Senaste inläggen

förenklat bokslut momsfordran hur kontera

Är väldigt dåligt insatt, och sliter just nu mitt hår för att jag är sen med allt...

Upptäcker att jag inte gjort förenklade årsbokslut rätt, får att jag har under "övriga fordringar" 1650 momsfordran för okt-dec 2011 som jag fick i feb. 2012.
Detta ska väl om jag förstått det rätt nu, skrivas in mot ett motkonto... men vilket...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Upptäckt fel i bokföring för 2011 års räkenskapsår - hur datera

Jag har, erkänner jag, varit dålig med att stämma av bokföringen under mitt första år som egen företagare. Inför deklarationen så går jag nu igenom dagboken och upptäckt fel i bokföringen. Jag antar att jag ska göra en ny verifikation om detta, men hur ska den dateras?

Moms i budget

Är på gång att starta ett företag. Vi har gjort en budget, men undrar nu: ska man ta summorna utan moms då? vi har tagit med momsen, men får väl isf dra av 25%?

Sista minuten frågor

Jag har 2 sista minuten frågor.

Tycker ni att man ska välja att betala sociala avgifter (för en själv inte eventuella anställda)? Det är ju frivilligt, så gör ni det?

Jag undra även om det är något man ska vara extra noga med i deklarationen? Jag tänker exempelvis på då man har handlat ”momsfritt”, nu fick jag momsfrit...

Handelsbolag lån med säkerhet

Hjälp! Vi vill starta ett företag, jag och min man. Nu har vi kört fast i frågan om företagsformen. Till saken hör att huset vi bor i är skrivet på mig och skall så förbli. Vi behöver rusta upp en lokal i ett av uthusen för att driva firman där, detta blir ganska kostsamt (ca 150 000) Först blev vi rådda att starta enskild firma på mig,ta lån med h...

Internet försäljning till land i EU

Var hittar jag hur momsen och försäljningen ska redovisas.
Registrera sig för moms i annat EU land?

Leverans sker från sverige och leverans sker direkt från leverantör i samma EU land.

Tack på förhand

bokföra varulager så att det inte påverkar företagets resultat

Hej,
Jag sitter med vår deklaration för företaget och jag vill inte att varulagret ska påverka företagets resultat. Det gör det just nu.
Hur gör man för att det inte ska göra det? Hur bokför man det?

Vi hade ett ingående värderat varulager på 15830kr (pengar som vi lagt ut själva för att starta företaget)
Vi har...

Skaffa hjälp med fakturering

Är det en bra ide att anlita visma till att sköta faktureringen i företaget? Det är ju ett inkassobolag bl a. Tror ni de stjäl information? Använder dem som inkassobolag.

Kategori: Allmänt

Falsk ryktesspridning hur reagera?

Hej.

Nu har det uppstått falsk ryktes spridning om mitt företag på en nätforum som heter FLASHBACK.

En person säger sig ha köpt våra produkter som vi har 3 års garanti på och fått hem den söndrig, och säger sedan att vårt företag är ett bluff företag för detta. Han säger sig även ha ringt till oss och sagt felet och vi...

Deklaration - Tillskott in i företaget

Hej!

Har lite svårt att förstå vad det innebär att deklarera ens egna insättningar.

Nu är vi inne på år 2 i vårt företag(HB) och vi har slängt in lite pengar i företaget, rätt mycket år 1 och lite i år 2.

Dock så har jag helt missat att deklarera delägarens tillskott in till företaget år 1, får jag ta me...

Tips på bra avtal/kontrakt inom arbetsrätt?

Hej, vill få bättre struktur vad gäller visstidsanställda och provanställda i mitt företag. Har ni några bra förslag på någon bra hemsida för köpa av detta? Det får inte vara för dyrt, men samtidigt vill jag köpa något som är ok, dvs. jag vill att en jurist skrivit kontaktet/kontrakten...

Tack på förhand!

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Deklaration moms

Hej!
Ska göra mitt första årsbokslut o deklaration av NE-blanketten. Har följt skatteverkets förenklade årsbokslut men funderar över momsen. Jag betalar den kvartalsvis på skattedeklaration. För okt-dec 2011 betalas ju inte förrän feb 2012. Ska jag notera detta nånstans i bokslutet? el är det totalsumman för 2011 som ska tas med även om sist...

Starta flera AB ta utdelning från alla...

Kan man starta tex två AB där man tar ut lön och lönebaserad utdelning och sen ett annat AB dit man för över pengar och enbart tar utdelning enligt schablon?

Funkar ett liknande upplägg? Fördelar/nackdelar?

svenskt företagsskydd - vad tror ni?

Har ni hört talas om svenskt företagsskydd? Varning eller ok?

De ringde och erbjuder att kolla över bluffakturor plus att de löser så säljare inte ringer, tyckte jag han sa om jag inte hörde fel. 39kr/månaden tror jag det skulle kosta.

Låter ju bra men kanske för bra för att vara sant?
Hittar ingen hemsida till...

Bokföra momsinbetalning

Hej,

Jag har deklarerat momsen för första gången. Nu ska jag betala in ca 5000 kr till skatteverket.

Jag har läst någonstans att man ska nollställa momsen på nåt sätt, men jag förstår inte hur.

Hur bokförs detta?

Tack på förhand!
Martin

Hög lön i AB nu eller behålla i företaget och ta hög lön sen?

Anta att vi pratar om en lön över översta brytgränsen för statlig skatt.

Förstår skattemässiga fördelarna med att bibehålla "vinsten" i företaget för att ta som lågbeskattad utdelning sen.

Samma sak om man "snart" ska gå i pension och kunna skatta ut det med lägre skatt sen som pensionär.

Samma sa...

Mentor Nätverk

Hej, jag söker folk som vill ingå i mitt nätverk av företagande, vad går detta nätverk ut på? Vad är syftet?

1: Ett rikstäckande Nätverk på alla större storstäder

2: Informell Nätvärk där vi kan träffas fysiskt på café men även snacka via Skype om idéer och partnerskap

3: Ett brett utbud av kompetens och...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp med NE-blankett inför e-deklaration

Hej
Jag har en enskild firma och nu är det dags att fylla i NE-blankett som bilaga till deklarationen. Jag ska e-deklarera. Det är andra året som jag gör detta och har några funderingar som någon kanske kan hjälpa mig att reda ut.

Jag använder mig av SPSC Administration 500 som bokföringsprogram och där kan jag ju ta fram en b...

Marknadsförings hjälp

Jag är formsprutnings- och produktionstekniker och tanken är att starta eget inom detta område. Någon som har några tips och ideer hur man kan marknadsföra detta. Fokus är mot andra företag men även konsumenter om man hittar ett bra produkt att tillverka i plast.
Är mycket tacksam för alla svar.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur använder ni Facebook i era företag?

Hur använder ni Facebook i era företag? Känner att det är ett bra sätt att få ut info om ett företag, men att det kanske är svårt att få igång...Tips? Tack!