När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vår butik känner av lågkonjunkturen precis som många av de väletablerade företag som finns i vår kommun. Lågpris varuhusen poppar upp som svampar ur marken och tar marknad.
Vi behöver göra något för att kunden ska välja oss! Vi är ett litet företag, med 4 anställda, varav 3 i butiken och 1 på administration.
Det vore intressant att få ta del av era tips och ideer för en ökad kundtillströmning! Hur har ni gjort? Vi använder oss av facebook, strategisk annonsering i kommunen , och det ger en viss effekt. Små effektiva detaljlösningar eftersökes🙂
Jag hoppas vi får flera svar på denna tråd då jag vet fler vill har tips om detaljhandel. Och så länge har vi en del [url=http://www.foretagande.se/butiksforsaljning/][b]tips om försäljning i butik[/b][/url] här och vi ska jobba på att ta fram mer artiklar om detta snarast.
Hej,
Jag tror ni behöver göra en kundströmsanalys för att hitta kalla och varma ytor i butiken.
Analysera säljplatser och vara aktiv med nya idéer framförallt på gavlarna längs kundvarvet. Så kunderna känner att butiken känns aktiv och aktuell hela tiden. Så kunderna (gästerna) kan rekommendera vidare butiken till bekanta, vänner och kollegor.
Jag skulle nog försöka fixa [b]indragare[/b] till butiken i form av exempelvis flyers, sociala medier och produkter i butiken.
Sedan skulle jag ta en titt på kundservicen och se till att den är på en hög nivå. Kunderna blir då era säljare som i sin tur rekommenderar er butik för ni hade en trevlig och hjälpsam personal.
Enkla knep för bra kundservice skulle jag hävda är att ge kunden LÖN (leende, ögonkontakt och nickning) samt att övertyga kunden i säljsamtalet istället för att övertala för att skapa en win-win situation.
Det framgår inte vilken typ av butik ni har, men personligen vill jag uppmuntra kreativitet. I grunden ligger dock ett faktum, och detta är att möta det behov som målgruppen har. Många leverantörer gör tyvärr det stora misstaget att tro att produkten eller tjänsten man erbjuder är detsamma som kunderna har.
Driver man en detaljhandel fyller varorna i sig, bara en liten del köparens många gånger mer komplexa behov. Utöver detta kommer b.la sådant som att bli sedd och lystnad till, ett behov som vi i folkmun brukar möta med det som kallas för "service":)
Att driva en detaljhandel är att befinna sig i upplevelseindustrin, ju bättre upplevelse desto lojalare kunder och lojala kunder är sin tur våra bästa ambassadörer.
Nu till kreativiteten... Gör sådant som man inte förväntar sig från er, skapa "snackisar", våga gå utanför gamla, mossiga och beprövade metoder. Våga vara lite "wild and crazy". en bra måttstock på dessa idéer är sådana som vi många gånger kommer på, men som vi snart viftar bort för att vi försöker vara logiska och funderar över vad folk ska tycka.;)
Sätt er tillsammans under en halvdag och var kreativa, varje galen idé skrivs ner och dokumenteras (detta är inte detsamma som att den måste genomföras). när detta är gjort börjar ni överblicka vad ni har fått fram, med frågor såsom... vad kan vi göra på en gång, vilka idéer kan vi kombinera, vad vill vi väcka för reaktioner just nu, hur avgör vi om dessa varit lyckade?
Sist men inte minst fråga efter idéer från dem som betyder mest... era kunder
Hej!
Vilken bransch är ni i?
Är ni populära?
Har ni funnits länge?
Hur mycket folk bor det på orten?
Hur stor yta i % av er sammanlagda lokalyta
upptas av varor?)
Kan ni det här med geografin?
d.v.s. hur långt är folk beredda att resa
för att besöka er butik?
MVH
Vi säljer blandannat leksaker och fritidsartiklar. Vi har funnits med i branchen på orten i ett 20 tal år och är välkända. Jag skulle nog säga att vi är ganska populära, vi har dock fått stor konkurrens av flera stora kedjor (stormarknader) som säljer liknande produkter till ett billigare pris. Jag är medveten om att vi bör ändra tanke riktning och förändra vårt koncept vilket också är pågång. Det är ändå tyvärr så att vi drabbas hårt av lågkonjunkturen. Människor spenderar på andra saker, upplevelser. För oss gäller det att hålla oss över ytan under den tiden vi finns kvar i denna form.
Vår butik är alldels förliten i förhållande till vår otroliga mängd produkter.Vi har ganska god uppslutning av kunder från andra kringliggande mindre kommuner. Brainstorming av goda upplyftande ideer är nog till nytta! Ska ta tillvara på det:)
Hej!
För det första vill jag instämma i John Rosenkranz tips:
”fråga efter idéer från dem som betyder mest... era kunder”
[b]-det bästa rådet här på forumet!
[/b]
Intervjua butiksbesökare och folk ” på stan”
Vad är de dom saknar? Vad skulle de önska
när de kom in i butiken?
Vilka varor tycker dom att ni skall ha mer av?
Försök att få folk att fylla i ett litet frågeformulär
–att lämna namn o adress
mot en liten present. Som tack för hjälpen med enkäten.
( så får ni ihop namn som kan bearbetas med erbjudanden)
[b]Gör små ”kundklubbar.”[/b]
Alla på orten som fyller mellan 1- och 13 år
under en viss månad får en present av er.
Bara att hämta i butiken.
Mot Mail eller snailmail adress.
Dessutom: Alla som kommer in och köper presenter hos er
till den eller de barn och ungdomarna som fyller år just nu
får specialpris på sitt köp.
(Var och en har sannolikt en drös släktingar som vill uppvakta)
Sådan här personlig service klarar inte de stora jättarna.
[b]OBS arbeta inte med lågpriserbjudande.[/b]
Det är inte priset som är avgörande för köp.
Det är bemötandet. Förtroende och trivseln
i butiken som är avgörande
Och som gör att kunder kommer tillbaka.
En kund som till varje pris alltid skall ha fram det allra lägsta priset kommer inte att bidra till er försörjning. Låt konkurrenterna ta hand om de dåliga affärerna och låga vinsterna.
Ni får viktiga namn på folk
som kan bearbetas med erbjudanden.
Ni har koll på när folk fyller år Och när det är
dags att köpa någon speciell fritidsutrustning
som passar just den personen/erna.
Förresten är det inte fortfarande så i branschen
att det är WHOPS som är de viktigaste kunderna
när det gäller leksaker?
Wealthy Healthy Older People...
Dom har stålar och behöver specialaffärens
hjälp med att välja rätt present.
[b]BUTIKEN:[/b]
Ja varför jag frågade bl.a. om butiksytan
är att jag behandlar det ämnet i en bok jag skrivit
och som kommer som artikelserie här på forumet.
Boken kommer att handla om
just aktivt butiksarbete.
(Det skall vara lätt att handla.
[b]Kunden skall förmås att köpa mer än
vad han tänkt sig vid besöket.
Det är det viktigaste av allt.
Det skall vara er viktigaste målsättning)[/b]
[b]Hur man exponerar effektivare.[/b]
På vilken höjd över golvet säljer en viss vara bäst?
m.m. o.s.v.
Det här är kanske saker som ni har full koll på?
[b]Om den yta som upptas av varor
är mer än en tredjedel av det utrymme
som ni totalt har till förfogande så är det sannolikt
för trångt för både personal och kunder.[/b]
[b]Exponering,samexponering.Ideliga omskyltningar,[/b]
En lockvara skall vara mängdexponerad
och vara OMGIVEN av sambandsvaror.
Så kommer sannolikt sambandsvarorna att ge
nästan lika mycket ”Profit” som lockvaran.
[b]Kunderna själva och varorna är dina bästa
och OBETALDA försäljare[/b].
Kunden är alltid på jakt efter fynd/Förmånligt köp.
Fingrar gärna på det mesta. Pris-aktiverade
Varor säljer sig själva.
Om fabrikanter/leverantörer
bidrar med egna skyltställ/ säljställ
så kolla omsättningen noga
-för statistik– dag för dag-
Blir du inte nöjd så kasta ut skyltstället.
Det är bara kanske de sista 20 procenten
av antalet produkter i den skyltningen
eller i den leverans varor som ni köpt in,
[b]som skall ge er den rena vinst som ni måste ha [/b]
från de här varorna.
Därför gäller det att bli av med rasket fort.
Annars blir ni ju bara bank och varulager åt en leverantör.
Det var många mycket användbara tips och bra tankar, Tack så mycket alla!
En del arbetar vi redan med, tex kundklubbar:) Vi har ett bonussystem där kunden får en stämpel då denne handlar för en viss summa.Vi har även börjat använda oss av kundernas mailadresser för att kunna skicka ut extra erbjudanden till en viss kundgrupp.
Vi profilerar oss även lokalt via annonsering i dagstidningen och finns med i tex föreningskuponger mm. Denna kupong ger kunden 10 % på ett köp. Jag är dock rädd för att för många rabatter och erbjudanden gör mer skada än nytta i slutänden?
Vår butik är ganska ensam i sitt slag då vi har en otrolig mängd varor som är uppdelade i tre olika kategorier. Det skulle nog vara lite intressant ur författarsynpunkt skulle jag tro då vår butiksyta är lika med att "trolla med knäna";)
Återigen: Tack för svar!(Det är förstås roligt om diskusionen fortsätter, tips och råd är otroligt värdefulla för oss alla!)
Jag läste tidigare i denna tråd om att ni ska rikta er till barn. - Gör inte det. Trots att ni säljer leksaker. Att rikta marknadsföring till barn i Sverige är olagligt tyvärr. Det är så strängt att lagen säger att man inte får sälja något till någon under 18 år. Men i vissa fall kan man räkna med att målsman godkänt inköpen.
Jag tror ni måste tänka utanför ramarna i det här läget. Kundklubbar i all ära men.... Gör något roligt och samtidigt lite galet. Prova sälja på olika sätt.
Tänk så här. Dina kunder är barnfamiljer. De har minimal tid med att åka ut och handla. Har ni funderat på att ta er hem till era kunder i form.av homeparty som är väldigt populärt inom smink? Ett sådant arrangemang kan se olika ut beroende på vad ni vill få fram för budskap. Men i det läget hjälper ni kunderna att köpa.
En tanke bara...
Med vänlig hälsning
Carl Jonas
Följ mig på Twitter
http://www.twitter.com/carl_jonas
www.carljonas.se - Blogg om företagande
www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd
Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
Jag håller med Carl_jonas om att tänka utanför ramarna är nödvändigt. Jag vill tipsa om en bok som är skriven just för de som har butik och står inför dilemmat att idéerna tar slut. Det är en bok som ger massa konkreta tips och framför allt en del väldigt kreativa tips som definitivt sticker ut från mängden.
Läs mer om boken här:
[url=http://www.aktivstart.se/boktips-1000-tips-om-att-salja-mer-i-din-butik/]http://www.aktivstart.se/boktips-1000-tips-om-att-salja-mer-i-din-butik/[/url]
Du hittar även andra böcker om försäljning och marknadsföring på sidan.
Alla tipsen som skrivits här är valid. Men ärligt, det finns andra små smidiga knep som kan göra er till vinnare jämfört med de stora butikerna.
Som du sa, ni har liten yta och massa varor. Min slutledning med det är att det finns för mycket att kika på, prova och kanske även leka med då ni har inriktningen barn. Men här finns också en guldgruva då ni inriktar er just mot barn och barn-familjer.
Släpp kundklubben, kundklubbar gör ingen nytta i dagens läge då allting sker online. Gör istället såhär, flytta hellre kundklubben till er Facebook sida där alla som "gillar" er sida får ett unikt erbjudande varje vecka eller att ni håller samma erbjudande fast med en unik rabatt kod.
Förflytta också en del av butiken till internet, öppna en nätbutik med utvalda varor (de varor som säljer mest), inte för många - det ska vara lätt att hitta produkterna trots allt, marknadsför nätbutiken på Facebook och andra sociala medier.
Med en nätbutik når ni en ny marknad utanför ert område och det är i dagens läge väldigt lätt att få gratis marknadsföring på detta sätt. Och använd er då av "kundklubbs" Facebook erbjudandet. Detta ger er merförsäljning och ni når nya kunder i hela Sverige.
En sak till, töm en hörna i butiken, sätt upp ett par bord och några stolar, bjud kunderna på te eller kaffe medan de letar eller medan barnen letar. Detta ger ett familjärt intryck och ni ger en stressad förälder en liten stund att pusta ut, vilket är väldigt uppskattat. Ni borde kanske även sätta upp en liten lekhage med några leksaker så barnen kan leka medan föräldern dricker te eller kaffe, bjud gärna barnen på saft också men sätt regler, inget spring i butiken med saft i hand och dylikt.
Och slutligen, använd er mycket av: facebook, twitter, google+, youtube
facebook kan funka bra. Men.... Var mycket nogrann när du läser igenom villkoren. Facebook har stränga regler gällande företag och dess kampanjer. Gör du/ni fel fråm början kan ert konto spärras etc.
Jag har em billig lösning som hjälper er med kampanjer på facebook och låter er snabbt komma igång.
Med vänlig hälsning
Carl Jonas
Följ mig på Twitter
http://www.twitter.com/carl_jonas
www.carljonas.se - Blogg om företagande
www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd
Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
Konstigt att ingen har nämnt direktreklam. Tryck upp några tusen blad och droppa dem i alla brevlåder i området. Utskriften kan göras riktigt billigt plus utdelningen kan ni även göra själva istället för att gå via ex. posten.
Total investering per 1000 blad: ca 100kr + 5 timmars arbete. Return: beror helt på vad ni sätter för erbjudande på dessa blad.
Få en webbplats med drift, utveckling och ebutik med flera betalningslösningar. Börja sälja dina saker online - det lönar sig. Skicka mig PM för offert.
Hej!
Jag vet inte hur stor orten är där ni befinner er.
Men ett tips som fungerat för mig under flera år är att försöka hitta "udda" eller vanliga idrottsklubbar som kan eventuellt vara intresserad av era produkter.
För ett par år sedan sponsrade jag 12st flickor i kaninhoppning med kläder som dem tyckte var lite häftiga med lite diskret reklam. Jag vart förvånad att den dagen som de hade sin uppvisning/tävling så fanns 7000 personer i varierande ålder mitt ute på en åker någonstans/ingenstans... :giggle :giggle
Den månaden ökade min försäljning på mitt företag med ca 12-13 %. Jag betalade ca 3% av inkomsterna för kläderna, så jag gick väl plus ca 10%. Sen om de var den annonseringen eller ej kan jag inte vara säker på. Men man ska inte stirra sig blind på att få in pengaar just den här månaden utan tänka långsiktigt... Dessa tjejer använda kläderna tills de växte ur dem ca 8-10 månader efteråt...
Men hitta idrottsklubbar som är mindre, lite mer udda kanske. Om man försöker slå sig in med störra fotbolls eller handboll klubbar så har dem redan leverantörer som ni säkert inte kan konkurrera mot. Men dessa stora är inte intresserade av den lokala hundklubben eller så...
Som tidigare skribenter... Tänk helt utanför boxen...
Lycka till...
V.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.