting.

Kan jag använda mitt företagskonto och köpa tex mat med? till mig privat alltså? Skall jag bara spara kvittot ? t.ex om jag äter på restaurang eller liknande? och bokför...

Kategori: Inköp

Vad gör jag meds kundens moms?

Hej!

Jag hittar inte svaret på min fråga här på forumet angående moms.

Jag bedriver ett byggföretag och som företagare köper in material inkl moms. Sedan debiterar jag samma summa för material till kunden inklusive moms. När jag skickar faktura till kunden då blir det ju materialmoms som utgående, fast jag har bokfört...

eget utag av lagret

funndera på att ta ut saker från vårat lager och undra om man måste skriva sak för sak eller om det räcker att skriva utag av lagret och sen vad summan bli av värdet och momsen?

är det någon som kan hjälpa mig med detta ??

Lön program för bara för överföring till bank!?

Hej!
Jag håller på letar som en galning efter ett enkelt sätt att överföra löner via fil till bank.

Alltså. Vi ganska många personer som varje månad får lön av oss. Summan varierar då de arbetar på uppdragsbasis.

Idag så matar vi in alla löner manuellt via nordea vilket fungerar bra. Men nu byter vi till SEB och...

Kategori: Söker/eftersöker

Fritt eget kapital - Likvida medel

Kan någon förklarar (på ett begripligt sätt) skillnaden mellan Fritt eget kapital och Likvida medel, för en oinvigd styrelseledamot?
Är det alltid lika med vad man kan plocka ut från banken?

Jag har Enskild firma (Norsk) och får fakturor från Sverige

Hejsan..
Det är nämligen så att jag driver några klubb koncept här i Norge och ibland så hyr jag in Discjockeys från Sverige. Nu när jag kollat lite närmare på detta så är det flera som kommit med kontant fakturor och org nr som = deras person nr.
Är det okej att betala dom bara? funkar detta för min räkneskapsförare? och kan jag hamn...

Vad gjorde jag egentligen idag?

Ja, vad gjorde du idag? Hur mycket tid lade du på att kolla Facebook, laga/äta mat, resor till och från jobbet, träna, plocka upp efter barnen och hänga i tv-soffan? Vissa dagar går till historien andra dagar tillhör de mer vanliga vardagarna. Men hur ser en vardag ut?

Statistiska centralbyrån har under ett antal år bet...

Kategori: Nyheter

Använda aktiekapitalet (50k) till att starta dotterbolag?

Hej,

Vet någon om man kan använda delar av aktiekapitalet på 50k som man måste sätta in när man startar AB i Sverige till att starta dotterbolag i ett annat land? Det vill säga, kan jag föra över pengarna till landet jag ska ha dotterbolaget i och använda dessa (delar av 50k) som aktiekapital där?

Tacksam för svar!