Gemensam hemsida/portal för butiker etc

2
Hej, jag har en ide och vill höra vad andra tror om den, om det kan vara genomförbart.

Jag själv tror starkt på detta och brinner för min ide men jag måste samtidigt vara realistisk och det är fortfarande många frågetecken som återstår.
Jag har sommaren på mig att planera och till hösten tänkte jag vara igång.

Jag bor i en medelstor stad i mellersta Sverige och jag har jobbat i butik i över 6 år. Nu varvar jag mitt butiksjobb med olika hemsidesprojekt.
Iden fi ck jag då jag byggde en hemsida till butiken och insåg hur många andra butiker som inte hade egna hemsidor.
Jag vet att de varken har kunskapen eller tiden till att sköta egna sidor.

I staden finns flera stora gallerior som själva sköter sin marknadsföring men det finns även ett "stråk" med blandade mindre butiker, restauranger, frisörer etc och av dem (ca 30 st totalt på den gatan jag talar om) är det bara ett par stycken som har egna hemsidor.

Mina tankar började snurra och så här ser min ide ut,  på ett ungefär...;

Jag tänkte göra en gememsam sida (med ett passande namn) till den här "gatan".
Alla butiker mm som vill vara med får vara det och de betalar för sig på något vis. Månadsvis? Årsvis? 
Här funderar jag fortfarande på bästa lösningen eftersom butikerna är olika stora och alla har inte samma förutsättningar.

Tanken är iallafall att vi ska ha en gemensam sida där varje butik ska ha en egen undersida med information, lite foton, adress, telefonnummer, kontaktformulär etc.

Lite som "alla galleriornas" sidor fast mer personlig.

Mitt mål är att sidan ska vara levande, att den ska bli en levande reklamplats för butikerna. Därför ska det kontinuerligt läggas upp artiklar på förstasidan, lite som en blogg. Det kan vara allt ifrån produkttips, skönhetstips, olika jippon, tävlingar, rabatter, extrapriser, personalintervjuer osv. Sådant som speglar "butikerna" som är med.

De kommer att kunna maila och ringa till mig med information de vill ha ut men jag vet även att det är svårt för många att själva "ta sig för" och hålla en sida levande så jag har tänkt att jag ska besöka varje butik/ställe som är med, kanske en gång i veckan, kanske varannan?

Fota lite, höra efter vad som är på gång, hjälpa dem lite på traven helt enkelt.

De kommer alltså att dels få sin egna "butikssida" med info, en logga på framsidan av hemsidan men även också någon som personligen besöker dem och hjälper dem med marknadsföringen.

Till hemsidan ska det kopplas både Facebook och Twitter.

Jag har lite ideer om hur man skulle kunna marknadsföra sidan men jag tar gärna emot fler. Jag har ingen startbudget att tala om och jag tror inte att jag ska behöva det heller, det här ska kunna gå ändå.

Jag tänkte att man kunde trycka upp visitkort och sätta i alla butiker som personalen får dela ut och tipsa om. Jag tänkte även trycka upp lite affisher att sätta upp på stadens anslagstavlor.

Ett annat sätt att snabbt få besökare till sidan är att anordna tävlingar och där tror jag att jag kan få med mig butikerna som sponsorer. Tävla genom att bjuda in vänner på Facebook till exempel.
Det finns nog många fler sätt...

För att få butikerna att haka på den här iden tänkte jag bygga en exempelsida så att jag har något konkret att komma med. Sen måste jag vara klar med en presentation, både muntlig och en skriftlig som jag kan lämna över.

För att locka butikerna, som säkert kommer att vara lite skeptiska, kanske man kan bjuda på de 2 första månaderna? Eller något annat lockande.

Jag har säkert missat att skriva ner en del men så ser planerna ut på ett ungefär.

Mitt mål är inte att bli rik men jag vill gärna kunna ägna mig på heltid åt detta och kunna leva på det. Jag har inga höga krav.
På grund av sjukdom kan jag inte längre jobba kvar inom butiksyrket och jag vill därför satsa på något som jag vet att jag kan och även orkar med.

Vad tror ni? Kan det här vara något eller är jag helt ute och cyklar? ;)
Cogito Ergo Sum - Jag tänker, alltså finns jag
119
Hur mycket vill du ha ut i månaden? Om vi säger att du vill ha ut 20.000 kr i månaden kan vi räkna baklänges: "Lön" 20.000 kr Skatt & egenavgift 20.000 kr Omkostnader 2.000 kr (webhotell, marknadsföring, kontorsmtrl m.m.) TOT/mån: 42.000 kr Detta är alltså vad du måste få in per månad. Hur många butiker rör det sig om? 10? 50? Om du kan få 10 st kunder måste de betala 4.200 kr/mån till dig. Kan du få ihop 50 st kunder räcker det med en månadsavgift på 840 kr för varje butik. Plus moms såklart. Kan du sedan göra det troligt för butikerna att de kommer att tjäna in månadsavgiften och mer därtill genom merförsäljning kommer de att nappa på ditt erbjudande! Tänk på att räkna på butikernas vinst, inte försäljning! Säljer de för 3000 kr mer per månad (inkl. moms) kanske det bara motsvarar 500-1000 kr mer i vinst. Här skiljer det en hel del från bransch till bransch. Hoppas detta hjälper dig att komma vidare, och se om din idé är realistisk! Tänk på att antalet besökare till din portal är kritiskt! Utan besökare kommer ingen butik att vilja vara med! Mvh Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
2
Hej Peter! Haha du borde ju veta, vi bor ju nästan grannar, men sno inte min ide nu bara! ;) Det rör sig om totalt ca 30 butiker/restauranger etc. Jag är nöjd om jag får in 10.000:- i månaden på detta. Jag tror inte att det kommer att uppta all min vakna tid och jag har andra projekt också. Webhotell, marknadsföring mm behöver inte kosta 2000:- i månaden. Jag är rätt duktig på att marknadsföra gratis och webhotell och domännamn kostar inte många kronor per år. Med tanke på vad det kostar "butikerna" i annonskostnader för en enstaka kampanj i tex en tidning så är det inte så stora summor detta skulle kosta dem och dessutom når de ut till fler. Hur många under 30 läser tidningen idag? Jag är medveten om att det kan ta ett tag att komma igång med sidan och det finns fortfarande många frågetecken men jag tror fortfarande på iden. Hälsa A! ;)
Cogito Ergo Sum - Jag tänker, alltså finns jag
157
1
Mitt förslag skulle vara följande: Butikerna betalar för vad de får. Kort och gott. En butik som ger dig 10 000 i månaden ska få mer än den som betalar 1000 i månaden. Försök då koppla till tjänster/produkter som du kan sälja som merförsäljning kanske mobilanpassad sida tlil de som betalar för det. Ett sätt att lösa det är att ha två-tre olika paket som kunderna kan nappa på. Bronspaketet, Silverpaketet och Guldpaketet. I Bronspaketet ingår inget förutom hemsida kanske, i silverpaketet ingår hemsida, blogg (med x- antal tillåtna inlägg i månaden) och domän samt att i guldpaketet kan du ha mobilanpassad hemsida, koppling till google's tjänster för optimering, maps etc. Möjligheten till detta är att du kan ta ut mer av de som inte vill vara sämre än grannen (Tar grannen guldpaketet gör jag det med) samtidigt som du får med de som inte har råd med annat än bronspaketet vilket innebär större möjlighet att nå ut med ditt projekt och säkerligen kan få in större summor pengar. Troligtvis kommer du inte sälja så mycket av silverpaketet vilket inte ska vara ditt mål utan det ska finnas med för syns skull så att dina kunder inte ska känna att de håller på att bli ruinerade bara för att du har ett alternativ. Tre alternativ ser bra ut men du du kommer nog bara sälja två av dem just för att det inte ska finnas anledning att bespara sig om man vet att man vill ha extra funktioner. Det blir då lättare för dig att sälja guldpaketet om du har ett silverpaket... Är du med?
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
6
Låt oss ta spåret vidare "att kunderna betalar vad de får". Hur många besökare räknar du med att sidan får? Hur kommer de att hitta sidan? Det finns olika online-kanaler, plockat från Google analytics lite grovt: a) direkttrafik b) refererande sajter c) sökmotorer Återkommer snart till ovan. Först sticker jag emellan med vad dina kunder ska få ut. Vad är en av deras kunder värda? Vad är ett kundbesök värt? Ett räkneexempel visar vilken trafik butiken behöver för att gå jämnt upp med marknadsföringen 1000 kr/mån. För en webbsida med känt varumärke (café, cykelreparation, el likn) och där besökaren är lojal kanske har en konvertering runt 5%, d v s var femte besökare köper el fattar ett inköpsbeslut. Om butiken i snitt säljer produkter för 500 kr/besök med 30% marginal ger det en förtjänst på 150 kr/kundbesök. Butiken behöver minst 7 kunder för att jämnt upp med marknadsinvesteringen. ... återknyt till konverteringsgraden och du behöver leverera 140 besök i månaden (~5 besök/dag). För att gå jämnt upp. Troligen vill butiken gå några multiplar plus för att känna sig säker. Med sätter ovan kan du sälja din tjänst. Resonera kring olika priser för olika kunder beroende på deras kunders värde. Slutligen, hur tänker du marknadsföra webbplatsen? Du säger att du kan marknadsföra gratis, men du menar säkert "egen och vänners tid" utan externa kostnader. Ingen av dessa kanaler: a) direkttrafik b) refererande sajter c) sökmotorer ... levererar trafik utan marknadsföring och insatser i form av arbetstid. Och du måste generera några tusen besök i månaden skulle jag tro. Lycka till. /Sammy
9
Håller på med ett liknande projekt själv. Jag registrerar alla företag i min kommun och gör dem sökbara och sorteringsbara efter namn, bolagsform, bransch, SNI, telefon, adress m.m. Kontakta mig gärna så kan jag berätta hur jag gått tillväga.
Mångsysslare
Fredrik Eriksson
www.ienkoping.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.