Eget kapital och egna uttag

21
Hej!
Jag har en fråga angående eget kapital, eget uttag osv.

Vid start av företaget så förde jag in att jag köpt varulager privat för 15000kr. Detta är ingångsposten för mitt varulager, och samtidigt krediterade jag eget kapital med 15000kr.
Alltså så är firman skyldig mig, från start, 15000kr, kan man säga.

Under året så har jag gjort egna uttag ur företaget. Alltså, när jag behövt pengar, så har jag skrivit en verifikation på ett eget uttag. Tex. 500kr för att betala en räkning.
Då har jag krediterat kassan, och debiterat eget kapital.
Vid årets slut, så har jag fortfarande eget kapital till godo. jag har alltså inte tagit ut 15000kr i egna uttag, utan ca 11000kr.
Firman är alltså skyldig mig 4000kr fortfarande.

Kan man tillgodo göra sig dessa pengar på något sätt i det förenklade årsbokslutet eller i deklarationen?

mvh Andreas
1324
4
Nej. Eftersom företagets skatt räknas ut i resultatrapporten (dvs alla R fält på NE blanketten) så påverkar ju dina insättningar och uttag inte företagets vinst på något sätt då insättningar och uttag bara påverkar kontona för bankkontot resp egen insättning/eget uttag. Så detta syns bara på Balansrapporten. Detta är ju en av dom stora skillnaderna mellan AB och Enskild Firma. I en Enskild Firma så är företagets pengar och dina pengar samma sak. Man bara delar upp dom på olika bankkonton för att förenkla bokföringen. Hade du haft ett AB så hade du kanske lånat ut pengarna till bolaget och kunnat ta ränta privat. Men å andra sidan får du ju ingen ränta på aktiekapitalet som måste vara 50000:- Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.