Nybörjare söker svar å några bokföringsfrågor

3
[size=4]Hej
Jag är helt ny i företagsvärlden och håller på att starta upp min webbutik som enskild firma. Ska i början ha den vid sidan av mitt vanliga jobb. Jag har inte sålt något än utan enbart beställt varor jag ska sälja och köpt in kontorsmaterial och förpackningsmaterial.

Jag har skaffat mig ett bokföringsprogram (BL ekonomi)men har ingen erfarenhet av bokföring. Dock har jag läst på en hel del och har väl ett hyfsat grepp om det. Grejen är att jag har inte ännu skaffat ett eget konto till företaget utan det ska göras snarast.

Men jag har ju redan gjort inköp med "egna" pengar.
Dels med mitt lönekonto, dels med ett kreditkort (master card) jag har. Hur bokför jag detta på bästa sätt?
Ska jag lägga upp 2 (3 med det nya "företagskontot")olika bankkonton i programmet och skriva in respektive inköp på de olika kontona? För jag har ju betalat direkt på båda, har alltså INTE överfört från krediten till mitt lönekonto. Sedan har jag tänkt att jag ska betala tillbaka till kreditkontot med mina vanliga lönepengar.
Det är tänkt sen att jag bara ska använda företagskontot för inköp och försäljningar.[/size]
119
Både inköpet från lönekontot och det du betalade med ditt privata mastercard ska bokföras som Egen insättning. Det blir alltså inte någon skillnad på dessa två i bokföringen. När du sen betalar till mastercard från ditt lönekonto är det en transaktion som du gör helt privat, inget som ska bokföras alltså. Mvh Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
3
Tack Peter, då vet jag :-)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.