Internet försäljning till land i EU

22
Var hittar jag hur momsen och försäljningen ska redovisas.
Registrera sig för moms i annat EU land?

Leverans sker från sverige och leverans sker direkt från leverantör i samma EU land.

Tack på förhand
1324
2
Är köparen privatperson eller företag? Hans
22
Både privat och företag
1324
2
Vad som gäller om du levererar direkt från lager i det land kunden sitter är jag inte så insatt i. Men om du levererar från Sverige är det klara regler . Säljer du till privatperson så debiterar du 25% moms och bokför som om det vore en svensk kund. Säljer du till ett företag så måste företaget visa dig att det är ett företag och att dom har ett VAT nummer. Detta nummer skall du ha med på fakturan/kvittot. I det fallet skall du sälja utan moms. Sedan skall du en gång per kvartal till Skatteverket redovisa alla VAT nummer du sålt till och summan på en kvartalsrapport. Det åligger även på dig att kolla upp att VAT numret är giltigt och att det verkligen är rätt VAT nummer för kunden. Hans
22
Hej Tack för svar. Vore tacksam om hänvisning till var jag kan läsa om detta? Jag misstänker att om leverans sker från anlitad leverantör i danmark så bokförs det på samma sätt som om det sålts i sverige och ev ingående moms från leverantören till mig som säljare behandlar jag som inköp i sverige?
1324
2
Jag gick för några år sedan skattemyndighetens infoträff angående varuhandel med utlandet. Så det är där det sitter kvar i huvudet. Sedan har ju skattemyndigheten en skrift på sådär 50 sidor. http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800028638/56004.pdf Sedan vet jag att det var lite konstiga regler när man importerade (från land utanför EU) till slutlandet direkt . Men hur det var inom EU har försvunnit i mitt huvud. Ev kan det vara olika regler om det danska företaget importerat eller inte. Hans
22
Hej Mycket tack för engagemanget. Tack för länken, ska sätta mig in i denna djungel. Vh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.